Bukefalos 28 år!

Nya ridstövlar?

Lingon

Trådstartare
Jag ska tävla dressyr om ca 1 vecka och har inga ridstövlar. Jag rider i jodhpurs till vardags. Är det lönt att nu köpa ett par stövlar och använda dem i tävlingen eller måste man ha ett tag på sig att gå in dem (rida in dem)? Är det bättre att köpa shortchaps till jodhpursen och ha så länge? Än så länge i de klasserna jag tävlar i får jag ha jodhpurs och shortchaps. Planen är att köpa ridstövlar nån gång men hinner jag verkligen rida in dem på en vecka så att det är lönt att tävla i dem? Eller blir de bara obekväma?

Jag har ridit länge men alltid ridit med ridskor/jodhpurs(+shortchaps)/termostövlar.
 
Det beror helt på vilken typ av stövlar du vill ha. Om det är dyrare (Petrie, königs etc) behöver du gå/rida in dem. Mina Mountain horse gick finfint att rida med från första dagen. Typ hööks brukar också ha ett mjukare skinn i sina som inte behöver gås in på samma sätt.

Om jag var du skulle jag inte akutköpa stövlar om jag inte redan visste vilken modell jag ville ha.
 
Rid i jodhpurs och shortchaps. Är dumt att ändra på utrustningen så nära inpå.
Det är ju lite annorlunda att rida med stövlar och även om de flesta stövlar inte behöver ridas in ngt egentligen för att bli mjuka så är det fortfarande ett par nya skor som man får vänja sig vid.
Visst kan du köpa ett par stövlar men det är ju dumt att köpa ett par att bara för tävling om du inte tävlar frekvent eller kommer ha dem till vardags träning. Är ju minst en 2000kr man lägger på dem.
 
Du behöver inte köpa billiga stövlar om du vill att de skall vara bekväma från början. Parlantis modeller för 4600kr är gjorda för att vara "ready to wear".

I ditt fall hade jag dock ridit i chaps denna gång och köpt stövlar när du behöver dem/hittar rätt modell och pris.
 
Jag har små fötter och korta smalben, och kan i princip inte köpa några stövlar alls om de inte är måttbeställda = kostar skjortan = det har jag inte alls ekonomi till just nu. Hööks har ett (1!) par ridstövlar som finns i 36 och som jag kan ha (egentligen skulle jag nog behöva 35, men då är det barnstövlar som gäller), och det är egentligen hoppstövlar. Jobbar i en (annan) hästsportaffär, där har vi inte ett enda exemplar som jag kan ha, inte ett enda, mer än gummiridstövlar för småbarn.

Jag köpte alltså de där från Hööks förra våren, för mina gamla var helt sönder. Kanske en vecka innan första tävlingen. Jag hade såna skoskav på tävlingen att jag höll på att börja gråta. Men i sanningens namn fanns det nog andra skäl till det, lånade ut min häst till en kompis och gick själv när hon red, och ja, hade jag inte gått en halvtimme i stövlarna hade jag nog inte fått de skaven. Och jag hade kanske kunnat vara intelligent och ta av mig sporrarna innan, för de värsta skaven kom nog av dem. Hade jag hamnat i samma sits igen hade jag nog enbart ridit i stövlarna innan tävlingen. Tagit på precis innan man sitter upp och av direkt när man ridit klart för att minimera risken för skav. De är dock jättesköna idag, och jag kan i princip gå hur långt som helst i dem utan att de skaver, trots att det väl egentligen inte är det de är till för.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 918
Senast: hhere
·
L
  • Artikel
Dagbok Innan jag skriver dethär så vill jag förklara en sak. Och det är att endel kanske kommer tro att dethär är nåt som jag har be stämt NU...
Svar
8
· Visningar
1 191
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 262
Senast: Cambrie
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 348
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp