Bukefalos 28 år!

Nya sadelfunderingar - Stübben?

Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:

Nu minns jag vad det var för fel ;) SKämt åsido. Men dressyrsadlarna är för djupa, och av hoppsadlarna var det bara Esperanzan som var intressant. Minns dock inte varför den 'föll', kan det ha varit priset? (Vad kostar den?)
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Nej nu minns jag vad som var felet ju *läste igen* GARANTIN. I helvete att jag ger de pengarna för en ny sadel med enbart TRE ÅR som bomgaranti! Någon måtta får det vara.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Equipe kostar från 16 000 (upp till typ 25) och har bara 3 års bomgaranti......

Esperanzan kostar bara runt 7000...
Det är väl 3 år totalgaranti...
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:
Equipe kostar från 16 000 (upp till typ 25) och har bara 3 års bomgaranti......

Esperanzan kostar bara runt 7000...
Det är väl 3 år totalgaranti...

Jag skulle inte köpa en Equipe heller. Och det finns sadlar i samma prisklass som Esperanzan med bättre bomgaranti. Och jo, tre år totalgaranti och dte är bra, men det är för lite med tre år på BOMMEN.

Griffin kostar under 4000 kr och har 10 år.. som jämförelse. Zaldi har fem år (vilket är ett minimikrav för mig)
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Men det beror på vilket år du köper... Min är från 04 och jag har 5 år på bom och 1 år på material/hantverk.
Så hittar du en begagnad 36 eller 38 bom (har sett en 17" 36 bom begagnad på Buke.... De är små i sitsen) från 04 kan det ju vara bra?
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Orkade inte läsa igenom riktigt allt, men kankommentera lite angående Stübben Rex. Om du nu inte förkastat den helt nu.
Min häst har liknande rygg som Vision och min vet rekommenderade faktiskt Stübben Rex. Både du och jag har ju fördelen (och ibland nackedel) att vi kan sitta i ponnysadlar.
Min häst har vad man kallar dåligt sadelläge: bred rak rygg, inte mycket manke, men ändå rätt smal över manken.
Har du kollat på dressyrmodellen? Den är inte så jättedjup, så det går att hoppa några språng iden också.

Har säkert missat massa du redan skrivit i tråden, men jag orkade inte läsa. Tycker iaf dukan ta ut och prova en Rex. Passar den så passar den.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Zenith skrev:
Orkade inte läsa igenom riktigt allt, men kankommentera lite angående Stübben Rex. Om du nu inte förkastat den helt nu.
Min häst har liknande rygg som Vision och min vet rekommenderade faktiskt Stübben Rex. Både du och jag har ju fördelen (och ibland nackedel) att vi kan sitta i ponnysadlar.
Min häst har vad man kallar dåligt sadelläge: bred rak rygg, inte mycket manke, men ändå rätt smal över manken.
Har du kollat på dressyrmodellen? Den är inte så jättedjup, så det går att hoppa några språng iden också.

Har säkert missat massa du redan skrivit i tråden, men jag orkade inte läsa. Tycker iaf dukan ta ut och prova en Rex. Passar den så passar den.

I lördags så sa jag ju till om att jag ville ha hem en Stubben Rex DL i bomvidd 33.5. Så jo jag ska prova den, men bomvidd 32 kunde jag ju redan i butik se att det inte gick =/ SÅ vet inte om din och min häst har så liknande ryggar egentligen? Men bara det går att få fatt i en Rex i 33.5 inom vettig tid så ska här provas.. borde få svar idag om vad leveranstiden är på den.

Vision har eg BRA sadelläge, men hög, bred och lång manke och jag är lite tveksam till rexen just för att den saknar cutback. Och jo är dressyrmodellen, och gillade just att den inte var djup. Djupa dressyr går bort just för att jag vill kunna hoppa med.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:
Men det beror på vilket år du köper... Min är från 04 och jag har 5 år på bom och 1 år på material/hantverk.
Så hittar du en begagnad 36 eller 38 bom (har sett en 17" 36 bom begagnad på Buke.... De är små i sitsen) från 04 kan det ju vara bra?

Inte sett en enda Esperanza begagnad faktiskt? Och så var det det där med 17", jag tar jud et om jag måste och det går, men jag behöver det liksom inte så jag slipper gärna. Men PM:a gärna länk till beg Esperanza för jag har inte sett en enda?
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Jag menar i bomvidd 33.5. Våra hästars ryggar är väl sådärlika. Försökte mest snabbkolla på lite bilder på din häst. Fast jag vet ju inte ens ifall en rex ligger bra på henne. Använder inte sadel.
Vet sa: Kort, rak och platt, cp manke.
Var lite trött igår också. Vad jag hade tänkt skriva var att jag nog trodde att den passade men att det var mankfriheten det kanske föll på. Hursomhelst, spelar ingen roll. Prova är väl det enda man kan göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Försökte lägga in en länk men det funkade inte.....

Gå in på radannonser, sök på Globus i kategorin hoppsadlar, så kommer den upp.
 
Senast ändrad:
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:
Frieser däremot har långa ryggar med ofta lång manke, så de passar bättre på dom.

alla har faktiskt inte det.
min har kort rygg.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Jag blir TOKIG!!!!

Stübben Rex har utgått och slutat tillverkas, är soprent på Rex:ar hos Stübben dessutom så jag kunde inte ens lägga vantarna på ett av de sista exemplaren. Den ersätts av Laurus DR, so far so good. Om det inte vore för att Laurus har djupt säte, HUR djupt återstår att se, tänkte provsitta en idag men det liiilla problemet att de är såpass nya att de inte hade hunnit komma in i butiken än hade jag ju inte räknat med. Ankommer om en dryg vecka.

Skulle kolla på en äckelallroundPassier med, begagnas, men där hade de semester. Så var jag in på Odal men där hade de bara HdR om 17"/31. In på lokala ridsportbutiken i samma stad, där fanns det dock inget som var tillräcklig vid bom på, fanns dock en äckelallroung modell äääldre av okänt märke med VIIIIIIID bom där. Desperationen slog till och jag tog med den hem. Bommen tillräckligt rak, den var tillräckligt kort även i 17" och vidden var till och med lite för vid (hurra). Fast såklaaart så blev det typ nada mankfrihet *sucka*

Jag HATAR sadlar.. =/
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:
Försökte lägga in en länk men det funkade inte.....

Gå in på radannonser, sök på Globus i kategorin hoppsadlar, så kommer den upp.


De ska ju ha MER för den begagnade än vad en NY kostar???
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Ja, du kan få en ny för 7290 kr...
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Sweet skrev:
Ja, du kan få en ny för 7290 kr...

Precis, och hur de då i annonsen kan begöra 7500 kr, kalla det kanonpris och ange nypriset till 9900 kr är för mig en gåta, om de inte blivit grundlurade då.. :angel:
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Maran skrev:
Snavade över följande annons http://hastutrustning.hastnet.se/sok/annons.php?aid=23426&kid= Kan en sadel typ denna (Stübben Avalon, om länken inte funkar) vara något? Eller blir den för låg i manken?

Jag har sett den, den som är från Sadelmagasinet och omnämnd här i tråden innan. Det är möjligt den skulle kunna funka, jag vet inte, det där med mankfriheten är j omöjligt att veta utan att prova, men där 75% av alla tillräckligt vida sadlar faller - för låg mankfrihet. De övriga 25% faller pga längden =/

Nackdelen med den där är att stropparna är kapade och korta *hata* och att den är omstoppad för att passa häst med liten/ingen manke, så man får nog stoppa om den (de har satt ner priset på den pga det). Men Ann på sadelmagasinet gick på semester imorse, och jag ville inte hon skulle skicka Avalonen innan semestern eftersom jag då 'låser' mina pengar tills början på augusti om den inte passar, och det vill jag inte riktigt, tänk om jag snubblar över den perfekta sadeln under tiden? ;)

Just nu funderar jag dock allvarligt på att byta in min TB och se om sadelmakaren lämnar walkover den här gången med, eller om han kan hitta NÅGOT i vettig prisklass som passar.. Det känns som det är det, vänta på Stübben Laurusen eller prova Globus Esperanzan som är alternativen..
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Alexandra_W skrev:
Nåja, bara att inse att man är diskriminerad, trots en ridhästras ;) (Arab)


:D Känner igen problemet!!! Har en "tunna" (arab/vbl) som medryttarhäst....
Jag har skaffat en Wintec Air, helt underbar, och ligger kanon oxå! :banana:
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Frieser har generellt sett långa ryggar. Sedan 90 talet har hästarna fått längre ryggar.
Sedan kan din hästs rygglängd bero på din hästs storlek, det är ganska sannolikt att en häst på 150 inte har lika lång rygg som en fries på 165-170.
De jag pratade om var de holländska frieserna som nu oftast ligger på 165-175.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp