Nyårsafton!

Våra två norrbottenspetsar (mor o dotter,12 & 6 år)är livrädda för smällare. Trots att dom är jakthundar så hör dom nog skillnad på skott o på otäcka smällare.
Gammelhunden lägger sig inne i tvättstugan eller toan o flämtar. "Lillan" sätter sig i knät på mej. Det är lite jobbigt att de är så,stackarna. :(
 
Min schäfer bryr sig inte om varken skott eller smällare.

Det jag inte förstår är att en del folk gör det så lätt för sig genom att droga ner hunden. Visst, vissa hundar är extremt rädda för smällarna och behöver verkligen hjälp via droger men flertalet är så pass att man med träning kan träna bort dessa rädslor. :smirk:

När man efter den första nyårsaftonen vet att man har en raket/skotträdd hund har man ju för sjutton ett helt år på sig att träna bort det.
 
Men hur tränar man bort det då? :confused:
Jag försökte med ett "fyrverkeriband", men han visste att det inte var på riktigt. Jag tror hundar kan uppfatta att det inte är riktiga fyrverkerier på bandet.
 
Min voffsing bryr sig inte... men han får ju ändå vara inne så inte hans små öron ska sprängas...
 
Förra nyårsafton var hunden bara 8 dagar gammal och brydde sig nog inte så värst, så jag räknar årets nyårsfirande som premiär. Han reagerar inte nämnvärt på skott, men raketer är ju en annan femma. Tänkte köra Moniqs modell som hon berättade om förra gången; att jubla och skutta så fort det kom en raket och ge hunden godis, så att hunden kanske tänker att husse och matte är rätt så knäppa, men att det ändå på det hela taget är en angenäm sak.
 
Min jycke fullkomligt älskar fyrverkeri och smällare. Det har förresten alla tidigare också varit. Han tröttnar aldrig på att jaga raketer kors och tvärs och står och skuttar av iver när man tuttar på. Numera har vi lessnat på fyrverkerier hemma, men när grannen kör igång, frågar jycken: jag kan väl få springa dit? Snälla, snällasnälla! Då säger man OK, och så har grannen hund den närmaste tiden. :)

Du frågar hur man tränar bort fyrverkerirädslan.
Svar: Som det mesta annat när det gäller djur. Försiktigt och i rätt takt, uppdelat i detaljer. Så mycket djuret klarar att ta åt sig, men inte mer.

Förslag: Ta först reda på vilket som är värst, fyrverkeri/raketer eller smällare.
För den som har smällrädd hund, eller den som har hund som ännu inte upplevt smällare, tycker jag följande metod är att rekommendera.
Beväpna dig med en massa smällare, alt en startpistol, och gå långt från hunden, som hålls i band av sambon t ex. Visa först grejerna för hunden och visa samtidigt hur vansinnigt kul det här kommer att bli. Mycket roligare än det fläskigaste köttben! Hela situationen skall ånga av glädje och förväntan!!
På t ex 50 m avstånd, klämmer du en smällare, under din och sambons klara förtjusning. Är hunden lugn och lite intresserad? Gå lite längre bort och upprepa. Fortsätt flera gånger på så sätt. Min erfarenhet är, att hunden blir mer och mer intresserad, ju fler gånger man utför det här. Den ser ju att det inte bara är ofarligt, utan tom väldigt roligt. "Men matte/husse går ju bara längre bort. Jag vill dit, jag vill dit!" :p

Vart det syftar är inte bara att få hunden orädd för smällare utan tycka att smällare är kul.
På motsvarande sätt går man tillväga när det gäller raketer. Tänk bara på att rikta raketerna bort från hunden.

Hoppas mitt sätt kan hjälpa någon jycke framöver.

LIA
 
Våra hundar bryr sig inte som tur är, men så är dom ju uppväxta här på landet med jägare runtom som skjuter med gevär både på träningsbanan (150 meter från huset) och ute på jaktmarken!
 
jag kom på en sak, jag gav min labbe lugnande på hans första nyårsafton eftersom jag visste att det skulle smällas precis utanför huset. han blev inte särskilt påverkad :smirk: så det hade nog gått lika bra utan...

men det är självklart att man ska ge sin hund lugnande om den blir skraj, eller ännu bättre, lämna den på pensionat långt ute i skogen.
 
Tänk bara på att rikta raketerna bort från hunden.

Det kan vara bra att tänka på! :p

Det var bra tips och jag önskar att jag hade prövat dem när Pepsi levde för han led så mycket när det började smälla.. :(
 
Mina bryr sig inte alls, för det första bor vi på landet, så det hörs inte så tydligt, för det andra är det jakthundar, så om de hade hört det så hade de väl blivit hispiga för att de skulle leta upp djuren :p

Ska vara hemma med dem i år då min valp bara är tre månader på nyår..

//e
 
Mina bryr sig inte alls, för det första bor vi på landet, så det hörs inte så tydligt, för det andra är det jakthundar, så om de hade hört det så hade de väl blivit hispiga för att de skulle leta upp djuren :p

Ska vara hemma med dem i år då min valp bara är tre månader på nyår..

//e
 
Min hund (en golden) är rädd för raketer. Men om han slipper se dem så går det bättre! Vi drar igen persiennerna och sätter på musik så brukar det gå rätt bra. Detvärsta är att gå ut... de smäller ju nästan hela dagen.. här börjar dom skjuta vid 15:00 och ca 12 timmar framåt. :mad:
 
den ena av mina vovvar tycker det är lite spännande med allt pangande, medans den andra inte är så förtjust.

Men min mammas boxrar ÄLSKAR :love: allt som smäller och flyger i luften.
dom följer raketerna upp i himlen och blir överlyckliga när dessa exploderar.
fast deras favvisar e dom gröna skotten som blixtrar :bump:
dom vill gärna äta upp dem innan dom har smällt färdigt.så håll i hårt :D
Så gissa om detta är deras favorit kväll/natt.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
697
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 150
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
671
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Jag jobbar på ett mindre kontor, vi är fyra sammanlagt på arbetsplatsen. Jag jobbat administrativt och sitter mest på kontoret, de andra...
Svar
6
· Visningar
1 158
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp