Bukefalos 28 år!

nya rosor 2008!

Sv: nya rosor 2008!

det finns en hel del faktiskt. Men de jag kan komma på nu är

Rhapsody in blue
Blue perfume (mycket stark doft)
Tour de malakoff (engångsblommande)
Angel face (lavendel kallr dom den)
Blue Bajou

Det finns som sagt en drös, sök på blue på roseposten så hittar du en del
 
Sv: nya rosor 2008!

Ny bild på Pat Austin, den luktar väldigt speciellt, nästan lite krydda på nåt sätt, blommorna blir tunga och hänger oftast. Märk min fina egenhändigt gjorda skyllt i bakrunden :D tycker namnen är jätteroliga att ha

 
Sv: nya rosor 2008!

Ny bild på Pat Austin, den luktar väldigt speciellt, nästan lite krydda på nåt sätt, blommorna blir tunga och hänger oftast. Märk min fina egenhändigt gjorda skyllt i bakrunden :D tycker namnen är jätteroliga att ha


Verkligen vacker. Mina har bara knopp. Och så var det Flammentazen som bara har pinnar kvar. Någon äcklig mask har tuggat i sig alla blad..:cry:
 
Sv: nya rosor 2008!

är bladen vikta? om bladen ser vikta/ihoprullade ut så bor det en mask i dom. Dom bladen ska plockas bort direkt
 
Sv: nya rosor 2008!

gör så! min kunskap om sjukdomar är dock väldigt begränsad men vi kanske kan hjälpas åt :)
 
Sv: nya rosor 2008!

Hmm.. det där såg skumt ut, hur snabbt försvann bladen igentligen? och hur såg dom ut innan dom försvann
 
Sv: nya rosor 2008!

Det borde ju vara nåt djur som smaskat på den, den ser tagglös ut? kan det vara rådjur tro? fast dom borde smaskat upp knopparna med tycker man. Larver borde inte kunna totalrensa en ros på en natt
 
Sv: nya rosor 2008!

Verkligen vacker. Mina har bara knopp. Och så var det Flammentazen som bara har pinnar kvar. Någon äcklig mask har tuggat i sig alla blad..:cry:

Det kanske är Slemmiga rosenbladsstekeln som varit framme.

Hittade detta på Svenska Rosensällskapets hemsida:

Slemmiga rosenbladsstekeln

Larverna lever på bladen vilka de snabbt kan skelettera, dvs ytterhuden sparas och allt det gröna äts upp. De vuxna djure flyger när rosorna fått sina första blad utvecklade. För V ästra Götaland innebör det mitten till slutet av maj. Här får vi dessutom en andra generation i augusti – september. Förpuppningen sker i jorden.

Bekämpning: Man kan försöka klämma ihjäl larverna men de kan vara svåra att få bort dem på det sättet då de vanligtvis är väldigt många. Insektsmedel kan sprutas på larverna. Man kan också försöka få bort den fullbildade insekten, dvs stekeln, på samma sätt.


Kan läsa om andra alternativ och ohyra här: Svenska Rosensällskapet - skadedjur
 
Sv: nya rosor 2008!

Det borde ju vara nåt djur som smaskat på den, den ser tagglös ut? kan det vara rådjur tro? fast dom borde smaskat upp knopparna med tycker man. Larver borde inte kunna totalrensa en ros på en natt

Jojjomen. :crazy: Det är ljusgröna små maskar, jag får fota dom på fredag, jag har lånat ut kameran.
 
Sv: nya rosor 2008!

Det kanske är Slemmiga rosenbladsstekeln som varit framme.

Hittade detta på Svenska Rosensällskapets hemsida:

Slemmiga rosenbladsstekeln

Larverna lever på bladen vilka de snabbt kan skelettera, dvs ytterhuden sparas och allt det gröna äts upp. De vuxna djure flyger när rosorna fått sina första blad utvecklade. För V ästra Götaland innebör det mitten till slutet av maj. Här får vi dessutom en andra generation i augusti – september. Förpuppningen sker i jorden.

Bekämpning: Man kan försöka klämma ihjäl larverna men de kan vara svåra att få bort dem på det sättet då de vanligtvis är väldigt många. Insektsmedel kan sprutas på larverna. Man kan också försöka få bort den fullbildade insekten, dvs stekeln, på samma sätt.


Kan läsa om andra alternativ och ohyra här: Svenska Rosensällskapet - skadedjur

Tack. Stämmer nog bra på dessa :devil: Men jag ska slita upp hela skiten till hösten och sätta nya rosor där.
 
Sv: nya rosor 2008!

då är det rosenstekeln, dock brukar dom ligga inne i vikta blad, därför jag frågade om det innan. Bladen är vikta längs med långsidan och om man öppnar dom ligger det en grön larv inuti.
 
Sv: nya rosor 2008!

Men det finns ju inga blad kvar.. Vart fasen bor dom nu då? Hur korkad får man vara och käka upp sitt hus då?
 
Sv: nya rosor 2008!

jag tror inte dom äter upp dom fören dom ska bli... en stekel :confused: innan dess bor dom nog bara där och det är då man ska ha dö på dom små :devil:
 
Sv: nya rosor 2008!

Bara dom inte sprider sig till mina nya rosor..

Vet att vissa insekter övervintrar/bor i jorden runt sin värdväxt, så man bör även byta ut jorden. Vet inte om det är så med rosenbladstekeln, men kanske lika bra att göra det, så att man är på den säkra sidan.

Edit: Jag är nog lite förvirrad. Trodde du menade om du satte nya rosor där de gamla angripna stått.

Håll koll på dina andra rosor. Plocka bort om du ser något som ser angripet ut och ev kan du spraya dem med "ohyra-medel".
 
Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp