Nyårsmeny 2015

Vi har avnjutit förrätten (kalixlöjrom med avokado, lök och gräddfil - samt den ack så viktiga "doften" av vitpeppar över löjrommen) på mitt favoritsätt: nämligen att äta förrätten direkt när jag HUNGRIG kommit hem från stallet. Så kan vi sedan i lugn och ro ägna oss att laga huvudrätten, vilken blir svensk lamminnerfilé med vitlökssmör, blomkålsmos till mig och hasselbackspotatis till maken. Som dessert ska vi sedan testa mörk (LCHF-)chokladmousse efter ett recept från Birgitta Höglund (en av mina receptfavoriter). Vi har dock konjak i vår istället för whiskey.

Som dryck både till maten och till tolvslaget njuter vi av "bubbelvatten" smaksatt med en skvätt äppelcidervinäger. Smakar som riktigt god, torr cider!

Gott nytt år!!!
 
Så var maten slut. Potatisrosorna blev mycket uppskattade och pannacottan var superb med lite hemmagjord hjortronlikör till. :up:

Och tack @cirkus för receptet på löken. Passade perfekt till köttet. :d
 
Fick något ryck, brukar aldrig orka anstränga mig när det bara är jag och hunden men ikväll blir baconinlindade dadlar, chilistekt halloumi, vitlöksbröd med mozzarella, inlagda champinjoner, klyftpotatis med chilisås, ostfyllda tortillas med avokadoröra, marinerade räkor, smördegspuffar, mojo rojo sås och rostad paprika med färskost. Till efterrätt banans-split. :)
 
Vi kör i princip samma som varje år, varför ändra ett vinnande koncept. Det är ändå bara vi och djuren.

Hummer med skirat smör (dryck: Nicolas Feuillatte Millésimé Blanc de Blancs 2006)
Coeur de filet provençale med haricots verts (dryck: Gérard Bertrand Château L'Hospitalet 2013)
Pannacotta med hallonkompott
 
10011373_187966511554460_996845599_n.jpg

Gott Nytt År på er alla! :)
 
Det blev inte korv och makaroner :D
Förrätt (mest för att vi var så jäkla hungriga!) blev toast m vindelröktskinka gegga på.
Varmrätt pärgratäng m fläskfilégryta.
Efterrätt ska bli vaniljpannacotta som vi inte orkat äta ännu :angel:
 
Vårt nyår blev lite improviserat eftersom min syster, som vi skulle fira med, blev magsjuk inatt.
Jag åkte till affären och planerade menyn när jag stod vid köttdisken :D.
Förrätt blev toastskagen.
Huvudrätt blev en mörad entrecote med rostad potatis och morötter, smörstekt sparris och bearnaisesås. Till det drack vi ett ripassovin. Desserten blev en creme brulee med blåbär. Nu ska jag pilla i mig lite vindruvor liggandes på soffan.
Hoppas att tolvslaget blir någorlunda lugnt så hunden slipper lida alltför länge. Det har pangat från och till under dagen så han har byggt upp en hel del ångest redan tyvärr.
 
Vi åt våra tapas, som blev jättegoda, framför tvn och såg "Små citroner gula" samtidigt. Rolig film som var lite lagom mysig med. Lustigt det hade vi aldrig gjort när barnen bodde hemma då var vi stenhårda på att middag äter man aldrig framför tvn. :angel: Man blir ju klokare med åren sägs det. :D Nu har vi precis ätit efterrätt och ska ta det lite lugnt fram till tolvslaget då vi en stund innan ska öppna champagneflaskan och skåla.
 
Här blev det:
Förrätt: Vietnamesiska vårullar vego
Huvudrätt: Ambitiös Bibimbap vego
Efterrätt: Marängsuisse med egna maränger, egen glass, egen chokladkolasås samt massvis med frukt.
Dryck: alkoholfritt bubbel hela vägen
 
Vad har ni planerat att bjuda på imorgon?
Här blir det okänd förrätt då gästerna skulle bjuda på den så det känns spännande.
Hade de inte erbjudit sig det så hade det blivit små skaldjurscheesecakes.
Till huvudrätt blir det Abborrfilé (om jag får tag på någon!)panerad med västerbottenost. Serveras med sparrisrisotto och något mer tillbehör som jag ännu inte har bestämt. Förslag mottages tacksamt.
Efterrätten kommer att bestå av avrunnen turkisk yoghurt blandad med lemoncurd, garnerad med granatäppelkärnor och kanderade nötter.
Något slags tilltugg ska det väl bli till välkomstdrinken. Funderar på gravlaxsnittar med Philadelphiaost smaksatt med pepparrot.

Hos oss blev det 5-rätters.

Färsk hummer med aioli o bröd
Hummersoppa med hummer i
Ryggbiff, potatisgratäng, rödvinssås, jordärtskockspuré o små steklökar
Mjölkchokladmousse med grädde och kiwi
Ostbricka med fyra ostar, oliver, sardiner etc

Jättegott! :-)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp