Bukefalos 28 år!

nya rosor 2008!

Sv: nya rosor 2008!

Det där med jord finns det lika många förslag som det finns sorter känns det som ;) Vill man göra det lätt för sig köper man rosenjord på säck. Det är ju såklart bra jord till rosor och allt du behöver göra är att ta bort den andra gjort och ösa i dina säcker alternativt blanda den gamla och den nya jorden. Jag har kört en jädra blandning i år med rosenjord/godödsel på påse och vanlig jord. Mest för att se hur det blev :D det kan vara en idé att slänga i lite extra gödsel trots att rosenjorden innehåller lite redan. Jag har även haft i benmjöl till mina rosor. Dock har jag inte slängt i kogödsel och benmjöl samtidigt.. känns som det kanske kan bli för mycket.

Rosor tål de mesta jordarna igentligen. Men ska man ha fina buskar får man allt gödsla! dom vill ha väldränerad jord. Det verkar va det viktigaste. Lerblandad och sanblandad jord är den bästa "trädgårdsjorden"

Jag samplanterar rosorna med viol och liljor, det beror ju på vad man är ute efter. Jag vill ha mycket färg! men jag vill att rosorna ska synas ordentligt därför väldigt jag inte så mycket annat med höjd på
 
Sv: nya rosor 2008!

Vi har väldigt dålig jord här. Läs urusel. Det blir nog att jag får köpa rosjord och sätta dom i det.
 
Sv: nya rosor 2008!

Det låter som det hade varit lättast ja.. glöm inte bort att gödsla bara! det finns gödsel i rosenjord men det håller ju bara ett tag
 
Sv: nya rosor 2008!

Min mamma har alltid hävdat att det inte finns något bättre för rosor än "välbränd" hästgödsel! Jag har blivit tillsagd att gräva i gödselstacken och släpa hem skit mer än en gång :D
 
Sv: nya rosor 2008!

Nu har jag gjort det _absolut_ sista rosköpet (åtminstone för i sommar...:angel: )

Hittade den underbart vackra Pascalin! :love:
pascali.jpg


Sen en sådan här ljuvlig Peaceros som jag har önskat mig länge:
peace.jpg


Och så en sådan här, för jag hade ingen riktigt prinsessrosa sagoros :D Hur kan man motstå den, bara namnet ;)
Queen Elisabeth:
queen_elisabeth.jpg


De står för närvarande tillfälligt planterade, jag vet inte riktigt var jag ska göra av dem för att de verkligen ska komma till sin rätt. Jag har börjat drömma om en riktig rosenrabatt men jag har precis grävt en ny rabatt i Gräsmattan Full Med Sten och färdigställt den så just nu ORKAR jag bara inte :p
 
Sv: nya rosor 2008!

Jag har en peace som jag trodde strökit med i vinter men nu tar den sig fint igen! queen elisabeth har jag tittat på men jag är på jakt efter en annan rosa princessros istället :love: jag har sagt att det måste bli den sista för i år :angel:

Flera liljor har kommit upp, lite blandat är planterat. Ska plantera ut aster där med. Nu väääntar jag bara på att dom ska börja blomma med! det är så drygt att vänta

bild från idag

 
Senast ändrad:
Sv: nya rosor 2008!

Vi har ett land som har blivit övertaget av massa blommor. I går hittade jag min Peaceros där. Den tycks ha klarat sig bra i skuggan där under.
 
Sv: nya rosor 2008!

I torsdags fick jag nog av mina land. I ena landet hAr jag en storblommande gul ros och löjnatshjärta och annan skit. Där åkte allt utom rosen och L.hjärtat upp. Jag satte ner ytterligare en ros där. Så nu är det gula rosor på sidan och L.hjärta i mitten. Jag köpte Peaceros. Nr jag kom hem så kom jag på att jag skulle ha haft Frecia. (stavas). Men men. I ett annat land tog jag upp allt med. Där var det några gröna blommor som får rostfärgade blommor på hösten. Där satte jag tre stycken ''Nostalgie'' Hoppas att det blir så fint som jag har tänkt mig nu bara. Nu är det bara den förgrymmade rosgången kvar med...

Hur tätt kan man sätta rosor? Kan man sätta dom på hösten? Eller är det bättre att sätta dom nu?
 
Senast ändrad:
Sv: nya rosor 2008!

I torsdags fick jag nog av mina land. I ena landet hAr jag en storblommande gul ros och löjnatshjärta och annan skit. Där åkte allt utom rosen och L.hjärtat upp. Jag satte ner ytterligare en ros där. Så nu är det gula rosor på sidan och L.hjärta i mitten. Jag köpte Peaceros. Nr jag kom hem så kom jag på att jag skulle ha haft Frecia. (stavas). Men men. I ett annat land tog jag upp allt med. Där var det några gröna blommor som får rostfärgade blommor på hösten. Där satte jag tre stycken ''Nostalgie'' Hoppas att det blir så fint som jag har tänkt mig nu bara. Nu är det bara den förgrymmade rosgången kvar med...

Hur tätt kan man sätta rosor? Kan man sätta dom på hösten? Eller är det bättre att sätta dom nu?

Är det krukodlade rosor kan du sätta dem hela säsongen. Barrotade tror jag man helst ska sätt vår och höst. Hur tätt du ska sätta dem beror på hur stora/breda de blir. Det brukar stå på lappen som sitter på rosen när man köper dem.
 
Sv: nya rosor 2008!

När du köper rosor från tex rosenposten så kommer dom "barrotade" alltså utan någon jord alls. Dessa planteras bäst på våren eller hösten. Det är sällan man köper barrotade rosor från plantskolor nuförtiden. De flesta är krukade och dom kan du plantera i princip närsom
 
Sv: nya rosor 2008!

Jaha då fattar jag. Jag köpte dessa i handelsträdgården. Jag ska åka dit en liiiiten runda i morgon med. Vila rosor doftar mest av Frecian och Peace rosen?
 
Sv: nya rosor 2008!

Då ska jag ta några sådanna i morgon med. I dag blev det bara massa småkrafs och sånt.
 
Sv: nya rosor 2008!

Nu börjar rosorna slå ut :love:

Rhapsody in blue


Okänd miniros


Pat Austin


Angel Face


Kommer nog mer bilder de närmaste dagarna :bump:
 
Sv: nya rosor 2008!

tack :bump:

Jag blir alldeles salig bara av att titta på dom nu :love: det är knopp i nästan alla rosor och många håller på att spricka, förhoppningsvis är det lite rosparadis snart :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp