Nyare Trane vs äldre Kylinge

orientalkatten

Trådstartare
Vad ger mest vagn för pengarna.
Letar efter en billig enkelaxlad för kortare turer ett par ggr år.
Sent 80 tals Kylinge eller sent 90 talsTrane kostar ungefär lika mycket.
Vad ska man tänka på förutom själva skicket på transporten.
Eller ska man gå upp i pris och köpa en nyare Kylinge, värmland etc.
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

kylinge! mot värmlandsvagnen och trane är kylinge bäst :D, inte för att jag har så mycket kunskap om de släpen, men har ett enkelaxlat kylinge 1300 med frontutlastning som jag tycker mycket om :D ligger bra efter bilen med häst i men kan vara lite mer skrangligt när det är tomt.
bommarna är ju inte de bästa, låsningen då. har bytt ut bakbommarna till thules easy lock och frambommarna är nu de gamla bakbommarna så de går att fälla ner :D.
hästen tycker också om min lilla kärra, innan var hon mycket svårlastad och nu är hon lastbar :p.
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

Vad ger mest vagn för pengarna.
Letar efter en billig enkelaxlad för kortare turer ett par ggr år.
Sent 80 tals Kylinge eller sent 90 talsTrane kostar ungefär lika mycket.
Vad ska man tänka på förutom själva skicket på transporten.
Eller ska man gå upp i pris och köpa en nyare Kylinge, värmland etc.

Ärligt talat. Handlar det om ett par kortare turer per år spelar det knappast vilken roll vilket märke du väljer. Fräscht, helt (kolla golvet under mattan noga), fullt funktionsdugligt och lagom tungt för bilen. Utöver det är det bara en prisfråga. Utöver säkerhetsdetaljer är mervärdet oftast saker som förenklar eller försnyggar. Men kör du ett par gånger om året är det kanske inte hela världen att det är meckigt att öppna överluckan i bak de gångerna. Säkrare bommar, ventilering och liknande går att komplettera med rätt billigt.

Det enda är väl om det är något speciellt DU behöver? Extra höj- och sänkbara bommarna? Fönster fram? Fönster i tak? Ingen snortung bakläm?
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

Jag känner mig inte helt bekväm med att köra transport så jag vill inte en bred transport. Ska köra islandshäst med den.
Jag vill ha en enkel men hel transport med bra ventilation och en baklem man inte behöver vara Hulken för att få upp. Man kan ju sätta på gasfjädrar i efterhand. Skulle gärna också ha någon typ av säkerhetsbommar. Ingen gör det självtransport.
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

Jag har förövrigt ett Tranesläp från -76 i fint skick som extrasläp. Det står i princip bara i ladan, men när det väl behövs så fungerar det alldeles utmärkt och jag har inte särskilt dåligt samvete för att köra hästarna en kortare sträcka i det heller. En av hästarna blir lite störd över att det inte finns takfönster som han är van vid, men utöver det kan jag inte påstå att jag märkt några protester. Jag tycker det går riktigt stabilt för att vara enkelaxlat, både med häst och tomt, även om man naturligtvis inte kan blåsa på hur som helst med ett tomt, högt och lätt släp förstås, men det gäller ju de flesta. ;) Inredningen är inte särskilt skramlig heller. Men ventilationen är inte tillräcklig med överluckan stängd, taket är onödigt lågt och bakluckan så fantastisktj*veltung eftersom mothållsfjädern är kass och det är gummimatta på lämmen.
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

Skulle gärna också ha någon typ av säkerhetsbommar. Ingen gör det självtransport.

Ja, då faller ju en hel del billigare varianter bort i alla fall! Som vanligt går det montera, men gillar man inte att borra och skruva (eller leta fram bommar man gillar) så är det ju faktiskt inte ett alternativ. Men köp den du vill ha av ovan. Förr tror jag Kylinge var lite bredare än Trane? Vi hade Läckösläp på den tiden, och det är jag säker på var lite (och då menar jag rätt lite) smalare än grannens Kylinge. Men en dm hit eller dit... Högt i tak ger bättre ventilation, men en isis kanske inte kräver samma fullhöjd som en storhäst?
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

Ska kolla upp en gammal kylinge. Det blir inga långa resor max 3 timmar någon gång om året sedan pratar vi om mindre än en mil. Är det dålig ventilation så ska jag sätta i nya samt satsa på nya däck.
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

Ska kolla upp en gammal kylinge. Det blir inga långa resor max 3 timmar någon gång om året sedan pratar vi om mindre än en mil. Är det dålig ventilation så ska jag sätta i nya samt satsa på nya däck.

Oj, nä en tretimmarsresa skulle jag inte låta någon av våra hästar åka i extratrailern. Helst inte i en enkelaxlad heller, men jag är bortskämd. :o
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

håller med ovan om att jag inte hade velat ha min häst i min lilla kylinge i 3 timmar :o, resor på en timme är inga problem men är det varmt väder så är ventilationen inte den allra bästa. för lång körning så ser jag det bättre att hyra ett nyare boogie släp och lura en med E-kort att köra.

jag kör inte så ofta och inte så långt heller med mitt släp, allt jag kör till ligger runt en 20-40 min bort så för de korta turerna är mitt släp perfekt. jag har också bara en häst som ska med så behöver inte större. men om jag skulle köra mer eller behöva ha med 2 hästar så vill jag ha ett boggie släp med bredare spiltor och bättre ventilation.

men jag trivs utmärkt som sagt med min kylinge, men den kan kännas lite klen ibland. speciellt när man är iväg på träning och alla andra har stora nya lyxiga boogie släp :p
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

kl.

haft 2 Trane, 91 och 02 om jag minns rätt. Viktigast är att axeln är ok och det är klart att 10 år mer gör sitt på gummina.
Kylinge har ju panikutlösning på frambommarna vilket talar till dess fördel men jag har varit nöjd med mina Trane oxå, ffa det från 2002 som hade snabblås på bakbommarna. Det är enkla men funktionabla släp helt enkelt.

Golv går lätt att byta så visst att man ska kolla det så man inte betalar för mkt men det är inte avgörande tycker jag då golv är ngt man får räkna med att byta regelbundet.
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

Jag har haft både enkelaxlat Kylinge och Tranesläp och jag har varit supernöjd med båda två.

Enda anledningen till att jag böt ut mitt Tranesläp var att jag hittade ett Kylinge på hemmaplan till kanonpris med sadelkammare, fronturlastning och panikbommar som jag gärna ville ha då min islänning med jämna mellanrum hoppar över bommen.
Har inte haft några problem alls med att de varit enkelaxlade.
Har kört flera långkörningar med det med stor häst i, sist åkte jag från skåne till dalarna dvs ca 80mil utan problem.
Har även kört en shirehäst en längre sträcka i det enkelaxlade kylingesläpet och det gick bra det med.

Med en islänning så är ju inte utrymmet något problem och även nya transporter har ju mer eller mindre problem med ventilationen och där behöver man ju så gott som alltid komplettera med fläktar/taklucka men det kostar småpengar att fixa det.
Går ju även att sätta in öppningsbara fönster och inte de är heller så dyra numera.
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

kl.

Kylinge har ju panikutlösning på frambommarna vilket talar till dess fördel men jag

Kylinge har tyvärr inte panikutlösning på de äldre modellerna. Vet inte riktigt när det kom på dem men jag har haft ett Kylinge från 90-talet som inte hade det. Har för mig att det kom någon gång först på 00-talet.
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

Jag har ingen erfarenhet av dom släpen men själv har jag en tidig 90-tals Boj, panikbommar och fönster upp till som gör det lite ljusare :) tycker att den funkar bra!
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

Kylinge har tyvärr inte panikutlösning på de äldre modellerna. Vet inte riktigt när det kom på dem men jag har haft ett Kylinge från 90-talet som inte hade det. Har för mig att det kom någon gång först på 00-talet.

ja i så fall hade jag valt ett 10 år yngre Trane.
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

Kylinge har tyvärr inte panikutlösning på de äldre modellerna. Vet inte riktigt när det kom på dem men jag har haft ett Kylinge från 90-talet som inte hade det. Har för mig att det kom någon gång först på 00-talet.

min är en 92a och den har inte panik bommar fram, men har fällbara bommar + sprintar så är lätt att haka av dem om en häst gått över bommen :p.
men har man en häst som man vet kan gå över bommen så är det ju säkrare med ngt nyare. jag nöjer mej med att det finns möjlighet att fälla bommen, bättre det än att det inte går att få loss bommen alls...
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

Har du prövat att gå in och dra ur sprintarna på bägge sidor när du har en häst hängande över bommen? Eller som slagit kullerbytta över? Jag lovar dig att du lika gärna hade kunnat ha fasta bommar i det läget.

Men jag har ju själv haft det så och har *peppar, peppar* aldrig haft någon häst som gått över bommen.
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

Jag har fått lite kalla fötter när det gäller äldre vagnar.
Det blir nog en vagn från detta årtusendet.
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

Har du prövat att gå in och dra ur sprintarna på bägge sidor när du har en häst hängande över bommen? Eller som slagit kullerbytta över? Jag lovar dig att du lika gärna hade kunnat ha fasta bommar i det läget.

Men jag har ju själv haft det så och har *peppar, peppar* aldrig haft någon häst som gått över bommen.

Fast de allra flesta hästar som klivit över bommen klarar faktiskt att ta sig tillbaka själva också.
Det största problemet brukar vara hysteriska mattar och hussar...
Men panikbommar är ju aldrig fel, jag själv böt ju till en transport med det och har en häst som hoppar över i tid och otid och har även haft och kört en hel del andra hästar som också hoppat över i tid och otid.
Men sen ska ju panikbommarna fungera i skarpt läge också, mina gör det men har varit med om flera som inte ramlar ned när det är en häst på.... :mad: :banghead:
 
Sv: Nyare Trane vs äldre Kylinge

Hur mycket pengar har du att röra dig med?

Jag köpte en beg Kylinge förra året och jag tycker jag fick otroligt mycket släp för pengarna.
Fronturlasting, panikbommar fram och bak, sadelkammare, stort framför hästen, skötardörr på rätt sida... jag är jättenöjd än så länge.

Enkelaxlade Kylinge med panikbommar ligger väl på under 20´000 iallafall tror jag
 

Liknande trådar

Utrustning Jaha, står i träsket, behöver en ny transport. Ber om ursäkt över en rörig tråd med mycket om och men. Vad är era bästa tips för att... 2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 274
Senast: _Taggis_
·
Utrustning Insåg att mitt behov av en transport var lite mer "akut" än jag tidigare trott. Eller akut, men jag hade tänkt köpa en typ nästa år... 5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 852
Senast: Buck
·
Utrustning Finns många dragbilstrådar, men de flesta handlar om långt nyare bilar än vad som lär vara aktuellt för mig nu. Så. I dagsläget är jag...
Svar
9
· Visningar
2 387
Senast: Liten
·
Utrustning Jag ska köpa min första transport, jag letar i 10-20 000 kronors klassen. Totalvikt på max 1300. Verkar finnas mest enkelaxlade i den...
Svar
14
· Visningar
2 747
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp