Nya regler för föräldrarledighet

Sv: Nya regler för föräldrarledighet

Hur tog era föräldrar ut sin föräldraledighet om jag får fråga? Har ni skadats av att ena.parten tog ut mer eller mindre eller är ni fullt fungerande människor ändå?

Kan ju svara på detta här. Min mamma var hemmafru när jag var liten, således hemma med mig tills jag började skolan.

Min pappa var dock extremt delaktig trots att han inte var föräldraledig. Nära och bra kontakt med honom och hade önskat att fler hade haft min barndom då den var extremt lycklig och rik.

Har många minnen av båda föräldrarna, faktiskt precis lika mycket.

Är fullt fungerande idag och har arbetat oavbrutet sedan jag blev klar med min utbildning. Jag har även förverkligat min dröm med tävlande i högsta klasser under många år och har även lyckan att ha fått ett underbart litet barn sent i livet men alldeles rätt för mig. Jag hade inte velat byta ut min barndom på något vis!

Arbetar idag i ett tekniskt yrke som jag trivs väldigt bra med, eventuellt kommer jag att ta över pappas firma när han känner för att sluta. Han startade firman när han var 16år och han driver den fortfarande nu när han närmar sig de 74!

Men då får du väll vänta till den personen jobbar igen?! Och kan du absolut inte vänta får du anlita någon annan. Precis som du får gå till en annan frisör eller anlita en annan snickare om denna är föräldraledig (både min frisör och snickare har varit föräldraledig senaste åren och jag då har jag anpassat mig.)

Det är ju inte svårare än att under ett begränsat antal månader under sitt yrkesliv inte ta emot tillridningshästar och istället leva på föräldrapenning. Att vara föräldraledig behöver ju inte heller betyda att ta ut föräldrapenning sju dagar/vecka. Så vill man/kan man jobba några timmar per dag möter ju inte det några hinder.

Det funkar kanske när det är tillridningshästar men knappast när vi pratar om galopphästar i träning eller tävlingshästar som är placerade hos en specifik ryttare/tränare.

Man är borta rätt snabbt om man är ledig helt i 6 månader i den hårda konkurrens som finns i ridsporten/galoppsporten...

Det funkar kanske när det är tillridningshästar men knappast när vi pratar om galopphästar i träning eller tävlingshästar som är placerade hos en specifik ryttare/tränare.

Man är borta rätt snabbt om man är ledig helt i 6 månader i den hårda konkurrens som finns i ridsporten/galoppsporten...

Går det inte att lösa, ens med att jobba deltid. Ja, då har jag inget emot det så länge man bekostar det för egen maskin. Väljer man att ha sådana arbetsvillkor och ett så osäkert jobb så får man stå för det själv helt enkelt.

Såg Sols svar och svarar gärna själv också!

Min pappa var inte föräldraledig någonting för att vara hemma med mig. För övrigt levde vi som alla andra, han var hemma oftast på kvällarna, mycket utflykter och resor m.m. Jag kommer ihåg att jag vid, 8-9 års ålder, sa till min kusin att jag inte kände min pappa så bra.

Så även om jag är fullt fungerade idag så önskar jag inte mina barn samma relation till sin pappa som jag hade som barn.

Fast det är något annat som är fel om det är på det viset.

Går det inte att lösa, ens med att jobba deltid. Ja, då har jag inget emot det så länge man bekostar det för egen maskin.

Hur har du tänkt att man ska lösa det om man måste dela på ledigheten?

Vem ska ta hand om barnet tills det är tillräckligt stort för att få vara på förskola?

Eller du menar att man ska offra dessa människor? De får vara lediga och så får de avveckla sin firman för att man inte kan bestämma själv vem som skall ta ut ledigheten. Nä det känns inte speciellt friskt.

Hur har du tänkt att man ska lösa det om man måste dela på ledigheten?

Vem ska ta hand om barnet tills det är tillräckligt stort för att få vara på förskola?

Eller du menar att man ska offra dessa människor? De får vara lediga och så får de avveckla sin firman för att man inte kan bestämma själv vem som skall ta ut ledigheten. Nä det känns inte speciellt friskt.

Man måste inte dela på ledigheten. Det jag tycker är att föräldrapenningen ska kvoteras. Vill man inte dela lika föräldrapenningen så slipper man som sagt, men får försörja sig på något annat vid än genom föräldrapenning, alternativt fördela hälften av dagarna så man klarar sig under barnets först år.

Senast ändrad:

Jag skrev "kände min pappa så bra". Jag jämförde med hur väl jag tyckte jag kände min mamma. Sammanhanget var att vi skulle be mina föräldrar om något och då tyckte jag det var lättare att fråga mamma, för henne kände jag bättre än pappa.

Jag skrev "kände min pappa så bra". Jag jämförde med hur väl jag tyckte jag kände min mamma. Sammanhanget var att vi skulle be mina föräldrar om något och då tyckte jag det var lättare att fråga mamma, för henne kände jag bättre än pappa.

Och det tycker jag är konstigt.

Man måste inte dela på ledigheten. Det jag tycker är att föräldrapenningen ska kvoteras. Vill man inte dela lika föräldrapenningen så slipper man som sagt, men får försörja sig på något annat vid än genom föräldrapenning, alternativt fördela hälften av dagarna så man klarar sig under barnets först år.

Och det menar du att man skall överleva på....

Nä dåligt förslag! Både för egna företagare och för våra framtida barn.

*kl

Tycker en stor del av er som diskuterar i denna tråd är rent utav obehagliga. Som ni måste se ner på så många människor och deras alldeles egna livsval.
Lägga ner en firma eller byta ett tryggt jobb för att man bara SKA dela lika i allt, och gör man inte det så är man en dålig människa? Hoppas ni inte får svindel från era höga hästar :meh:

Problemet är att det är just män som "inte kan" kombinera eget företagande med föräldraledighet. Förklara för mig varför det är just män som hamnar i den situationen. De "kan inte" vara föräldralediga från sina företag för att de då tappar kunder (som exempel). Vad händer om de blir allvarligt sjuka och absolut inte kan jobba utan måste vara hemma? Har de öht planerat för det scenariot? Varför kan inte män planera för scenariot "familj och föräldraledighet"? Kvinnor verkar göra det alldeles utmärkt för jag känner inte en enda kvinna som driver eget som inte lyckas förena sitt företagande med föräldraledighet. Jag tappar också kunder på att vara sjukskriven/föräldraledig, men det får man planera för. Evenuellt får man vänta med att starta företag tills de mest kritiska barnaåren har passerat. Men det är tydligen nästan bara kvinnor som har förmågan att göra så. Varför?

Ja. Annars får man väll låta bli att skaffa barn, om man inte vill anpassa sitt liv så man kan försörja dem. Alternativt sälja en bil/låta bli att åka till Tailand det året, sälja en häst eller något annat som väldigt många har möjlighet till. Föräldrar i resten av världen får det ju att fungera, har svårt att tro att inte svenskar skulle få det.

Men som sagt, tycker man inte (o)jämställdheten är något problem varken på samhällsnivå, individnivå eller för barnen så förstår jag att man tycker det är ett dåligt förslag. Men där tycker ju du och forskningen olika.

Väntar fortfarande på svar på inlägg 128...

Och vart någonstans har jag skrivit att det bara handlar om män? Tycker det är lika snedvridet om åsikten är att kvinnan ska göra detsamma, vilket har antytts fler än en gång av flera, har inte båda ett högavlönat jobb så är det bara att inte skaffa några barn.
Som jag sagt tidigare, min åsikt är att varje familj ska få bestämma hur de lägger upp sina liv, och tänk, idag så är det ju faktiskt så :sneaky:

Likväl som man kan spara pengar eller ta ett lån för att köpa en bil, en båt, en sommarstuga eller whatever kan man väl göra det för att täcka upp ekonomiskt under föräldraledigheten? Man kanske rent av redan har ett sparkapital man kan använda sig av? Man kan se över försäkringar, finns det inkomstförsäkring man kan teckna? Kan man sälja av någonting? Minska sina utgifter? Osv.

Igen så undrar jag hur man som egenföretagare resonerar om man inte planerar inför att man faktiskt kan vara tvungen att vara borta från verksamheten. Sjukdom och skador är ju faktiskt sådant man råkar ut för. Man kan bli så sjuk att man faktiskt inte kan jobba ens om man vill. Du blir inlagd, d blir sängliggande eller vad som. Hur tänker man om man liksom sätter hela familjens ekonomi på spel genom att försörja den med ett företag som inte tål en sådan påfrestning?

Likväl som man kan spara pengar eller ta ett lån för att köpa en bil, en båt, en sommarstuga eller whatever kan man väl göra det för att täcka upp ekonomiskt under föräldraledigheten? Man kanske rent av redan har ett sparkapital man kan använda sig av? Man kan se över försäkringar, finns det inkomstförsäkring man kan teckna? Kan man sälja av någonting? Minska sina utgifter? Osv.

Igen så undrar jag hur man som egenföretagare resonerar om man inte planerar inför att man faktiskt kan vara tvungen att vara borta från verksamheten. Sjukdom och skador är ju faktiskt sådant man råkar ut för. Man kan bli så sjuk att man faktiskt inte kan jobba ens om man vill. Du blir inlagd, d blir sängliggande eller vad som. Hur tänker man om man liksom sätter hela familjens ekonomi på spel genom att försörja den med ett företag som inte tål en sådan påfrestning?

Tack! Du skriver vad jag tänker och inte orkar skriva ;).

Och vart någonstans har jag skrivit att det bara handlar om män? Tycker det är lika snedvridet om åsikten är att kvinnan ska göra detsamma, vilket har antytts fler än en gång av flera, har inte båda ett högavlönat jobb så är det bara att inte skaffa några barn.
Som jag sagt tidigare, min åsikt är att varje familj ska få bestämma hur de lägger upp sina liv, och tänk, idag så är det ju faktiskt så :sneaky:

Ja, varje familj bestämmer hur de ska leva men det är rimligt att staten fördelar de socialförsäkringar och bidrag vi har. Och ett försäkringssystem som bidrar till ojämställdhet passar inte riktigt in i ett samhälle som strävar efter jämställdhet.

Det finns alltid krav som måste uppfyllas för att medborgare ska få ta del av det försäkringssystem och sociala skyddsnät vi har.

Ja, varje familj bestämmer hur de ska leva men det är rimligt att staten fördelar de socialförsäkringar och bidrag vi har. Och ett försäkringssystem som bidrar till ojämställdhet passar inte riktigt in i ett samhälle som strävar efter jämställdhet.

Det finns alltid krav som måste uppfyllas för att medborgare ska få ta del av det försäkringssystem och sociala skyddsnät vi har.

Ja det är din åsikt.

Klart det finns krav, det har det alltid gjort och det stramas åt hela tiden. Men vissa val tycker ju uppenbarligen våra myndigheter att vi ska få besluta om själva, varav reglerna faktiskt ser ut som de gör idag, att vi får dela upp det i stort sett som det faktiskt passar oss som familj.

Hur ett frivilligt val kan vara något som skall vara fel är för mig mycket underligt!

Fria val är väl ändå det som gör att vi har möjligheten att själva bestämma över vårt liv.

Förstår inte varför det är så fult att kunna använda sig av ett system som idag finns och visst är generöst?

Det är till samhällets gagn att man skaffar barn också?

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 617
Senast: Otherside
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 944
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 422
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 421
Senast: Johanna1988
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka