nya regler för djurtransporter

Strajder

Trådstartare
Den 5 januari 2007 börjar den nya EG-förordning (EG 1/2005) om djurtransporter att gälla. Har mailat till Djurskyddsmyndigheten för att försöka få svar på vad det innebär för mig som hästverksam. Verkar som DM blev taget på sängen av de nya reglerna eftersom man är ganska osäker i hur det ska tolkas. Tillstånd och från nästa 2008 utbildningskrav.

Yrkesmässig ersätts av "ekonomiskt verksam" och är enligt DM troligen bland annat den som är momsregistrerad. Kraven utvidgas även till andra inblandade i djurtransporten exempelvis i samband med lastning/lossning. Kortare transporter verkar liksom tidigare befriat från delar av regelverket (förut 30 minuter) numera 50 km, eller är det 65 km?

Återkommer när jag fått svar från DM...
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Kortare transporter verkar liksom tidigare befriat från delar av regelverket (förut 30 minuter) numera 50 km, eller är det 65 km?

Återkommer när jag fått svar från DM...

Jag hittade bl a detta på DSMs hemsida om bakgrunden till de nya reglerna

1 kap. 2 §
Dagens regel om en gräns vid 30 minuter har av många ansetts medföra ökad stress vid lastningen av djuren. Den kan också leda till att själva körningen sker fortare än vad som är djurskyddsmässigt att föredra. Därför anser Djurskyddsmyndigheten att det är bättre med den gräns på 50 km för transport av egna djur i likhet med vad som anges i artikel 1.2.b i förordning (EG) nr 1/2005. Djurskyddsmyndigheten anser också att samma gräns ska gälla
både för transporter i anslutning till ekonomisk verksamhet och för transporter som inte omfattas av förordningen. Regelverket blir förvirrande om det finns olika gränser.
1 kap. 6 §
Från djurskyddssynpunkt är det viktigt att fordon för transporter understigande åtta timmar som används för transporter i anslutning till ekonomisk verksamhet, är kontrollerade och uppfyller kraven. Kontroll av dessa fordon görs redan idag i Sverige. Fordon som används för transport av egna djur i mindre omfattning kortare sträckor än 65 km behöver inte godkännas. Tidigare var endast fordon som användes för transporter som understeg 30 minuter
undantagna. Orsaken till att gränsen ändras är att den som transporterar djur kortare sträckor än 65 km inte behöver ha tillstånd eller utbildning enligt förordningen.
Djurskyddsmyndigheten anser att det är rimligt att djurhållare som utför sådana transporter av egna djur inte heller ska behöva ha ett godkännande av fordonen för dessa korta transporter.
Den som transporterar andras djur, liksom den som transporterar egna djur i större omfattning, t.ex. inom suggringar, korta sträckor ska dock ha sitt fordon och behållare som djuren förvaras i godkända. Vid vissa transporter t.ex. transport av fiskar i fisktankar har dock fordonet ingen inverkan på djuren. Dessa fordon som används för transporter kortare än 8 timmar behöver därför inte godkännas. Behållaren ska däremot godkännas även i dessa fall.
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Jo, jag läste också detta. De frågor jag skickat till DM är:

"Behöver man söka tillstånd (och utbilda sig från 2008) i något av följande fall:


* Jordbrukare som transporterar djur, huvvuddelen av transporterna inom 65 km men enstaka gånger längre resor för att köpa/sälja avelsdjur.

* Uthyrning av hästsläp till privatpersoner.

* Transporter av avelsdjur/tävlingshästar för ridskola eller turridningsverksamhet över 65 km men under åtta timmar (inom Sverige).

* Transport av häst för privatperson för träning vid anläggning inom över 65 km men under åtta timmar (inom Sverige)."
----------------

Ska bli intressant att se svaret och hur länge det tar för DM att svara!
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Snabba med svar var DM!
-------------------------
Här är svar på dina frågor:
- Jordbrukaren, om han/hon transporterar sina egna djur behöver inget tillstånd eller utbildning.
- Uthyrning av hästsläp, uthyraren behöver inte registrera sig som transportör eller utbilda sig
- Detta är ekonomisk verksamhet och tillstånd (och utbildning) behövs men bilen behövs godkännande bara under 8 timmars resor
- Enstaka transporter behöver inget tillstånd om de inte är del av ekonomisk hästverksamhet

Med hälsningar
Irmeli Sillantaka
Veterinär
Djurskyddsmyndigheten
-----------------------------

Som jag tolkar DM så behöver ridskolor, turridningsföretag och liknande tillstånd (och utbildning) men klarar sig i de flesta fall från de tämligen strikta kraven på transportfordon som finns.
 
Sv: nya regler för djurtransporter

- Enstaka transporter behöver inget tillstånd om de inte är del av ekonomisk hästverksamhet

Gud var bra att du tar upp detta!

Jag sitter nämligen i bryderier också...
Om jag köper in 3 hästar från utlandet (EU land), Ett dräktigt sto med föl vid sidan samt en unghingst, till min verksamhet och tänkte hämta dom själv med egen lastbil, behöver jag söka tillstånd då för att jag kör över gränsen eller räknas det som enstaka resa? Samma med tävling utomlands???
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Gud var bra att du tar upp detta!

Jag sitter nämligen i bryderier också...
Om jag köper in 3 hästar från utlandet (EU land), Ett dräktigt sto med föl vid sidan samt en unghingst, till min verksamhet och tänkte hämta dom själv med egen lastbil, behöver jag söka tillstånd då för att jag kör över gränsen eller räknas det som enstaka resa? Samma med tävling utomlands???
Reser du över EU-gräns så är det en massa andra paragrafer som gäller, resan kommer säkert också att ta mer än 8 timmar. Verkar finnas en hel del som måste hanteras vad gäller veterinärintyg för att bevisa att hästarna ska få transporteras.

För tävlingar verkar det finnas en massa undantagsregler men man ska ha med sig en hel del papper för att styrka detta.

Lycka till - det lär behövas om du inte ska bryta mot det nya EG-direktivet!
 
Senast ändrad:
Sv: nya regler för djurtransporter

Ja, det är tydligt det... Jag skickar dom nog med det vanliga transportbolaget istället...

Vad gäller vet intyg har det ju krävts innan och vill man ha hästarna försäkrade innan avresa brukar man få göra en grundligare än vanlig exportbesiktning så det blir nog inte så stor skillnad.
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Är det hobbyverksamhet dvs ej någon ekonomisk verksamhet så behöver man hälsointyg och färdplan till EU länderna, man behöver ej vara registrerad transportör. Sverige kräver ej färdplan om det ej är ekonomisk verksamhet, men Danmark och Tyskland gör det, så ska du köra där måste du ha det. Så fort det är någon ekonomisk verksamhet t ex F-skattsedel på verksamhet där hästarna ingår eller att man kör andras hästar i transporten mot betalning mm så måste man vara registrerad transportör.

Såg att du skulle skicka med transportör istället, det kanske är enklast?
 
Senast ändrad:
Sv: nya regler för djurtransporter

Det blir nog enklast med tanke på att jag har F-skattesedel och ekonomisk verksamhet.

Det brukar funka bra men då vi ska köpa lastbil så tänkte jag att det var ju smidigt att kunna hämta dom själv. Men tji fick jag! :smirk:
Suck...

Det är Tyskland det handlar om.
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Oj, såg inte den här tråden innan jag svarade i den andra tråden. Men då hade jag uppfattat rätt iaf ;)
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Det här var någonting nytt för mig...känns ibland som om man inte hinner sätta sig in i nya regelverk innan de är väck och ersatta med andra ännu mer obegripliga..

Innebär detta..ni som övat lite på tolkningen...att vi som bedriver hästverksamhet och är momspliktiga för densamma (hästavel) behöver tillstånd för att köra våra ston (ibland med föl) till den närmaste seminstationen som ligger ca 90 km härifrån???

...och finns det någon som inte bor nära ett djursjukhus som vågar vara utan tillstånd i så fall eftersom akuta sjuktransporter inte är någonting som någon med eller utan ekonomisk hästverksamhet kan utesluta???

..och det måste ju vara väldigt många det här berör eftersom den som får EU-bidrag för de marker som betas av hästarna ju borde anses driva hästverksamhet...
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Det här var någonting nytt för mig...känns ibland som om man inte hinner sätta sig in i nya regelverk innan de är väck och ersatta med andra ännu mer obegripliga..

Innebär detta..ni som övat lite på tolkningen...att vi som bedriver hästverksamhet och är momspliktiga för densamma (hästavel) behöver tillstånd för att köra våra ston (ibland med föl) till den närmaste seminstationen som ligger ca 90 km härifrån???

...och finns det någon som inte bor nära ett djursjukhus som vågar vara utan tillstånd i så fall eftersom akuta sjuktransporter inte är någonting som någon med eller utan ekonomisk hästverksamhet kan utesluta???

..och det måste ju vara väldigt många det här berör eftersom den som får EU-bidrag för de marker som betas av hästarna ju borde anses driva hästverksamhet...
Men jordbrukare behöver inte tillstånd om de fraktar sina egna djur enligt svaret. Jordbrukare kan även ha hästar så då tolkar jag det som att jag inte behöver tillstånd. I min F-skattsedel står det att jag håller på med lantbruk dessutom.

Och om man behöver köra akut till djursjukhus så skiter i alla fall jag i eventuella krav på tillstånd.

Det är ofattbart om man bu försöker tvinga på vanligt folk dessa regler. Varför inte göra något åt hemska slakttransporter genom EU istället.
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Tack för lite klarlägganden..

Ja så kanske man kan tolka svaret för jordbrukares räkning (som vi ju faktiskt också är). Min tolkningen lade lite mer vikt vid att frågeställningen innehöll den informationen att den absoluta merparten av resorna var under...men det kanske inte är en förutsättning för svaret från myndigheten...

Och självklart skulle jag också ge fullkomligt den i om jag hade tillstånd eller ej vid akuttransport, men för mig känns det synnerligen orimligt att bestämmelserna är sådana att man bryter mot bestämmelserna om man inte ser till att ha tänkt på alla eventualiteter.

Jag håller naturligtvis också med Dig om vansinnet med denna typ av regler.
Jag inser att det snart är helt omöjligt att hålla på med hästar och avel eftersom jag förutsätter att både tillstånd och utbildning inte är kostnadsfritt heller vad avser detta med transporter.
Under det senaste året har i så fall pålagor i form av kostnader för

1. tillstånd till hästverksamheten
2. chipmärkning
3. pass
4. DNA-typning

och säkert också någonting mer som jag glömt nu tillkommit som väsentligen fördyrar verksamheten.
Nu har vi haft lite tur senaste året och fått föl av bra kvalitet som vi dessutom kunnat sälja till hyfsade priser, men på sikt är det omöjligt att en fortsatt ökning av alla kostnader skall kunna tas igen genom höjda fölpriser...

Något måste vara riktigt fel när man kontrolleras från alla tänkbara håll och kanter hela tiden....och dessutom får betala dyrt för det, men när det verkligen finns anledning att ingripa av djurskyddsskäl är lagstiftningen i mina ögon väl tandlös...
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Jag har försökt tolka, men jag lovar inte att det är korrekt:

Om man har ekonomisk verksamhet med hästar och transporterar djuren mer än 50 km ska man registrera sig som transportör = tillstånd och utbildning, så det är nog inte många med ekonomisk hästverksamhet som inte behöver registrera sig som transportör, innan var det 30 minuter inkl.lastning som gällde. Kör man över 65 km med ekonomisk hästverksamheten ska fordonet dessutom vara kontrollerade och uppfylla kraven, innan gällde 30 min. inkl.lastning här också.

Man får utföra enstaka längre resor, som t ex till djursjukhus, med egna hästar utan tillstånd, dock ej med hästar i ekonomisk verksamhet.

Detta säger mig att reglerna har lättats upp något och man har inte 30 minuterspressen på sig längre. Det säger mig också att man alltid bör ha tillstånd och utbildning om man har ekonomisk verksamhet med hästar eftersom man annars ej får transportera dem längre än max 50 km, men det är klart att om man bor nära djursjukhus och aldrig åker iväg med sina hästar kanske det är OK att inte ha det.

Hästarna ska vara skrivna i verksamheten om det ska vara ekonomisk hästverksamhet. Någon som har mark som betas av andras hästar har ej automatiskt ekonomisk verksamhet med hästar.

Ja, det var mina tolkningar.
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Då blir det lite som med tillstånd för transport av visst farligt avfall. Som privatperson kan man t ex åka iväg med några lysrör till återvinningsstationen, men om man gör det i sitt företag som jordbrukare ska man ha tillstånd... Så även om hästarna skulle vara skrivna i företaget skulle man ju kunna transportera dem som privatperson dvs om man inte betalar transport/drivmedel med företagets pengar just den gången...
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Då blir det lite som med tillstånd för transport av visst farligt avfall. Som privatperson kan man t ex åka iväg med några lysrör till återvinningsstationen, men om man gör det i sitt företag som jordbrukare ska man ha tillstånd... Så även om hästarna skulle vara skrivna i företaget skulle man ju kunna transportera dem som privatperson dvs om man inte betalar transport/drivmedel med företagets pengar just den gången...
Om hästarna är bokförda i företaget so kan man kanske inte se dem som privata alls.

Men tills vidare så tror jag att jag struntar i det här. :devil: Vill någon myndighet stämma mig så får de väl göra det! Jag har svårt att tro att djurskyddsinspektörer skall börja med trafikkontroller och polisen lär inte bry sig om det här.
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Vad typ av utbildning behövs? Godkännande av transprt och dragbil???

Räcker det ej med bilprovningens godkännande och ett giltigt körkort?

Kostnader?
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Det är ofattbart om man bu försöker tvinga på vanligt folk dessa regler. Varför inte göra något åt hemska slakttransporter genom EU istället.

Det är troligen för att komma åt just slakttransporter som denna lag kommit till!

Problemet med EU-lagstiftning inom jordbruket är att det ibland slår konstigt på grund av att det faktiskt är stora skillnader i geografiska förutsättningar. När vi i Sverige transporterar djur till närmaste slakteri, djursjukhus eller travbana så handlar det många gånger om 20-50 mil. I delar av centrala och södra Europa har man passerat flera nationsgränser om man reser så långt.

Vad vi kan hoppas på inom hästnäringen och jordbruket är att när nu DM avvecklas och återgår till SJV så får vi klarare regeluttolkning. Det har nog egentligen inte varit något större fel på reglerna som DM tagit fram men man har varit dålig på att sätta dem i ett sammanhang och föra ut relevant information till oss som ska följa reglerna. Från DM känns det som om det varit mest spektakulära nyhetssläpp till journalister och mindre av konkret "vardagsinformation" i form av broschyrer och annat.

Man kan hoppas att SJV kan samordna transportansökan på samma smidiga sätt som man gjorde med foderproducentregistreringen.

Mitt förslag är att SJV gör så här:

Låt LRF, Hushållningssällskapet m fl anordna transportutbildningar. Alla som har ett utbildningsbevis markerar detta i årets EU-bidragsansökan och blir därmed registrerade!
 
Sv: nya regler för djurtransporter

Godkännande av transprt och dragbil???

Räcker det ej med bilprovningens godkännande och ett giltigt körkort?

När det gäller djurskyddsbesiktning av transportfordon och behållare, ligger den tills vidare kvar på landets kommuner. (DSM hoppas att Bilprovningen framöver ska kunna ta över besiktningen av registrerade fordon - enligt det förslag som bl a DIRF framfört och som SKL och Bilprovningen ställt sig positiva till.) Blanketterna för besiktning, ansökan om registrering av transportör e t c har förändrats något (se Jordbruksverkets resp Djurskyddsmyndighetens hemsidor). Fr o m 5 januari ska ansökningarna skickas till Djurskyddsmyndigheten för kontroll enligt EG 1/2005. (Jordbruksverket administrerar bara transportörsregistret.) Givetvis kommer ansökningar som hamnat fel att vidarebefordras.

Nytt är också att färdjournaler ska kontrolleras av Djurskyddsmyndigheten. En ny blankett håller att tas fram enligt bilaga II i EG 1/2005. Den kommer att vara klar i nästa vecka och då kunna beställas från Djurskyddsmyndigheten. Kopia på avsnitt 1 ska faxas in till Djurskyddsmyndigheten senast två arbetsdagar före avresa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur i hela friden ska detta fungera? saxar från http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=3917 Den 5...
Svar
8
· Visningar
1 587
Senast: Prick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Lekstuga
  • Tandfen utan kontanter
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp