Nya vinterstövlar, skor eller vad?

alice

Trådstartare
Eftersom mina MH-rimfrost är trasiga behöver jag börja tänka på vad jag ska ha på fötterna i vinter. Helst skulle jag vilja ha ett par nya rimfrost men vet inte om jag vill slänga ut 1000 kr igen för ett par stövlar som inte håller ens två säsonger. :crazy: Känns inte riktigt som om jag har råd med det. Så jag har funderat på att skaffa någon sorts fodrade skor som även går att rida i vintertid. Men helst vill jag ju ha stövlar....
Sen frågar jag mig; BEHÖVER jag riktiga vinterstövlar? Det kommer att bli mestadels ridning i ridhus i vinter pga mörker och hårt underlag. Har inte erfarenhet av vinterridning i ridhus :o så man kanske behöver vinterstövlar där?!?! Det kommer att bli mycket träning i vinter och då vill jag ha den stabiliteten som stöveln ger. Har i vanliga fall ett par konstläderstövlar med är lovad ett par läderstövlar av mina föräldrar. Fungerar det att rida i läderstövlar vintertid? *skeptisk*

Vad skulle du göra? Vill inte ha såna där "sladdriga" termostövlar från "budgetföretag". Då kan jag lika gärna rida med skor. Ska jag våga köpa ett par nya MH? Kanske ska mejla MH och fråga om de gjort några förbättringar på sina Rimfrost. Såg att de även har ett par Ice High Rider...Något att satsa på?

Hoppas ni förstod något av mitt svamel! :D

//Alice
 
Sv: Nya vinterstövlar, skor eller vad?

Har du överhuvudtaget prövat "sladdriga" termostövlar?
Har haft sådana varje vinter och dom har fungerat jättebra. Dom håller värmen mycket bättre än alla andra läderstövlar. För dom har ju oftast skönt "ludd" inne i stöveln. Men dom håller oftast bara två säsonger också. Men priset är ju överkomligt.
 
Sv: Nya vinterstövlar, skor eller vad?

Ja, det är klart jag har provat "sladdriga" termostövlar! Hur skulle jag annars säga att jag inte vill ha såna??? ;) Det var i pincip det enda jag red i vintertid (fö oxå MH-stövlar som höll iaf 10 år :bow: ) innan jag skaffade mina rimfrost. De var inte speciellt behagliga (gav 0 stöd för vristen) att rida i :eek: .

//Alice
 
Sv: Nya vinterstövlar, skor eller vad?

Visst fungerar det att rida i läderstövlar vintertid, men det blir ganska kallt om man inte rider ordentligt, t.ex. vid skritturer osv. Vid kalla vinterdagar har jag mina graningestövlar med fårskinnssula och sockor, då håller man sig varm!

alice skrev:
Eftersom mina MH-rimfrost är trasiga behöver jag börja tänka på vad jag ska ha på fötterna i vinter. Helst skulle jag vilja ha ett par nya rimfrost men vet inte om jag vill slänga ut 1000 kr igen för ett par stövlar som inte håller ens två säsonger. :crazy: Känns inte riktigt som om jag har råd med det. Så jag har funderat på att skaffa någon sorts fodrade skor som även går att rida i vintertid. Men helst vill jag ju ha stövlar....
Sen frågar jag mig; BEHÖVER jag riktiga vinterstövlar? Det kommer att bli mestadels ridning i ridhus i vinter pga mörker och hårt underlag. Har inte erfarenhet av vinterridning i ridhus :o så man kanske behöver vinterstövlar där?!?! Det kommer att bli mycket träning i vinter och då vill jag ha den stabiliteten som stöveln ger. Har i vanliga fall ett par konstläderstövlar med är lovad ett par läderstövlar av mina föräldrar. Fungerar det att rida i läderstövlar vintertid? *skeptisk*

Vad skulle du göra? Vill inte ha såna där "sladdriga" termostövlar från "budgetföretag". Då kan jag lika gärna rida med skor. Ska jag våga köpa ett par nya MH? Kanske ska mejla MH och fråga om de gjort några förbättringar på sina Rimfrost. Såg att de även har ett par Ice High Rider...Något att satsa på?

Hoppas ni förstod något av mitt svamel! :D

//Alice
 
Sv: Nya vinterstövlar, skor eller vad?

Finns det bara två här på buke som har "vintergarderob" till fötterna??? :confused: Märkligt! :angel:

//Alice
 
Sv: Nya vinterstövlar, skor eller vad?

Jag rider på vintern i ett par kraftiga kängor, typ graninge med varm sula och dubbla sockor och då är det sällan jag fryser. Däremot skulle jag dööö av köld i ett par läderstövlar :crazy:

Thermostövlar tycker jag också är suveräna, men de brukar jag ha i all annan hantering förutom vid ridningen, då byter jag till skor. Tycker också att de är något sladdriga i ridningen, har svårt att hålla stilla skänkeln. Men de funkar absolut att rida ut i och så...

Hoppas du hittar något! :)
 
Sv: Nya vinterstövlar, skor eller vad?

hejsan! nubuk stövlarna med ludd innuti som finns på hööks tror jag är värt ett försök! dom har jag och tycker att dom är helt okej. kostar typ 1200:-??
lycka till!!/sandra
 
Sv: Nya vinterstövlar, skor eller vad?

Kollade på dom på hemsidan. Tyckte de såg helt ok ut, men nubuck??? :confused: Funkar det i slask och blask? Men å andra sidan....det finns inget gummi foten som kan gå sönder. :devil:

Hur länge har du haft dina? Hur har de hållig sig i skick? Slits de fort?

//Alice
 
Sv: Nya vinterstövlar, skor eller vad?

Har nu mejlat till MH! Hoppas jag får något vettigt svar därifrån....

//Alice
 
Sv: Nya vinterstövlar, skor eller vad?

portos_sandra skrev:
hejsan! nubuk stövlarna med ludd innuti som finns på hööks tror jag är värt ett försök! dom har jag och tycker att dom är helt okej. kostar typ 1200:-??
lycka till!!/sandra

Dom köpte jag när Hööks öppnade i V:ås! Var det förra hösten? :smirk: Kommer inte ihåg. Nåja, dom höll inte så länge i sömmen bak. Båda har släppt. Men dom är ju varma på vintern. Dom går att använda en vinter till. :)
 
Sv: Nya vinterstövlar, skor eller vad?

O f_n! Men den sömmen borde ju en skicklig skomakare kunna fixa....nej, just det! *tar sig för pannan* Den enda skickliga skomakare som fanns i stan har ju konkat!
Borde inte en sadelmakare kunna fixa det? Jag skulle kolla med strömsholm. Han borde kunna fixa till det.

Hur var de att rida i? Var de sladdriga i vristen eller ger de stöd? Funkar det med nubuck i slabb och kladd? *skeptisk*

//Alice - som väntar med spänning på svar från MH
 
Sv: Nya vinterstövlar, skor eller vad?

rider i mina läderstövlar hela vintern,håller mig i ridhuset

Såvida jag inte rider ut,då har "dojan" skor och massor av strumpor :)
 
Sv: Nya vinterstövlar, skor eller vad?

Jag har haft mina i ur och skur iaf. Fungerar precis som vanliga läderstövlar. Fast å ena sidan går jag ju inte med dom i leran och så. Utan byter om i stallet innan jag rider och byter direkt efter ridningen. :smirk:
Men dom sitter kanske inte lika hårt om vristen som läderridstövlar. Fast för mig fungerar det bra.
Jag kan inte rida i ridskor och shaps för det är inget stöd alls enl mig.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver tips på nya skor! Jag är trött på att köpa halvbilliga skor som bara är bra ett kort tag eller inte funkar alls. Har väl 5-6...
Svar
7
· Visningar
1 154
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Hejsan! Jag letar efter nya varma vinterstövlar. Jag fryser väldigt lätt om fötterna och vi har ibland perioder med -30 grader på...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: Beata
·
Fritid Denna vintern behöver jag riktiga vinterkängor. Förra vintern genomled jag i gummistövlar med dubbla ullstrumpor och det gick med nöd...
Svar
14
· Visningar
1 051
Utrustning Jag behöver VERKLIGEN nya ridstövlar, men har stora bekymmer med att hitta rätt. Jag behöver stövlar som är både långa, vida och stora i...
Svar
3
· Visningar
1 034
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp