Bukefalos 28 år!

nya rosor 2008!

Sv: nya rosor 2008!

Dom nya som jag har köpt är på andra sidan av trädgården. Det är bara klängrosorna som har blivit drabbade. Dom vid stallet har med klarat sig bra. Jag funderar på om jag ska ta och gräva upp dom redan nu. För jag kan vl ändå inte sätta nya klängisar där nu i år? Måste väl vara bättre att gräva upp, gödsla mm och sedan sätta nya till våren? Eller vad tycker ni ''experter''?
 
Sv: nya rosor 2008!

Du kan sätta nya nu med sålänge det är krukade rosor, men det händer väl kanske inte så mycket med dom i år. Dessutom kan det ju vara bra att vänta om du har problem med stritarna. Håll koll på vikta eller rullade blad och plocka bort dom direkt om du hittar på andra rosor, jag har bara haft på två stycken och dom stod bredvid varandra
 
Sv: nya rosor 2008!

Nu är det dags för nästa bildbomb :bump:

Stenen igen, det börjar hända lite nu, mina minirosor har börjat blomma, dom stora vill nog vänta lite till. Våra egensådda violer blommar också :)


Ovannämnda viol, Black bowl


Gråsten, jättefin floribudnaros
 
Sv: nya rosor 2008!

fortsättning

Queen of Sweden :love:


Angel face utslagen :love: denna rosen är så fantastisk att jag inte riktigt vet vart jag ska ta vägen. Den luktar jättestarkt av citrus nu när den slagit ut ordentligt

 
Sv: nya rosor 2008!

Åååå vad avis jag blir. Våra har bara knopp. Jag vill att våra ska blomma med ju..
 
Sv: nya rosor 2008!

Det är olidligt att vänta på att dom ska slå ut! har flera stycken kvar som jag väntar spänt på. Tycker alla kan slå ut nu och sen kan dom blomma heeela sommaren :bow:
 
Sv: nya rosor 2008!

Har beställt en rosa ros, Morden Centennial, från Danmark. Hoppas att den tolererar att bo i kruka.
Rosen har överlevt ända till midsommar!

Räknade knoppar igår och det är 36 stycken knoppar på tre grenar. :eek:
Så här snygg är den som är närmast att slå ut:
DSC00571.jpg


Ska bli kul att se hur den blir att se ut när den väl är utslagen.
 
Sv: nya rosor 2008!

Kul att det har gått så bra för din ros! jag tycker det är ett blandat rosår hittils.. vissa av rosorna ser lite glesa och tråkiga ut men har ändå massor av knoppar.. inte mycket sjukdomar såhär långt men tonvis med bladlöss :mad:
 
Sv: nya rosor 2008!

Kl

Var ute och tog lite bilder på de rosor som slagit ut:

Madame Boll:

Rosor004R.jpg


Snow Hit (alla utslagna var nästan överblommade):

Rosor007R.jpg


Sommerwind:

Rosor011.jpg


Kronprinsesse Mary (inte riktigt utslagen än):

Rosor012.jpg


Flaming Cover:

Rosor016.jpg


Astrid Lindgren och Easy Cover har inte slagit ut än.
 
Sv: nya rosor 2008!

Åååh madame boll :love: har jag tänkt köpa länge med det blir aldrig av, kanske till nästa år :bump:
 
Sv: nya rosor 2008!

Dags för nya bilder!

Silver Jubilee


Okänd rosa ros (skulle varit gul)


Tour de Malakoff, engångsblommande centifolia, doftar underbart!


Såhär ser det ut runt stenen just nu!


Kan ju säga att jag ger upp "billighetsrosor" nu! har köpt tre billiga rosor på lidl. INGEN har varit rätt ros :crazy: två skulle vara Goldilokks (gul) båda blev rosa, men det är inte samma ros! i år köpte vi en som skulle vara vit/gulaktig, den är röd :cool:
 
Sv: nya rosor 2008!

Nu har första knoppen börjat slå ut, och jag tror tammetusan det är en Adelaide Hoodless ändå! Den mörka cerise-röda färgen består nämligen. (Bild kommer ikväll.)

Tyvärr har liten lyckats dra på sig mjöldagg också. :(
Bra tips? Atamon eller vad? Riktiga växtsvampmedel?

Strit har han iofs också haft, men det har vi fått bukt med på det mindre miljövänliga sättet. :devil:
 
Sv: nya rosor 2008!

Rosor kan skifta färg mycket till dess dom slår ut! vår Etude såg röd ut till den en dag slog och var väldigt rosa, men det är klart man kan få fel! då ska du dock höra av dig till rosenposten så får du säkert en ny

Atamon funkade på vår mjöldaggsros. Tar man det i tid behöver det inte bli så farligt
 
Sv: nya rosor 2008!

Det blir Atamon-shopping i eftermiddag alltså!

Och nej, fel är det inte. Jag har varit osäker på vilken det var ända sen den kom. Beställde nämligen Centennial, men la till att de fick skicka Hoodless om Centennial var slut. Det som levereras är en rot där det står Centennial, och en räkning där det som Hoodless. :D

Ja, osäkerheten består, men det lutar åt Hoodless. Den är så utslagen så att jag ser pistillerna inuti, och ingen antydan till blekning i kronbladens färg ännu.

Den är aningens mer cerise än denna Hoodlessen, men inte mycket. I övrigt skulle det kunna vara tvilligen till rosen på min balkong.
Rosa_Adelaide_Hoodless.jpg


Mycket mer röd en denna Centennial t ex:
Morden%20Centennial%20Shrub%20Rose.jpg


Fasen, jag skulle ha bett om en gul reserv så hade jag vetat. :p
 
Sv: nya rosor 2008!

Om den har lapp så är det nog den rosen. Även om säkert dom också kan göra fel har jag faktiskt aldrig hört om nån som fått fel ros från rosenposten, hoodlesen verkar va en himla charmig ros!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp