Nyårsmeny 2015

Vi har haft världens stressigaste vecka plus att sambon är sjuk så här hos oss blir det enklast möjliga: svenska tacos och så glass med hallon, grädde och chokladsås till efterrätt. Vi ska kolla på Terminator och mysa hela kvällen bara.
 
Hur ersätter du köttfärsen?
Jag är ju inte vegetarian men äter mycket veg. vi (eller jag - får äta tacos ensam numera) med mosade kidneybönor stekta i tacokryddor och vatten, mycket gott :)
Jag brukar fuska och använda qournfärs. I den blandar jag sedan ner lite allt möjligt som jag har hemma. Brukar bli blandade bönor (sån där tetraförpackning med lite olika bönor i), skivade champinjoner, broccoli, blomkål, krossad tomat, hackad spenat... Ungefär så. Ibland mer olika grönsaker, beror lite på vad jag har hemma. Eftersom jag bor ensam blir det lätt så mycket att det räcker till flera måltider. Då fryser jag in det som blir över och äter det sedan med annat tillbehör. Väldigt smidigt och galet gott!

Inte äta upp blommorna! :confused:
Din oallmänbildade tok ;) Det var ju t.o.m. en fånig artikel om dem i tidningen förut! http://www.svd.se/kakan-som-fatt-folk-att-rasa
 
Här blir det som vanligt lugnt firande med grannen och våra djur. (Mellan för- och varmrätt så tar vi in hästarna och fodrar ridskolans lösdrifter.)
Var egentligen hennes tur att stå för maten men hon kommer hem imorgon em så då fick det bli min tur i år igen.
Vi ska ha heta ostgratinerade räkor till förrätt.
Till varmrätt blir det fasan och lingongräddsås. Min hyresvärd var snäll i år och delade ut fasaner i julklapp. :bow: Till hade jag tänkt hasselbackspotatis, men de där potatisrosorna såg ju kul ut så får se hur jag gör.
Efterrätten kommer troligen bli en After Eight cheesecake då det lät så otroligt gott och är en efterrätt utan ägg.
 
Jag impulsköpte nyårsmenyn på plats i butiken förut :D

Det blir:
Liten ost- och kexbricka att äta under tiden vi lagar mat.

... eller ja, vi ska grilla. :angel:
Det blir ett gäng fina karréskivor i egen marinad (olja, japansk soja, vitlök, timjan och det jag hittar i skåpen. Lite ginger ale kanske?) och till det äter vi en ljummen och färgglad sallad, vitlöksbröd och bearnaisesås.

Till efterrätt blir det glass, maränger, frukt och chokladmousse.

Det är bara jag och maken och ongen, så det blir en lugn kväll med film. Enligt traditionen Ace Ventura. :D
 
Jag ska bort till andra på nyår men där blir det :
Förrätt: pepparotscheescake med rök lax toppat med en tvist

Varmrätt: Whiskeymarinerad tjälknöl med krämig kantarellsås och mandelpotatisbakelse smaksatt med västerbottensost

Dessert: Nyårsdessert (hemlig än så länge )
 
Vi kör tråk-middag med potatisgratäng och oxfilé. Alla tar med eget kött.. Fast sambon och jag tar kyckling istället, fanns ingen svensk oxfilé i närbutiken och vi orkar inte åka in till stan..
Efterrätt blir Ahlgrens bilar-panacotta och kladdkaka.

Fast jag har fått världens förkylning så vi får väl se vad som händer.. Just nu orkar jag inte!
 
Blir traditionellt här med, hummer till förrätt, entrecote med potatisgratäng och sen en citron/lime fryst cheesecake till efterrätt. Bubbel i stallet vid tolvslaget, hoppas hästarna är lugna i år. De som ska skjuta fyrverkerier ska göra det en bit bort så vi slipper ekot och ljusbixtarna mellan ekonomibyggnaderna, det hqr varit det största problemet.
 
Vi skippar förrätt i år för jag jobbar till 18,30.

Men vi äter provencale fläskfilé med råstekt potatis, baconlindad sparris, sallad med fetaost och bearnaisesås.

Efterrätt blir bailyspannacotta med daimkross.
 
Gjorde just ett experiment till efterrätten. Jag smälte lite mörk choklad i kondenserad mjölk och blandade ner det i hårdvispade äggvitor. Det blev helt ok men jag skulle haft mindre med äggvitor (eller mer chokladblandning). Hursomhelst, det kommer absolut att duga till de exotiska frukterna.

Parmesancremen är färdig och står och gottar till sig lite.
 
Tanken här var att avnjuta lite god mat bara jag och sambon, som dessutom tyckte att vi kunde skoja till det och inta förrätten ute på altanen. I kylan.. :eek: Skulle säkert göra underverk för vår förkylning. Det skulle vara Skagentoast till förrätt, entrecote med potatisbakelse och rödvinssås och en panacotta med färska bär till efterrätt. Men nu har vi blivit bjudna över till grannen istället på skaldjursafton med champagneprovning! Trevligt värre :up:
 
Till förrätt blir det västerbottenkorgar fyllda med någon form av räkröra. (Om jag misslyckas med ostkorgarna blir det röran på smörstekt toast istället :p).

Till varmrätt blir det obligatorisk oxfilé med en rotfruktskaka till, samt något ytterligare tillbehör. Har massa brysselkål hemma, och funderar på om man kan göra något lite roligt med den? Tips mottages gärna! :)

Efterrätten blir champagnesorbet (gjord på rosa champagne, så den fick en fin färg :)) tillsammans med lite hallon och smultron.
Jag tycker att brysselkål blir absolut godast om man skär dem i halvor, steker dem i smör med salt och vitlök (jag föredrar dem ganska välstekta) och på slutet skvätter man på lite kinesisk soja. Gott till kött!
 
Ändrade planer och ska nu på middag hos mamma där bror också kommer att vara

Till förrätt blir det rökta räkor med aioli

Huvudrätt blir ungstekt lax på spenatbädd med vitvinssås och sparrisrisotto

Efterrätt blir vit chokladmousse med mangosås och hallon

Till ostbrickan blir det Brie, Extra lagrad brittisk cheddar och en fransk bondost samt fikonmarmelad
 
Jag ställde in cheesecaken i frysen för drygt 1 timme sen, hoppas att den hinner bli klar tills den ska ätas. :p

Ska börja förbereda förrätt och varmrätt strax. Har ingen direkt tid att förhålla mig till ännu, mer än att vi ska titta på grevinnan och betjänten kl.19.45 och sen ta in hästarna så får se om vi äter bara förrätt innan eller om vi hinner med varmrätten också.
 
Sådärja. Potatisrosorna i ugnen. Murkelsåsen puttrar. (Och stora tösens vanliga brunsås. Hon hatar svamp.) Och lökarna puttrar i vinet. Blir nog bra det här.

Passar på att önska er alla ett

Gott Nytt År!
 
Har börjat förbereda tapasen, vi kände för lite lättare mat i år. Champinjoner a la greque ligger och drar i lagen som jag gjorde på citron, vatten, olivolja, tomatpure, vitlök, färsk timjan, persilja, salt och peppar. Har förberett en gräddfilsås med vitlök och färsk chili, slängde i lite salt peppar. Detta ska vara till vetetortillas som först penslas med fräst vitlök och chili. Sen lägger vi ost emellan två bröd , steker i stekpanna och skär i trianglar. Det kommer vi att tillaga sen när vi ska äta.

Vi kommer också att göra köttbullar albondigas. Sås görs på konserverade tomater, vitt vin, olivolja, pimiento, timjan, vitlök, salt, peppar och strösocker. Tror det kan bli en riktigt bra kombo! Till tapasen kör vi vitt vin.

Till efterrätt körde vi varsin färdig budapestbakelse för att det är så himla gott. Sen blir det champagne till tolvslaget veuve cliquot eller gula änkan om man så vill. Också det för att det är en god champagne i vårt tyckte i alla fall!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp