Nya riktlinjer kring UVI och antibiotika?

Jag misstänker att det har spridit sig uppåt i natt, har lite ont i ryggen på samma sätt som sist. Tog eget prov och det är tydligt att det inte är helt okej. Är det samma sorts antibiotika som vid vanlig UVI ändå?
 
Är man inte rädd för antibiotikaresistens längre? UVI kan ju absolut läka ut av sig självt. Får man skriva ut på första dagen med symptom?
Om du läser så står det ju såhär:


Kvinnor - ej gravida​

Vid lindriga besvär kan man expektera och rekommendera smärtlindrande receptfria läkemedel samt ökat vätskeintag.

Måttliga besvär med minst 2 symtom (täta trängningar/frekventa miktioner, sveda vid miktion) kan handläggas enligt ovan men med antibiotikarecept i reserv.

Svåra besvär, se nedan (så hänvisar de till rekommenderad smalspektrum-antibiotika)

Det är önskvärt att växla mellan olika behandlingsregimer för att erhålla ett jämnare ekologiskt tryck och minska risken för resistensutveckling.
 
Jag har fått antibiotika utan prov eller odling.
Har staplat in dubbelvikt på VC och det har aldrig varit någon tvekan om att det varit uvi.
Så ont har jag bara de första timmarna numera, och det går ändå över av sig självt 9 ggr av 10. M a o inte nödvändigt med antibiotika till mig annat än i undantagsfall.
 
Om du läser så står det ju såhär:


Kvinnor - ej gravida​

Vid lindriga besvär kan man expektera och rekommendera smärtlindrande receptfria läkemedel samt ökat vätskeintag.

Måttliga besvär med minst 2 symtom (täta trängningar/frekventa miktioner, sveda vid miktion) kan handläggas enligt ovan men med antibiotikarecept i reserv.

Svåra besvär, se nedan (så hänvisar de till rekommenderad smalspektrum-antibiotika)

Det är önskvärt att växla mellan olika behandlingsregimer för att erhålla ett jämnare ekologiskt tryck och minska risken för resistensutveckling.
Jag får alla besvär i början, svider som tusan, har jätteont och kissar nästan på mig men har jag tur går det över på timmar men oftast några dagar.

Ska man själv avgöra om man vill ta antibiotika eller hur menar de med reserv?
 
Nej inte i första hand. Har du feber?
Nej men det dröjde sist också. Provet visade att jag hade njurbäckeninflammation men jag kände inte av det. Först ett par dagar senare (efter påbörjad antibiotikakur) kom febern och då kom den snabbt. Jag hade aldrig så ont i ryggen som en del har. Räckte fint med lite ipren.
 
Nej men det dröjde sist också. Provet visade att jag hade njurbäckeninflammation men jag kände inte av det. Först ett par dagar senare (efter påbörjad antibiotikakur) kom febern och då kom den snabbt. Jag hade aldrig så ont i ryggen som en del har. Räckte fint med lite ipren.
Jag hade kontaktat läkaren på nytt i ditt fall, nu när symtomen har ändrats och du tidigare haft pyelonefrit.
 
Jag fick antibiotika
Fick UVI för någon månad sen, blev då uppmanad att avvakta en vecka och försöka bota själv.
När det inte gick över fick jag lämna prov och efter odling skrev de ut antibiotika.
Känns oansvarigt att skriva ut direkt om det inte föreligger särskilda skäl...
Jag fick liknande information när jag sökte vård via nätet. Dvs. avvakta en vecka om inte man hade stora problem (jag minns inte den exakta formuleringen).

Nu hade jag haft besvär i en vecka och hade blivit öm i njurtrakten så jag fick antibiotika utan provtagning.
 
Jag hade kontaktat läkaren på nytt i ditt fall, nu när symtomen har ändrats och du tidigare haft pyelonefrit.
Ja jag fick en ny tid på en annan VC men behövde vara ganska gåpåig för att få tiden. Tycker inte om att behöva vara sån mot vårdpersonal men vill inte heller vänta ännu längre :(. De tycker att jag ska lämna prov så det känns bättre för mig.
 
Tipsar om Urincur om någon har problem med UVI mer eller mindre konstant. Jag förbättras inte med tex tranbär eller goda bakterier. Urincur har jag kört med den längre kuren och under den tiden var det inte en enda olycka eller annat, samt ”kalla fötter” påverkade inte heller. Sååå skönt!
 
Läkaren jag pratade med sa att det var onormalt med blod i urinen vid UVI. Vilket jag vet är nonsens, det är liksom inte första gången.
Nej onormalt är det inte, det jag läste då var att man skulle kontakta vården vid blod i urinen. Jag skulle åka 120 mil ett par dagar senare och hämta valp så jag ville gärna känna mig bättre då, annars hade jag nog avvaktar lite längre.
 
Är man inte rädd för antibiotikaresistens längre? UVI kan ju absolut läka ut av sig självt. Får man skriva ut på första dagen med symptom?
Det beror på hur man graderar symtomen. Har patienten svåra symtom kan man skriva ut första dagen. Naturligtvis är man aktsam på resistensproblematik. Det är bland annat med tanke på den som de lindriga/måttliga symtom råds till att avvakta
 
Det beror på hur man graderar symtomen. Har patienten svåra symtom kan man skriva ut första dagen. Naturligtvis är man aktsam på resistensproblematik. Det är bland annat med tanke på den som de lindriga/måttliga symtom råds till att avvakta
Jag är nog glad ändå att det var svårare förr, annars hade jag inte lärt mig att det (hos mig) nästan alltid går över av sig självt. Den första dagen har jag aldrig någon lust att vänta och se, men har känt att jag var tvungen. Vilket nog har sparat in ett stort antal kurer (Lågt räknat 3 tillfällen x 25 år).
 
Det beror på hur man graderar symtomen. Har patienten svåra symtom kan man skriva ut första dagen. Naturligtvis är man aktsam på resistensproblematik. Det är bland annat med tanke på den som de lindriga/måttliga symtom råds till att avvakta

Har hört att man kan göra en operation om man har återkommande UVI, stämmer det?
 
Jag fick antibiotika utskrivet direkt som jag sedan fick kontakta min läkare för då jag klart och tydligt sa att mina njurar inte är funktionella och antibiotikan jag fick ordinerad stod det klart på att man inte skulle ta om man hade nedsatt njurfunktion.

Jag tyckr också det är lite skrämmande.
 
Det är beklämmande att vi ”slösar” så med antibiotikan här i väst. När bakterierna har blivit resistenta kommer folk börja dö. Det spelar liksom ingen roll vad som står i omsorgsplaner eller hur riktlinjerna ser ut, resistenta bakterier är ett faktum.

För mig med återkommande allvarliga njurbäckeninflammationer som två gånger resulterat i sepsis där jag varit nära att dö känns det olustigt att antibiotika skriva ut så lättvindigt som det ibland fortfarande görs trots all kunskap vi har kring resistens.

Men det är ju inte de enskilda läkarnas eller patienternas fel, problemet ligger högre upp i systemet. Läkarna följer som sagt riktlinjerna, det är riktlinjerna är galna.
 
D6760854-4349-4A73-A7FB-8E392D804603.png
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 460
Senast: Summerwind
·
Kropp & Själ Ibland blir saker och ting inte som man tänkt sig ;). Jag vet inte riktigt om jag ska skratta eller gråta, men jag är nog duktigt...
2
Svar
31
· Visningar
6 053
Senast: Jen80
·
Övr. Katt Izze är nu inne på sin 3:e antibiotikabehandling mot detta otyg! Försöker ta det hela lite "kort" Fick det bekräftat just före...
Svar
5
· Visningar
5 817
Senast: plymen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp