Nya sadelfunderingar - Stübben?

Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Jesus amalia, vad begär du egentligen? Om du har svårt att hitta en sadel som passar, när du väl gör det, slå till för bövelen. Garanti, pris, stoppning, om du verkligen letar fel med förstoringsglas är det klart att du hittar dom också.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

palle skrev:
Men ändå har jag 3(!!) olika sadlar som passar våran Lipp....

Passier PS Baum hoppspecial

Wintec 500

Moll Hoppspecial

Själv lärde jag mej rida på den tiden när nästan alla halvblod gick med manskapssadel... hoppar nog hellre med en barocksadel än med en manskapssadel....man får så konstig röst efter att ha slagit i framvalvet på en manskapssadel...
Grattis till sadlarna och var rädd om rösten.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:
1. Var ryttaren hamnar på hästryggen avgörs av sadeln. Mankens höjd har ingen betydelse för var man hamnar. Tyngdpunkten i ryggen styrs inte av manken..
Jag skrev att manken och SADELLÄGET har betydelse för var ryttaren hamnar. Håller fast vid att sadelläget påverkar var sadeln kan placeras på hästen och därmed var ryttaren hamnar. När det gäller manken i övrigt håller jag med dig.

2. & 3. Haflinger var en arbetshäst. Precis som friesern. Haflinger är inte heller kallblod utan numera varmblod (viket de har varit i ca 50 år). Precis som jag skrev: det avlas fram shirehästar för ridning. .
Det spelar väl ingen roll om haflingern är ett kallblod eller ett varmblod? Haflingern, liksom shiren, har fortfarande arbetshästen som ursprung och därmed mycket av den kroppsbyggnaden. Något som i sin tur kan ställa till det när man ska köpa sadel eftersom de flesta sadlar än så länge verkar vara konstruerade för andra typer av hästar. Hur en hästras är konstruerad i grunden kan inte endast 50 års avelsarbete förändra. Jag har svårt att tänka mig att de seriösa haflingeruppfödarna vill förvandla en allsidig och trevlig kör- och ridhäst till en renodlad ridhäst. Visst, det avlas fram shirehästar för ridning och det finns de som har araber till körning, travhästar som ridhästar etc. Inget fel i någotdera så länge folk och fä mår bra och ägaren inte förväntar sig att hästen ska kunna prestera mer än vad den har förutsättningar för.

När det gäller min fråga vilka hästar som ska användas till trav eftersom man tydligen inte kan ha travarna till det så har du fortfarande inte svarat på den. Dina kommentarer till punkterna 5 och 6 i övrigt tycker jag inte har med sadlar och tråden att göra överhuvudtaget och hamnar helt utanför forumet. Tänker därför inte kommentera dem här. Det är inte så lätt att diskutera med dig ibland eftersom du blir aggressiv och emellanåt har svårt att hålla dig till ämnet.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Kapplån har inte läst allt men varför tar du inte ut en sadelmakare??? Dom är väl bättre på att hitta en passande sadel? man ska inte prova ut dom själv
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

:rofl: :rofl: :rofl:

Jaa :idea: det är därför jag inte kan "skrika" utan att rösten skär sej :eek:

Fast hesheten beror nog mer på alla timmar med elever i dammiga ridhus... :angel: :D
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Panter skrev:
Kapplån har inte läst allt men varför tar du inte ut en sadelmakare??? Dom är väl bättre på att hitta en passande sadel? man ska inte prova ut dom själv

Jodu, är man påläst och vet hur en sadel ska sitta på hästen så kan man prova ut den själv.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Panter skrev:
Kapplån har inte läst allt men varför tar du inte ut en sadelmakare??? Dom är väl bättre på att hitta en passande sadel? man ska inte prova ut dom själv

Flera anledningar (men nästa steg nu är sadelutprovare):

*De har misslyckats med att hitta passande sadel förr, när hästen de facto var LÄTTARE att hitta sadel till. Och varje besök naggar ju min redan tighta sadelbudget i kanten med 500 - 1000 kr. Efter ett par sadelutprovningar som misslyckats så har jag ännu sämre utgångspunkt ekonomiskt att hitta en sadel.

*Hästen har sadeltvång, och detta medför att det tar tiiid innan han slappnat av i en ny sadel såpass att man kan se om den passar eller ej. Dessutom, om han t ex inte gillar en sadel, så sitter det 'kvar' X tid, så för att få ett ärligt besked om nästa sadel så måste man först lugna det lilla livet, rida loss honom igen och sen kan man börja se vad han tycker om nästa sadel. Dvs prova fem sadlar tar en halv evighet om alla ligger bra och hästen gillar dem, och en hel evighet om hästen INTE gillar någon sadel

*Hästen är T-märkt och har bra dagar och dåliga dagar, att försöka prova ut en sadel en dålig dag är dömt att misslyckas så han en dålig dag t ex kan ha rejäla problem i galopp. Och då står man där och vet inte om det är en dålig dag eller sadeln som ger problemen.

*Det är i princip omöjligt att rida utan stigbyglar på honom. För det första kommer du inte upp utan stigbyglar utan att han blir stressad (och då går det tid åt att lugan ner honom), för det andra så eftersom han inte är van med att jag sitter ner i sadeln speciellt mycket så blir det ytterligare en felkälla.

Så, att åka och under säg 3 timmar försöka prova ut en sadel är inte riktigt så lätt som det ska vara på en 'normal' häst.. Om jag däremot tar hem en sadel så kan jag dels ta mig tid att kolla avd agsformen (och prova nästa dag om dagsformen är svajig), jag kan ta den tid det behövs för att 'lugna' honom efter en sadel han inte gillar t ex, och jag kan använda stigläder (eftersom jag utarbetat ett system att göra det även på en NY sadel utan att det ger märken.. försök dock övertyga en sadelmakare om det och du får problem *s*)

Jag har (tack vare den här hästen) lärt mig mer än jag eg ville veta om sadeltillpassning, och hästen är väldigt bra på att själv tala om vad han anser om en sadel, och i slutändan är det HAN som väljer (och jag betalar och ser glad ut...eller jag betalar i alla fall.. :devil: )
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Tican skrev:
Jesus amalia, vad begär du egentligen? Om du har svårt att hitta en sadel som passar, när du väl gör det, slå till för bövelen. Garanti, pris, stoppning, om du verkligen letar fel med förstoringsglas är det klart att du hittar dom också.

Du svarade Diabolical Kitten, men jag antar att det var till mig?

Jag köper för fasiken INTE någonting som om ett par - tre år är 'slut'. Då har jag lagt relativt dyra pengar på att en liten stund köpa mig ur sadeldjungeln. Ungefär tills sadeln ska stoppas om t ex, och står där med en permanentstoppad sadel.

Priset är av naturliga orsaker en faktor. Jag vet inte vad DU har för ekonomi, men jag är tyvärr långt ifrån ekonomiskt oberoende. Och visst jag kan ju låna 30 000 kr och köpa vilken jäkla sadel som helst, men sist jag kollade så ska dels lån betalas tillbaka, och visst, jag klarar ett lån på 30 000 kr. Men då kan jag ju stryka hästtransport, och då får jag PROBLEM på riktigt. Och okej, jag kan väl om jag drar åt svängremmen både köpa en dyr sadel OCH hästtransporten, men då kan jag kasta in handduken när/om bilen pajar för då är jag körd och kan inte ens låna 2.50 kr/till, för jag har inte råd att betala det.
Så, därför så finns det ett maxpris. Eftersom det är just en begränsning i ekonomin har jag ju 'släppt' på andra parametrar, t ex om det är syntet eller läder eller hopp eller dressyr.

När det gäller garanti så när ett företag med sadlar i mellanprisklass och strax därunder bara ger tre års bomgaranti, och dessutom SÄNKT bomgarantin från tidigare så får iaf jag skeptiska funderingar. Vad är det som gör att de inte ger standardgarantin på 5 år, eller för den delen 10 år som t ex Griffin (som knappt kostar något alls) ger? VARFÖR går man in och sänker bomgarantin från 4 år till 3 år? Dessutom är sadelmärket i fråga NYTT på marknaden och ingen vet hur de där sadlarna står sig om 5 - 10 - 15 år. Och jag köper inte en sadel under de premisserna om jag kan undvika det, jag vill inte köpa ett av de nya tyska släpen heller förrän jag sett dem på begagnatmarknaden och sett hur de klarar svenska, saltade vintervägar etc. Just för att min ekonomi inte är obegränsad och jag inte har några planer på att köpa en sadel med en livslängd på säg 5 år för 8 - 10 000 kr. Lika lite som jag skulle köpa ett släp, hur mycket bra utrustningsdetaljer det än hade, för 50 000 kr och se det rosta sönder i småbitar efter 7-8 år..

Men, vore jag ekonmiskt oberoende så sure, då skulle jag inte bekymra mig ett dugg om priset, om sadeln är omstoppningsbar eller bomgaranti, för då kunde jag ju bara köpa en ny när den gamla inte passade/inte var bra/var sönder.

För övrigt har jag ju inte ens hittat någon sadeljävel som passar - alldeles oavsett. Jag skulel faktiskt kolla på en Esperanza hade jag tänkt, så långt har desperationen gått, men fan att någon ridsportbutik inom 10 mils radie hade den, eller någon annan Globus övht *inte*
 
Senast ändrad:
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Okej.. Men varför har man en sån här häst?? Som är både triangelmärkt och svår??
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Panter skrev:
Okej.. Men varför har man en sån här häst?? Som är både triangelmärkt och svår??

Så du tycker att hon ska avliva hästen? :confused:
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Panter skrev:
Okej.. Men varför har man en sån här häst?? Som är både triangelmärkt och svår??

Tja, beroende på hur man ser på det så finns det väl två tänkbara alternativ till svar på den frågan:

1. Man är en idiot
2. Man tycker om hästen

Jag brukar tycka att det är en kombination, jag är väldigt kär i hästen och han har en puckat snäll matte? ;)

Skämt åsido så varför man har en triangelmärkt häst är väl ganska givet - hästen har av någon anledning visat sig inte hålla för/blivit obrukbar för ridning på någon större nivå, men man har valt att ändå behålla hästen istället för att ta bort den, inkassera försäkringspengarna och köpa en ny.

Varför man har en 'svår' häst är ju dels en värdegrej, vad är 'svår'? Svår för en person är inte svår för en annan. Hästen är svår såtillvida att det är en KÄNSLIG häst, jag känner honom och jag kan honom och jag anser att han är synnerligen lättriden sålänge han inte blir stressad. Saker som tressar honom är t ex för 'hård' ridning (kalla det tysk ridning om man vill), krav han inte kan möta etc. Dvs inget som jag eg anser är något fel att han reagerar på. Däremot, så på grund av olyckliga omständigheter som skedde innan min tid så fick hästen en VÄLDIGT OTREVLIG första upplevelse av sadel. När han skulle ridas in gick det finfint tills man bad om steg under ryttare, med sadel på. Hästen flippade och skickade av ryttaren. Det visade sig sedemera att bommen på sadeln var trasig och i varje steg under ryttare så NÖP sadelbommen honom i ryggen. Det där har han aldrig riktigt glömt tyvärr. Idag är det ganska lindrigt (jämfört med den tid då man la en sadel på honom och såg honom explodera och skena i blind panik tills han gick omkull och sen satte igång igen..), han trampar omkring när man spänner gjorden, och man får sadla enligt samma rutiner varje gång. Han kan reagera med att bli spänd vid uppsittning med (mot att tidigare ha exploderat) men det är fler gånger han INTE reagerar när man sitte rupp än när han gör det.

Det enda som egentligen gör honom 'svår' är att han har lätt för att 'koka över' när han blir stressad, mest i hela världen stressar det honom när han inte KAN göra vad som begärs. Han vill så gärna vara till lags, t ex galoppera när man ber honom, när han då inte KAN så försöker han så förtvivlat att han blir döv. Och ju fler gånger han misslyckas dessto mer stressad blir han och dessto ihärdigare försöker han. I slutänden hamnar man med en häst som det står TILT i pannan på och som står och febrilt studsar på stället.

Och, om du tar hans DÅLIGA erfarenheter av sadel som sitter kvar i huvudet på honom, och en ny sadel så kan ett barn räkna ut att han ÄNNU mer än normalt kommer undra om/förutsätta att den ska 'bita honom i ryggen', innan han insett att den INTE kommer det så är han - fullt förståeligt enligt mig - spänd. Tills han vågat slappna och känna efter och inse att 'nehe, den bets ju inte'. Då är det okej. Men är det då en dåligd ag när han har svårt med galoppen, eller sadeln ger problem med galoppen för den stör, och han förtvivlat försöker räkna ut sätta tt galoppera och tillslut tiltar, så inser man varför en traditionell sadelutprovning kan bli problem.

En normal, helt vanlig dag så trampar hästen omkring lite (skjuter rygg och trampar in bakdelen under sig) när man drar gjorden, sansar sig och slappnar av på 30 sekunder, står still på lös tygel när jag sitter upp och inväntar kommando innan han lugnt börjar skritta. Och sedan lätt, mjukt och villigt gör allt jag ber om och jag kan njuta av en otroligt trevlig ridtur på en häst som följer minsta vink. Det är inte en 'svårä häst i mina ögon. Dessutom, även när han ÄR 'svår' så SER han lätt ut, det blev ju min hopptränare varse när hästen fick för sig att ett specifikt hinder skulle han inte hoppa för där bodde det arabätartroll. Tränare tyckte i tysthet att 'det där är ju ryttarfel, hästen kommer in ärligt, tvekar lite, matte tvekar och så blir det stopp'. Tränaren satt upp, och lyckades inte ettd ugg bättre än mig, och konstaterade redan i markarbetet att det var bra att han hade fått sitta upp, eftersom det inte alls var så enkelt och okomplicerat som det såg ut från marken. Vilket gav honom en lite annan approach vidare i träningen.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Med många års erfarenhet av araber och partbred araber och diverse andra hästar/ponnier verkar det som du bestämt dej för att ingen sadel passar din häst, vad det än är så hittar du fel på det ena och det andra. Sadelutprovare hit och dit, för sjutton, är man inte kapabel att själv se om en sadel passar hästen, börja med kaninuppfödning istället. Det finns tusentals olika sadlar, och att då påstå att ingen skulle passa verkar mkt mysko.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

poloplayer skrev:
Med många års erfarenhet av araber och partbred araber och diverse andra hästar/ponnier verkar det som du bestämt dej för att ingen sadel passar din häst, vad det än är så hittar du fel på det ena och det andra. Sadelutprovare hit och dit, för sjutton, är man inte kapabel att själv se om en sadel passar hästen, börja med kaninuppfödning istället. Det finns tusentals olika sadlar, och att då påstå att ingen skulle passa verkar mkt mysko.

Jag har en till arab i stallet, som om hur hons er ut nu är rättvisande för hur hon kommer bli när hon blir stor, inte kommer vara ens i närheten av samma problem att hitta sadel till som till valacken. Så jag har inte skyllt på att det beror på att han är arab, oavsett om han så skulle vara mulåsna så är han en liten mardröm pga hur han är byggt, han har lyckats kombinera parametrar som sadeltillverkare INTE anser kommer i kombination. Om du kollar andra som behöver REJÄL bomvidd men har en häst med bred, hög och lång manke så ser du att de har samma problem. Och kollar du på de som inte har problem med varken vidd eller manke men med kort sadelläge ser du att de också har problem. Kombinera ihop allt det där och det blir otrevligt. Som pricken över I:et så är sadelläget välplacerat på hästen, fast sadelgjordsläget är placerat för långt fram (benämnt som 'mardrömslikt' av sadelutprovare/sadelmakare btw..) Det har jag dock lä'rt mig leva med och 'släppa' (läs skita i konsekvenserna).

Och jag är ÖVERTYGAD om att det finns en hel radda sadlar därute som passar. Frågan är bara om de ligger i en prisklass om jag har råd med, och vad det ÄR för sadlar.

Det finns dock INGET tusental av sadlar. Du måste betänka att man kan prova 50 olika appaloosamodeller, men det är som ingen vits när appaloosa har en bom i sina sadlar som inte passar hästens rygg. Och antalet sadeltillverkare är inte tusental. Det är inte ens ett hundratal som finns med det hästen kräver, dvs som ens i teorin är värda att prova.

Jag har genom åren provat ett otal märken och framförallt ett otal MODELLER (eftersom det finns vissa skillnader, Griffin t ex har relativt rak bom på sina sadlar, men vissa modeller är rakare och vissa mer svängda), och när TVÅ sadelmakare MISSLYCKATS med att hitta en sadel som passar optimalt så inser man att problemet är betydligt större än att JAG bestämt mig för ditt eller datt. Får JAG beställa så ska nu hästens manke KRYMPA så den får plats i en Griffin Haflinger/cob dressyr, så ska jag gladeligen köpa den, blunda för att den är lite för lång och SKRATTA hela vägen till banken och VARENDA ridtur, ännu mer ska jag skratta andra vändan till banken och varje hoppträning när jag fått hästen att passa in i en Griffin Young Rider.

Tror du VERKLIGEN att jag bestämt mig för att ingen sadel passar när jag är så nere i träsket att jag säger att jag SKITER i om det är hopp eller dressyr, att jag allvarligt funderar på att SLUTA hoppa för att hitta en sadel som passar, och som är beredd att byta in sadel jag inte vill göra mig av med, för att utöka budgeten (som jag lånat till av pappa, och innan jag går till PAPPA och lånar pengar ska det vara kris på riktigt).

Lite ödmjukhet och liiite anknytning till verkligheten vore trevligt att se.

Men du är JÄTTEVÄLKOMMEN och komma hit med en passande sadel till hästen!

Och jag KAN se om en sadel passar eller ej, det är ju därför jag sliter mitt hår, vore lättare om jag fortfarande levde i salig ovisshet om att en sadel kan vara för lång, om att olika ryggar ska ha olika bomtyper och att jag alltså inte kan köpa en appaloosa för att JAG vill ha det och gillar dem.. osv..
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Maran skrev:
Jag skrev att manken och SADELLÄGET har betydelse för var ryttaren hamnar. Håller fast vid att sadelläget påverkar var sadeln kan placeras på hästen och därmed var ryttaren hamnar. När det gäller manken i övrigt håller jag med dig.


Det spelar väl ingen roll om haflingern är ett kallblod eller ett varmblod? Haflingern, liksom shiren, har fortfarande arbetshästen som ursprung och därmed mycket av den kroppsbyggnaden. Något som i sin tur kan ställa till det när man ska köpa sadel eftersom de flesta sadlar än så länge verkar vara konstruerade för andra typer av hästar. Hur en hästras är konstruerad i grunden kan inte endast 50 års avelsarbete förändra. Jag har svårt att tänka mig att de seriösa haflingeruppfödarna vill förvandla en allsidig och trevlig kör- och ridhäst till en renodlad ridhäst. Visst, det avlas fram shirehästar för ridning och det finns de som har araber till körning, travhästar som ridhästar etc. Inget fel i någotdera så länge folk och fä mår bra och ägaren inte förväntar sig att hästen ska kunna prestera mer än vad den har förutsättningar för.

När det gäller min fråga vilka hästar som ska användas till trav eftersom man tydligen inte kan ha travarna till det så har du fortfarande inte svarat på den. Dina kommentarer till punkterna 5 och 6 i övrigt tycker jag inte har med sadlar och tråden att göra överhuvudtaget och hamnar helt utanför forumet. Tänker därför inte kommentera dem här. Det är inte så lätt att diskutera med dig ibland eftersom du blir aggressiv och emellanåt har svårt att hålla dig till ämnet.

Det jag vill påpeka är att det tydligen inte finns en ras som håller för trav.

Jag skulle kunna säga detsamma, du kommer ofta med kommentarer (t.ex. att jag har kallat dig tjock och förolämpat dig i en annan tråd) och sedan när man svarar såå undviker du att svara. Förmodligen gör du så när du känner dig besegrad. :smirk:

Men sadelläget avgörs inte av rasen. Precis som min häst har kort och spikrak rygg (en haflinger) känner jag många hbl, frieser, PRE, fbl som har spikraka och korta ryggar. Precis som jag känner haflinger med högre manke känenr jag hbl med höga mankar.

Nej, precis. Det spelar ingen roll om en häst är vbl eller kbl, det var du som påstod att haflinger och liknande kblraser inte var lämpade för ridning och därför inte hade bra förutsättningen för att hitta en passande sadel. Ryggen styrs inte av rasen, utan snarare av gener, utfodring och träning. Det är klart att en islänning på 135 inte har plats för en 18" sadel på sin korta rygg, men det är snarare pga att hästen är så låg i mankhöjd och den skulle se missbildad ut om ryggen var så lång.

Finns ingen ras som är enbart avlad för hopp eller dressyr. Inom alla raser finns det hästar avlade för alla inriktningar.
Och varför skulle en häst inte kunna flera grenar? Bara för att hästen inte blir nån elithäst betyder inte att den inte är avlad för det eller kan användas för det.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Pssst...vi har en fjording i stallet som är 136 cm hög, saknar manke och är nästan klotrund i formen, och drar 145 cm i täcke....;)

Det är nog därför min gamla 18"s Passier passar honom jättebra....
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Diabolical_Kitten skrev:
Det jag vill påpeka är att det tydligen inte finns en ras som håller för trav.
Det framgick inte. Som du var inne på en bit tillbaka i tråden - det är sättet att träna travhästar som är problemet. Alltså inte rasen som sådan. Sedan är det skillnad på tränare och tränare. Vissa får hästarna att hålla, andra inte. Precis som vissa hästar har bättre förutsättningar än andra för att klara träningen.

Jag skulle kunna säga detsamma, du kommer ofta med kommentarer (t.ex. att jag har kallat dig tjock och förolämpat dig i en annan tråd) och sedan när man svarar såå undviker du att svara. Förmodligen gör du så när du känner dig besegrad. :smirk:
Glöm det! Jag känner mig långt ifrån besegrad. Däremot orkar jag inte alltid käfta emot, har bättre saker att lägga energin på. Du kallade mig tjock indirekt utan att ha någon som helst aning om så var fallet eller inte. Men det känns ganska meningslöst att träta vidare om det. Gjort är gjort.

Men sadelläget avgörs inte av rasen. Precis som min häst har kort och spikrak rygg (en haflinger) känner jag många hbl, frieser, PRE, fbl som har spikraka och korta ryggar. Precis som jag känner haflinger med högre manke känenr jag hbl med höga mankar.
Nej, sadelläget avgörs inte av rasen. Det har jag inte påstått heller, men det är en av faktorerna som bidrar. Generellt sett tror jag dock att det exempelvis är vanligare med bred rygg och låg manke hos nordsvenskar än hos fullblod. När en sadeltillverkare tar fram en sadel och kallar den för t ex cob/haflinger har de antagligen gjort sadeln utifrån hur de uppfattar att den genomsnittliga hästen av den typen ser ut.

Nej, precis. Det spelar ingen roll om en häst är vbl eller kbl, det var du som påstod att haflinger och liknande kblraser inte var lämpade för ridning och därför inte hade bra förutsättningen för att hitta en passande sadel. Ryggen styrs inte av rasen, utan snarare av gener, utfodring och träning. Det är klart att en islänning på 135 inte har plats för en 18" sadel på sin korta rygg, men det är snarare pga att hästen är så låg i mankhöjd och den skulle se missbildad ut om ryggen var så lång.
Läs innantill! Så här skrev jag:
"Tja, inte så konstigt kanske med tanke på sadelns målgrupp - cob/haflinger? Hästar som är arbetshästar i första hand istället för ridhästar och oftast inte har särskilt markerad manke, om någon alls. Nu menar jag inte att vara taskig mot sådana hästar och deras ägare, de är ofta hur trevliga som helst, men konstaterar att dessa hästar inte är avlade för ridning primärt. Detsamma gäller t ex fjording och nordsvensk. Därav problemen med att hitta passande sadlar."

Jag skrev alltså inte att de inte är lämpade för ridning utan att de inte är avlade för ridning i första hand. Vilka gener hästen har beror på vilka gener som finns inom rasen/erna. Alltså inverkar rasen, precis som de andra faktorerna som du tar upp.

Finns ingen ras som är enbart avlad för hopp eller dressyr. Inom alla raser finns det hästar avlade för alla inriktningar.
Och varför skulle en häst inte kunna flera grenar? Bara för att hästen inte blir nån elithäst betyder inte att den inte är avlad för det eller kan användas för det.
Nu har du inte läst igen. Jag har inte påstått att det finns någon ras som är avlad enbart för hopp eller dressyr. Så här skrev jag:
"Men om man tittar på hästens exteriöra förutsättningar för vissa typer av ridning (t ex dressyr och hoppning) och hästens förmåga att kunna ha en vanlig engelsk sadel är halvbloden generellt sett bättre lämpade för det än vad vissa andra raser är."

Jag har inte heller skrivit att man inte kan använda en häst till flera grenar. Om man vill göra det så väljer man en häst som är allsidig och trivs med att man kanske inte kommer lika långt som om man hade satsat på en specifik gren. Vill man satsa på en särskild ridsportgren väljer man i regel en häst som är avlad för användning inom den grenen som huvudsyfte. Med det följer oftast att man då endast har någon eller några få raser att välja mellan. Med avlad menar jag i detta fall att hästens stamtavla domineras av hingstar och ston med goda anlag och prestationer inom hoppning, distans, cutting eller vad man nu vill hålla på med. Dessutom måste ju den enskilda hästen visa att den har de förutsättningar man söker - hoppar högt, springer långt, jagar kossor etc - för att ett köp ska bli aktuellt för en köpare som vill satsa inom den grenen. Men att det skulle finnas hästar avlade för alla inriktningar inom alla raser har jag svårt att tro på. För att besegra mig där får du allt komma med konkreta exempel som styrker påståendet.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Har du fått sadeln utprovad av en sadelin-/utprovare? Om inte så kan den sääääkert inte ha sadeln och täcket räcker nog från öron till svans. :)
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Nej, ett hbl är inte mer lämpad att bära sadel än ett kbl. Det är tillverkarna som väljer att tillverka sadlar för vissa ryggar.

Det är inte enbart träningen. Man avlar inte fram starka hästar, man avlar fram snabba hästar. Som då oftast är bräckliga.

Nu är inte jag så bra på stamtavlor inom nån ras och jag pratar inte om elithästar. Jag pratar om att alla raser har hästar som är bra på allt. Min häst hoppade 120 som 4 åring (ca 153cm) kan gå i perfekt hög form när jag kämpar lite, går alldeles utmärkt att köra, tycker (det lilla han har provat på) ft är skitkul och enligt en duktiga westernryttare skulle han även kunna användas till western, men det kan inte jag nåt om. Men han kan vända på en femöring och sätta av i full galopp. :) Vilket jag antar är bra efter vad jag sett på westernclinics som har hållts i stallet....
Bara för att en häst inte blir en elithäst betyder inte att den kan vara bra, det beror bara på vad man jämför med. Jag tycker däremot att MSV inom grenarna kan räknas som bra.
 
Sv: Nya sadelfunderingar - Stübben?

Sedan så kan jag ju tillägga att jag inte kallade dig tjock, hade du läst svaret i tråden hade du förstått det. Och jag gav konkreta bevis för att jag inte gjorde det heller.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp