Nya utställningsregler!

MiniLi

Trådstartare
SKK har på sin hemsida en kortare sammanfattning av de nya reglerna som träder i kraft 10 januari. Kan läsas här.

Vad tycker ni?

Jag tycker det generellt låter bra, känns lite rörigt med de nya kvalitetsbenämningarna bara.. Men antar att det är bra att det stramas upp en aning..
Jag har dock en känsla av att många kommer åka hem besvikna innan man vant sig, en hel del hundar lär hamna på "VG" som tidigare fått 1a. Iallafall inom min ras brukar det vara rätt så ledsna miner om man inte går vidare till konkurrens..

Sv: Nya utställningsregler!

Mao så har vi blivit lite mer internationella :idea: Passar mig bra och blir nog enklare för utländska utställare.

När jag tittar på "översättningen" av betygsskalorna så känns det som att den egentliga skillnaden är att det helt enkelt är svårare att komma vidare till konkurrens, dvs att få en "etta" (excellent). Är det det som är huvudsyftet med ändringen?

Jag tycker just kvalitetsbenämningarna verkar bra, "2a i kvalitet" har varit väldigt brett innan.

Undra hur dom gör med de raser som för närvarande har kravet på minst 2a i kvalitet för championat (jakt- och bruks tex), om det kommr krävas "Very good" eller "Good"? Det borde väl rent logiskt bli minst G?

Jag tror nog det är bra, fast ställer mig skeptisk till att det ska bli enklare att bli svensk utställningschampion. Jag hade, som alltid, varit otroligt mycket mer positiv om man istället gjort det svårare genom att införa tex arbetsmeritkrav på de raser där det går att införa.

Eftersom den nedre gränsen för Good motsvaras av den nedre gränsen för 2:a så blir det nog så.

--
Men alltså, blir inte betyget Very Good väldigt onödigt? :confused: Tillför den kategorin något?

Men alltså, blir inte betyget Very Good väldigt onödigt? :confused: Tillför den kategorin något?

Att det blir färre som ska bedömas i konkurrens. I vissa raser, med många deltagare kan det ibland bli väldigt "trångt".

Jovisst, det blir svårare att få en etta, men kategorin VG i sig tillför väl inte så mycket. Man hade kunnat nöjt sig med att sätta fler hundar i kategorin good (2:a). Dvs bara höjt kriterierna för att få etta. Men det är klart, det blir en nyans till och lite mindre frågor och besvikelse hos ägarna kanske.

Ja det blir väl förhoppningsvis så att man fortfarande kan känna sig skapligt nöjd.. Men jag vet inte, kan ju bli tvärt om också. Att det blir ännu mer prestige.

Tror snarare att man måste vänja sig vid att VG inte är ett dåligt betyg utan helt enkelt en slät etta. Att det skulle bli svårare att få Exc tror jag inte en sekund på. Har ställt rätt många gånger i danmark där man använder sig av det här systermet.

Men det nya är att bara 4 kommer att bli placerade jämfört med 5. Samma i gruppfinalen. Vilket jag tycker är mycket synd.
Precis som att man kan anmäla en championhund i championklassen även om den inte är svensk champion. Och då tävla om cert, själv tycker jag att det gör det hela rörigare och man vet inte om det är en champion eller inte som är i ringen. Lättare som vi har det nu, alla i championklassen är svenska champion.

Samma att har du inte 4 exc hundar så ska det fyllas på med VG hundar i konkurransen.

De nya kvalitetsbeteckningarna tycker jag är helt okej. Men sen förstår jag inte det där med var certen delas ut?
"Min" ras har ju krav på bruksmeriter för championat, därmed delas ju eventuella cert ut i bruksklassen.
Men om jag förstår de nya reglerna rätt måste hunden alltså först få ett excellent i bruksklass och sen bli bästa tik/hane för att ha chans på cert? Vad händer om tex en hund från öppen klass blir bästa tik/hane, håller de automatiskt certet inne då? *förvirrad*

det borde väl bli så att cert delas ut till vinnande tik/hane men att själva championatet inte delas ut om bruksmerit saknas.
Men det är bara vad jag tycker verkar troligt, vet inte hur det blir..

Tycker det är rimligt att man måste vinna för att få cert, så är det ju för de flesta raser redan idag.

Jag tycker det är synd om det tas bart att certen delas ut i bruks/jaktklass för de raser som det är så nu, egentligen tycker jag det borde vara så för alla bruks och jaktraser.

Sant det, så långt har jag aldrig tänkt, att det på sätt och vis är lättare för våra raser.
Det skulle alltså bli som med CACIB:en, såna kan man ju samla på hög men de "gills" inte förrän hunden har en bruksmerit.

Jag tycker det är synd om det tas bart att certen delas ut i bruks/jaktklass för de raser som det är så nu, egentligen tycker jag det borde vara så för alla bruks och jaktraser.

Har jag förstått rätt med att för vissa raser delas cert enbart ut i jakt- eller bruksklass? Dom måste alltså plocka tre cert i jkl/brkl för att bli champion?

Boxer t ex är väl enbart ett cert i bruksklass nödvändigt?

Varför?
För att det blir svårare att bli champion?

Nej jag tänkte snarare tvärtom, det är väl svårare att bli champion som det var innan, när dom även måste ha jakt och bruksmeriter?

Har jag förstått rätt med att för vissa raser delas cert enbart ut i jakt- eller bruksklass? Dom måste alltså plocka tre cert i jkl/brkl för att bli champion?

Boxer t ex är väl enbart ett cert i bruksklass nödvändigt?

Jag trodde det var så med alla raser som har certen i jkl/brkl? Att certen bara delas ut där, inte även i öppen, men jag kan ha fel jag är inte jätte insatt.
På boxer är det så i allafall, att certen endast delas ut i bruksklass.

Jag trodde det var så med alla raser som har certen i jkl/brkl? Att certen bara delas ut där, inte även i öppen, men jag kan ha fel jag är inte jätte insatt.
På boxer är det så i allafall, att certen endast delas ut i bruksklass.

Har inte heller någon koll i övrigt, men för rottweiler gäller i alla fall samma som för boxer då.
CACIB däremot delas ut i bästa tik/hane men titeln INT UCH får den inte förrän den har tillräckliga bruksmeriter (rottweiler).

Liknande trådar

Hästmänniskan Den träder i kraft 19 januari 2013. Man ändrar att på B-kort med en komplettering på körprov få köra kombination som väger upp till 4,25... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
14 944

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Fjärilar!
  • Dalmatiner

Hästrelaterat

Tillbaka