Den 5 januari 2007 börjar den nya EG-förordning (EG 1/2005) om djurtransporter att gälla. Har mailat till Djurskyddsmyndigheten för att försöka få svar på vad det innebär för mig som hästverksam. Verkar som DM blev taget på sängen av de nya reglerna eftersom man är ganska osäker i hur det ska tolkas. Tillstånd och från nästa 2008 utbildningskrav.
Yrkesmässig ersätts av "ekonomiskt verksam" och är enligt DM troligen bland annat den som är momsregistrerad. Kraven utvidgas även till andra inblandade i djurtransporten exempelvis i samband med lastning/lossning. Kortare transporter verkar liksom tidigare befriat från delar av regelverket (förut 30 minuter) numera 50 km, eller är det 65 km?
Återkommer när jag fått svar från DM...
Yrkesmässig ersätts av "ekonomiskt verksam" och är enligt DM troligen bland annat den som är momsregistrerad. Kraven utvidgas även till andra inblandade i djurtransporten exempelvis i samband med lastning/lossning. Kortare transporter verkar liksom tidigare befriat från delar av regelverket (förut 30 minuter) numera 50 km, eller är det 65 km?
Återkommer när jag fått svar från DM...