Sv: Nya regeler för hästhagar
Det är ju roligt, sandpaddockarna i vårat stall är därmed inte godkända att ha hästar i. De är ungefär 22x22 eller något sådant, dvs 484kvm
Nu finns det ju stora fina gräshagar, men när det är lerigt så används de små rasthagarna för att hästarna inte ska förstöra marken.
Det kan bli mycket svårt att uppfylla dessa måttkrav och samtidigt uppfylla annat som står i föreskrifterna. T.ex. att markytor som är hårt belastade ska vara dränerade. Om man som i ditt fall ska släppa ut hästarna i gräshagarna för att rasthagarna inte uppfyller måtten, där marken istället trampas sönder och man är tvungen att markbereda för dräneringens skull... Ja, då har ni kanske inte stora fina gräshagar längre och då får inte hästarna möjligheten att gå ut och beta (vilket i sig borde bryta mot lagen 4§ att djur ska ges möjlighet att bete sig naturligt om man ska hårddra det).
Alternativet blir att bygga om väl fungerande rasthagar, vilket kanske inte är en möjlighet för alla pga det geografiska läget. Eller onödigt oekonomiskt om de befintliga hagarna är väl så bra som en 15x30 hage.
Detta blir absurt. Om man har en shettis eller en shire i hagen då? Borde inte det ha någon betydelse, precis som med boxmåtten, om det nu är så noga med antal meter? Eller en rund hage som någon skrev, hur ska den bedömas? Eller en skogshage utan räta hörn? Eller att hästar fortfarande får stå i spiltor 16 timmar om dygnet.
Personligen tycker jag att hästar ska vistas på så stora ytor som möjligt eller på ett alternativt sätt som främjar deras hälsa och naturliga beteende. Inte bara kortsiktigt utan i ett längre perspektiv. Jag skulle alltså gärna ha min häst i en mindre hage under vintern om det möjliggjorde att den under betesperioden kunde gå ut i en stor gräshage som inte blivit nedtrampad och förstörd så länge jag anser att hästens övriga behov är uppfyllda som social kontakt och ätbeteende.
Kan man inte besluta om och behandla viktigare saker på Jordbruksverket? Vad får en sån här bestämmelse för genomslag för djurskyddet i praktiken?
Det står faktiskt att hästen ska utfodras så att deras behov av långa ättider tillgodoses. Hur många kan med handen på hjärtat säga att detta är fallet i stallet där man har sin häst? Hur mäter inspektörerna detta när de inte kan använda tumstocken? Eller skriv i föreskrifterna, att hästar, som det flockdjur det är, ska hållas i par eller grupp om inte speciella skäl föreligger som det står i föreskrifterna om övriga sällskapsdjur (som kaniner, marsvin, burfåglar mm).
Känns som jag svamlar. Vad gör jag uppe den här tiden? Hm...