Nya sadelfunderingar - Stübben?

Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Jaha, kollade inte priset... Först¨r inte att dom kan skriva att den kostar 9900... Iofs har jag sett en person som begärde 19 000 för en Anky Pessoa dressyr och att rek pris ligger på 27 000 för den sadeln (!!!!!!!) medan den kostar 13-14-15 000 i butikerna häromkring......
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Och vad anser du att araber och Lipizzanare är???

Det är precis lika svårt att hitta sadlar till dessa raser....
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Min gamla Passier har CUTBACK och så pass vid bomvidd att den även passat ardenner och bruksnordisar.....

Men den är tillverkad juli-70.....

Fast hittar du en Passier PS Baum Hoppspecial som är yngre...KÖP DEN!!!!!
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Vad har manken eller sadelläget med hästen att göra? Haflinger är dessutom inga arbetshästar. Finns Shires som är avlade för ridning också.... Det är väl snarare hästens hållbarhet inom en viss gren som skulle diskuteras om man ska diskutera ridbarheten hos hästar. Isf är inte hbl så passande för ridning alls, pga hur vissa blodslinjer har fått fram ganska bräckliga hästar. Eller så borde inte travare användas till trav pga hur många som förstörs av den hårda träningen. Ingen häst är väl egentligen gjord för stenhård träning, men det betyder inte att den inte är gjord för ridning.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

palle skrev:
Min gamla Passier har CUTBACK och så pass vid bomvidd att den även passat ardenner och bruksnordisar.....

Men den är tillverkad juli-70.....

Fast hittar du en Passier PS Baum Hoppspecial som är yngre...KÖP DEN!!!!!

Haha, en PS Baum i vid bomvidd är ju så eftertraktat att OM de ens kommer ut på annons så hinner man knappt blinka innan d eär borta =/
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Men om du vet att Passier passar din häst, kan du inte köpa en i normal bom (finns ju många...) och värma om den? Kostar väl ca 1500:-
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Sen sp tvivlar jag på att en Passier i vid bom r så vid, har sett en i normal bomvidd och den är inte så bred. Och om 32 på Stubben blir för litet blir nog Passier i vid bom det med.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:
Men om du vet att Passier passar din häst, kan du inte köpa en i normal bom (finns ju många...) och värma om den? Kostar väl ca 1500:-

Nu läser du ju sådär dåligt igen. Jag har ingen aning om Passier ligger bra eller ej (jag frågade tidigare i tråden 'vad tror vi om äldre Passier?). Men det finns en äckelallround äldre sådan här, billig, och vid bom bla bla. Nyckelordet är: finns här. Tyvärr har de semesterstängt så jag kunde ju inte kolla på den idag som jag tänkt.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

ursäkta men jag HAR en holländsk Importerad frieser.
han blivande mkh ligger runt 163. (han e inte 150 cm!)men han kan bli större. men han har ändå en kort rygg.
10.jpg

11.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Hittar inte just nu lappen där jag skrivit mina sadlars vidd mellan bossorna...
Men min Passier är ialla fall markant vidare än en Maxam COB GP XX-VID, som enligt Thorowgood är det vidaste dom har...
Och den var i minsta laget för ardennern, som kunde ha Passier med padd...
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Ursäkta en okunnig fråga, men till vilken sorts häst ska sadeln vara?
Är det till en arab?
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

poloplayer skrev:
Ursäkta en okunnig fråga, men till vilken sorts häst ska sadeln vara?
Är det till en arab?

Skulle den frågan vara till palle, eller till mig? Är den till mig, så japps arab. Kort rygg, kräver extraviiid bom, rak bom, rejäl mankfrihet på alla ledder.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Är han hingst?
Om han är efter en hingst som är av den tyngre modellen kan det vara därför han ahr kort rygg.
Jag kollade runt på frieser i vintras och varenda en (hade framförallt kontakt med Egberdina Hoeve stuteriet) hade en lång rygg. Nu försöker man få fram frieser som är både större och har längre rygg (varför de ska ha längre rygg vet jag inte, bara svårare att rida ihop...).

Men det finns ju alltid undantag...

Väldigt fin häst förresten!
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Men att säga att den passar en ardenner är ganska missvisande. Folk tror att min haflinger är meeeeegabred, men hans bomvidd är mindre än min syrras smäckra fbl/hbl korsning....

Men visst, de kanske var vidare förr.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

palle skrev:
Och vad anser du att araber och Lipizzanare är???

Det är precis lika svårt att hitta sadlar till dessa raser....
Araber och lipizzaner är ju gamla, klassiska ridhästraser, gäller araben i synnerhet. Jag vet att det kan vara svårt att hitta sadlar till dessa raser också, åtminstone bland de vanliga engelska sadlarna. Jag kan inget om barocksadlar och arabiska sadlar, men det kanske är lättare att hitta något som passar bland sadlar som har liknande ursprung som hästrasen? Å andra sidan är det nog ingen höjdare att hoppa med barocksadel så då sprack den idén.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:
Vad har manken eller sadelläget med hästen att göra? Haflinger är dessutom inga arbetshästar. Finns Shires som är avlade för ridning också.... Det är väl snarare hästens hållbarhet inom en viss gren som skulle diskuteras om man ska diskutera ridbarheten hos hästar. Isf är inte hbl så passande för ridning alls, pga hur vissa blodslinjer har fått fram ganska bräckliga hästar. Eller så borde inte travare användas till trav pga hur många som förstörs av den hårda träningen. Ingen häst är väl egentligen gjord för stenhård träning, men det betyder inte att den inte är gjord för ridning.
Satt och väntade på att du skulle gå igång på mitt inlägg. :devil: Kommenterar en sak i taget.

Inledningsvis, hästen är inte tänkt för mänsklig användning alls från början. Vi har genom årtusendena avlat fram hästraser som passar mer eller mindre bra för arbete (=ridning, körning, plöjning, klövjning osv) och träning baserat på typ av häst, storlek, exteriör, temperament etc. Om man frågar hästen hade den kanske varit nöjd med att få fortsätta vara en liten vildhäst.

1. Manken och sadelläget har väldigt mycket med hästen att göra om man ska använda den till ridning eftersom det får flera konsekvenser, t ex
- Var ryttaren hamnar på hästryggen och därmed var och hur ryttaren kan inverka på hästen.
- Hur ryttarens placering påverkar hästens rörelser, hållbarhet m m.
- Möjligheterna att hitta en sadel som passar både folk och fä samt för tänkt typ av ridning.

Sedan kan man fundera över om det är hästarna eller sadlarna det är fel på när det blir svårt att få det att stämma. Jag har hört flera utländska hästtränare resp. svenska sadelhandlare konstatera att vi rider på i princip vad som helst här och att det därför blir svårt med sadlar. Samtidigt kan man tycka att även sadelbranschen bör ägna sig åt produktutveckling i takt med att marknaden och efterfrågan förändras.

2. Vidhåller att haflingern är en arbetshäst, men att användningsområdet har ändrats successivt med åren, till viss del även hästtypen. Citat från Svenska Haflingerföreningens hemsida, http://web.telia.com/~u30209945/Haflingern/haflinger.htm:
"Haflingern användes ursprungligen mest som klövjehäst, men även inom jordbruk och i skogsskötsel. Målet med aveln var att få fram en lätthanterlig och arbetsvillig häst, som också var stark, härdig och säker på foten, för olika arbetsuppgifter på familjejordbruk i alperna. Efter andra världskriget har behovet av arbetshästar minskat och haflingeraveln har inriktats på att få fram en lättare familjehäst, lämplig för såväl ridning som körning."

3. På medeltiden användes shirehästen till ridning av riddarna, därefter blev det i första hand en häst som användes för jordbruksarbete och körning. Idag är det främst körning och i viss mån ridning som gäller. (http://www.svenskashire.com/)

4. Hållbarhet och ridbarhet är två olika saker, men ridbarheten kan påverka hållbarheten.

5. Jodå, det finns gott om bräckliga halvblodshästar, men det finns också gott om dålig ridning, precis som det finns inom alla andra raser. Men om man tittar på hästens exteriöra förutsättningar för vissa typer av ridning (t ex dressyr och hoppning) och hästens förmåga att kunna ha en vanlig engelsk sadel är halvbloden generellt sett bättre lämpade för det än vad vissa andra raser är.

6. Nähä, om man inte ska använda travare till trav, vilka hästar ska man då använda? Men jag håller med dig om att träningen är stenhård och att många hästar inte klarar den. Fortsatt diskussion av den ekvationen hör inte till den här tråden, tycker jag.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Vi har en äldre arabhingst (18 år) av Mannaquiblod, dvs extremt kort rygg och långa ben, rund över manken, av en händelse råkade jag hitta en Harlequin syntetsadel med vid bom (2050 spänn) i en affär, (vi letade efter en billig sadel till en ponny vi skulle låna ut) efter att testat den på araben så lånade vi ut arabens engelska pennwood-sadel till ponnyn och behöll syntetsadeln till araben,passade perfekt!
Nu slåss vi om den sadeln när vi ska rida :banana: :banana: :banana:
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

1. Var ryttaren hamnar på hästryggen avgörs av sadeln. Mankens höjd har ingen betydelse för var man hamnar. Tyngdpunkten i ryggen styrs inte av manken.

2. & 3. Haflinger var en arbetshäst. Precis som friesern. Haflinger är inte heller kallblod utan numera varmblod (viket de har varit i ca 50 år). Precis som jag skrev: det avlas fram shirehästar för ridning.

5. HBL klarar inte altid av träningen, men det finns en större andel hbl/fbl/travare som har skador på leder/ben än vad det finns haflinger/jfordingar/islänningar. Lösa benbitar har en stor del (tror jag läste att det var 15-20% av alla hbl) av hblhästarna. Precis som spatt drabbar fler hbl (och liknande raser) ponnier än vad det drabbar haflinger/fjordingar. Den sjukdomen jag kan komma på som drabbar kallblodsraser oftare är fång, men det beror snarare på att folk jämt tycker att fjordingar osv ska vara lite småfeta för att det "är gulligt".... Likaså finns det hur många shettisar som helst som lider av fång.

6. Med tanke på så många travare som inte ens kan gå igenom ett vanligt böjprov (enligt Åbykliniken i Mölndal är det endast en väldigt liten andel travare som går igenom en vanlig vet besiktning) så nej, de är inte lämpade för trav.
Precis som hbl inte är lämpade som distans/packhästar då de inte har uthålligtheten som krävs, som t.ex. islänningar och araber har.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

han är valack sen augusti förra året.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Men ändå har jag 3(!!) olika sadlar som passar våran Lipp....

Passier PS Baum hoppspecial

Wintec 500

Moll Hoppspecial

Själv lärde jag mej rida på den tiden när nästan alla halvblod gick med manskapssadel... hoppar nog hellre med en barocksadel än med en manskapssadel....man får så konstig röst efter att ha slagit i framvalvet på en manskapssadel...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Eurovision Song Contest 2024
  • Willes bilköpstråd
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp