Bukefalos 28 år!

Nya sadelfunderingar - Stübben?

Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Kolla på Ingdams, de säljer sadlar för haflinger/frieser.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

T.o.m jag som har en haflinger i princip utan manke har svårt att hitta en sadel som har plats för hans manke.......
De flesta som är vida nog slår i manken... Jag vill helst ha cutback för att få det att funka. Har jag en Stubben i rätt storlek har jag 1/knappt 2 fingrar mellan framvalvet och manken...
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Fast de är för frieser.. Haflinger har generellt för korta ryggar för att Passier ska kunna passa. Dessutom ahr de tyngdspunkten för långt bak för så korta ryggar som haflinger har...

Frieser däremot har långa ryggar med ofta lång manke, så de passar bättre på dom.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:
Jo, den passar litw allt möjligt. Däremot passar den inte gigantisk manke, men jag tror väl det finns plats för drygt 10 cm manke på min sadel iaf.
Lemetex har mkt plats för manke......

Tror inte att Passier skulle passa, de passar faktiskt inte så hög manke som man kan tro.... De är dessutom längre än Globus, Stubben, Lemetex....

Jag tror att de andra Griffinsadlar blir för smala faktiskt... OM m&N 33 bom inte passar kommer nog inte ens Griffin XXW passa... På min häst har jag 32 bom på Lemetex och Stubben och XW kom inte ner riktigt på honom. (provade Coben)

Du, det där med bomvidder blir jag mentalsjuk på snart, det finns ingen logik:

Zaldi Atlanta bomvidd 32 - passar
M&N ponnyflatback bomvidd 33 - passar inte alls. Bommen var för svängd med.
Griffin Young Rider XW - tillräckligt vid men för svängd bom.
Maxam Ponny W - för smal, för svängd.
Griffin Haflinger/cob XW - passar (men för låg mankfrihet)
Stubben Rex DL bomvidd 32 - passar ine (gick att se med ögat redan).

Maxam och Stubben har btw smaalt mellan bossorna längst bak, av någon puckomystisk anledning..

Maxam ponny och Griffin Young rider är korta nog, Stubben har jag ju inte provat än men när jag jämförde i affären var den ganska precis lika kort som YR:en. Coben är lite för lång.

Men som sagt Griffin cob XW är tillräckligt vid, Stubben Rex 32 är för smal och M&N 33 för smal. Så hur du INTE kan ha Griffin XW men Stubben 32 ä för mig ett - mysterium? Å andra sidan, det är inte logiskt någonstans i sadeldjungeln.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:
T.o.m jag som har en haflinger i princip utan manke har svårt att hitta en sadel som har plats för hans manke.......
De flesta som är vida nog slår i manken... Jag vill helst ha cutback för att få det att funka. Har jag en Stubben i rätt storlek har jag 1/knappt 2 fingrar mellan framvalvet och manken...

'Godtar' du den låga mankfriheten? *nyfiken*

Jag hade 2 fingrar mellan på coben efter 10 min ridning, vill inte tänka mig hur det blivit när den satt sig ordentligt.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Sadeln var något vid men jag hade faktiskt gjort så att jag fyllt på med mer stoppning när stoppningen satt sig. (nu blev det inte just den Stubben sadeln) Fast jag provar en storlek mindre har jag bara 2-3 fingrar (när jag har ridit i den en stund) och då är den något smal.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:
Sadeln var något vid men jag hade faktiskt gjort så att jag fyllt på med mer stoppning när stoppningen satt sig. (nu blev det inte just den Stubben sadeln) Fast jag provar en storlek mindre har jag bara 2-3 fingrar (när jag har ridit i den en stund) och då är den något smal.

Formulerar om frågan lite - hur låg mankfrihet accepterar du när sadeln är 'klar' (satt sig och ev omstoppad etc).
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Men tänk på att Rexen är en ponnysadel och coben är en storhästsadel.. Det skiljer sig mellanbomvidderna.
Bomvidderna på ponny är oftast lite mindre än motsvarande storhästsadel, de är bara gjorda för plattare hästar och är kortare i ortspetsarna.

XW är inte smalt men sadeln kommer inte riktigt ner ordentligt (hade dessutom 2 fingrar mellan manke och framvalv) och Stubben 32 är lite stort.

Det kan vara såhär att XW har en form som passar din häst bra, men att t.ex. M&N ponny i 33 inte har en passform som är idealisk för din hästs rygg. Ibland är det så att sadeln ser för smal ut, fast det helt enkelt är så att sadeln är fel modell. Jag tror det var så med coben i XW för min häst, för den var ju bred, men den kom aldrig ner, för den var bred på fel ställen. Min häst är väldigt rund och sadeln måste vara bred direkt från manken (eller vad man ska säga..) och inte som vissa märken har det, att de är smalare upptill och sedan efter ca 10-15 cm (vid ortspetsarna) blir de mkt bredare.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

2 fingrar/typ 3 cm. Inte mindre.
Isf rider jag med pad eller fyller på stoppning (om det går) eller byter sadel.

Däremot om min Globus hade varit lika låg som Stubben i framvalvet (och int haft cutback) hade den (nu när han är skadad och ahr tappat muskler) nog bara varit 1 finger ifrån manken när jag rider i den. Längre in var cutbacken slutar har jag bara ett finger, men om jag väljer en smalare bomvidd blir den alldeles för smal.....
Och väljer jag en sadel som t.ex. Jacson Jean luc som är vinklad i bossorna (och inte till för platta/runda hästar) kommer den aldrig ner på hästen, hur vid den än verkar vara....
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:
Men tänk på att Rexen är en ponnysadel och coben är en storhästsadel.. Det skiljer sig mellanbomvidderna.
Bomvidderna på ponny är oftast lite mindre än motsvarande storhästsadel, de är bara gjorda för plattare hästar och är kortare i ortspetsarna.

XW är inte smalt men sadeln kommer inte riktigt ner ordentligt (hade dessutom 2 fingrar mellan manke och framvalv) och Stubben 32 är lite stort.

Det kan vara såhär att XW har en form som passar din häst bra, men att t.ex. M&N ponny i 33 inte har en passform som är idealisk för din hästs rygg. Ibland är det så att sadeln ser för smal ut, fast det helt enkelt är så att sadeln är fel modell. Jag tror det var så med coben i XW för min häst, för den var ju bred, men den kom aldrig ner, för den var bred på fel ställen. Min häst är väldigt rund och sadeln måste vara bred direkt från manken (eller vad man ska säga..) och inte som vissa märken har det, att de är smalare upptill och sedan efter ca 10-15 cm (vid ortspetsarna) blir de mkt bredare.


Fast Griffin Young Rider i XW är lika bred (iaf med ögonmåttet plus hur det såg ut på hästen) som coben i XW. Däremot har YR:en för svängd bom.

M&N:en var verkligen för smal över manken, inte minsta tvekan, klämde för kung och fosterland när jag spänt gjorden, sen var den ju fel form på bommen OCKSÅ dock. Men den var ungefär likadant 'fel' i bommens vinkel som YR:en, som dock var tillräckligt vid över manken. och det var/är stor skillnad redan visuellt på M&N:en och YR:en samt cob:en. Iofs finns ju M&N i 34 som är sjuuuukt vid. Men det skulle nog blivit FÖR vid, och när bommen är fel iaf så var det ju ingen vits att prova.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Men då kan det ha varit så att M&N aldrig kommer passa, för vinkeln och uppbyggnaden kring bommnoch ortspetsarna ör helt fel för din häst.

Men då kanske Griffin har likadana bomvidder, men det finns en hel del märken som har en annan form på bommen (vilket också ändrar vidden på vissa ställen).

Har du provridit en cob då? Kanske finns en begagnad i närheten som du kan rida i?
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:
Men då kan det ha varit så att M&N aldrig kommer passa, för vinkeln och uppbyggnaden kring bommnoch ortspetsarna ör helt fel för din häst.

Men då kanske Griffin har likadana bomvidder, men det finns en hel del märken som har en annan form på bommen (vilket också ändrar vidden på vissa ställen).

Har du provridit en cob då? Kanske finns en begagnad i närheten som du kan rida i?

Vinkeln på M&N ponnyflatbacken iaf ä fel ja, den är för svängd i bommen för att passa.

Om du läser bara liite längre ner i den här tråden så ser du att just provridit en Griffin haflinger/cob dressyr är vad jag roat mig med idag, och att det sket sig just på mankfriheten =/ Den var förvisso ny, men när den efter bara tio minuter har satt sig såpass att jag bara kan klämma in två små alexfingrar mellan sadel och manke så insåg jag ju att när den satt sig ordentligt så är det klippt. Och finns inget utrymme nu iaf att stoppa om den med mer stoppning kring manken, då blir den för smal där.

Men scrolla ner lite så ser du provridningsrapporten om cob:en :angel:
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Stubben måste jag erkänna att jag aldrig varit så förtjust i. Kan mycket väl bero på att de aldrig vill passa mina hästar :angel:

Såg du Griffin Long Distance? Den hade nyligen kommit in här, en sadel x-vid som 'smakprov' för att se intresset för den, och den gillade jag verkligen!
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:
Men det är ju bara Clic cc som har semiullstoppning.
De andra har syntetull...

Ge hit en länk då, så får jag se om jags nurrade ihop det eller om jag av någon anledning bara fann CliC:en intressant?
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Fröken_Skåne skrev:
Stubben måste jag erkänna att jag aldrig varit så förtjust i. Kan mycket väl bero på att de aldrig vill passa mina hästar :angel:

Såg du Griffin Long Distance? Den hade nyligen kommit in här, en sadel x-vid som 'smakprov' för att se intresset för den, och den gillade jag verkligen!

Nopes, såg inte den?
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Jag var ju förvissom på Hööks i Halmstad.De hade bara fått in en sådan.Funderar starkt på att köpa två sadlar när jag såg denna :angel:
Dock måste den levereras från England först vilket tar 8 veckor och det är ju såklart lite tjatigt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp