Bukefalos 28 år!

Nyårstråden

Jag hittade recept på torskrygg med räkor och dillsmör, så det blir det till...lunch. Med föräldrarna. Sedan måste jag pila hem igen till alla mina djur och fira resten av kvällen på egen hand. Har köpt en burk (japp :) !) med 2 dl mousserande vin samt en cider som lät god. Tänker att jag köper kanske lite ost och kex och/eller chips som tilltugg. Förmodligen spelar jag bingolotto för att kunna hålla mig vaken... :D
 
Firar traditionsenligt med min väninna, blir första nyår utan min skotträdda hund. En bit utanför stan, brukar vara rätt så lugnt.

Vi har alltid nån form av skaldjur till förrätt och i år blir det hummersoppa, antagligen med lite vitlöksbröd till. Vitt vin till detta, nått år har vi druckit bubbel till förrätten. :D
Varmrätt blir en bit kött med potatisgratäng och rödvinssås. Ett fint rödvin till, har inte rotat runt i mitt vinställ ännu.
Efterrätt blir troligen någon form av pannacotta då min väninna hade massor av grädde hemma. Dryck blir samma dessertvin vi haft de sista 10 åren, Nivole ett Italienskt sött vin. :d

Vi dekorerar inget och sitter i myskläder. Tidigare år har vi haft stalltjänst (intag) på kvällen, men i år har vi bara utsläppet den 1 januari som vanligt även om det nu är nytt stall.

Som alltid blir det Grevinnan och betjänten och så kommer vi spela Bingolotto.
För första gången kommer vi nog försöka hålla oss vakna över tolvslaget då min väninna har en ny hund som verkar lite ljudkänslig. Vi vill se hur han reagerar, hennes gammelgubbe kunde dock inte bry dig mindre.
Hunden jag hade funkade bäst om vi sov genom tolvslaget.
 
Jag firar med mina grannar och några kompisar till dom. Samma gäng varje år i princip.

Jag ska stå för förrätten. Det blir pilgrimsmusslor med olika tillbehör. En med mangosalsa, en vitvinsgratinerad med kantarell och västerbottenost och en med parmachips och parmesan och citronolja.
Tror jag.

Jag ska ha nån festlig klänning tänker jag. Vi är nog hos grannen om vi inte tar förrätten här ..
 
Vi blir en blandad kompott av familj, vänner och ett gäng hundar hos oss.
Först blir förtugg med champagne. Oklart vad för tugg.

Förrätt blir jordärtskockssoppa med baconcrisp och ett vitt vin.

Huvudrätt blir en flankstek från lokala slaktaren. Välhängt och mörat och närproducerat. Lät tonåringarna önska tillbehören så det blir med hasselbackspotatis, grönsaker och ”morfarsås”. (En grym ädelostsås med feferoni och vittvin. Låter skumt men är magisk)
Rött vin till.

Efterrätt blir ostbricka (fixas av en av gästerna) och bubbel.

Sen blir det sällskapspel!!
 
Vad ska ni äta? vet inte men chips iallafall någongång under kvällen. Kanske tacos förresten?
Pyntar ni på något speciellt sätt hemma? Nej
Vad ska ni göra? Äta chips, antagligen se på nån gammal DVD-rulle. Sen gå till stallet.
Vad ska ni ha på er? Troligtvis fleecetröja och mjukisbyxor
Hur dukar ni bordet? Som vanligt
Tacos inhandlat, chips inhandlat. En Mustly inhandlat.
Film blir nog Hajen 1 :D
 
För oss blir det en relativt enkel meny där det mesta går att förbereda och anpassa till en med flera allergier.

Klassisk toast Skagen till förrätt, värdparet har en Kalixlöjromskran så det blir generöst med det :d . Fjällröding med sandefjordsås till huvudrätt (regnbågslaxrom istället för stenbitsrom), haricot vertes och picklade polkabetor. Vaniljpannacotta med bär till efterrätt.

Barnen har önskat korv med bröd så de får det till huvudrätt, samma efterrätt som oss men gissar att den inmundigas ett par timmar tidigare!
 
Det blev bestämt för 2 dagar sedan att vi har 2 st vänner som kommer över för att hänga med oss och hunden. Så vi beställde nyårskasse som vi hämtar upp, och har köpt lite vin, champagne är inget vi tycker är värt att lägga pengarna på, men vi fick en i present i våras som eventuellt kan öppnas också. Får också se hur hunden tar fyrverkerier (hon är drygt 1 år, så vi kan ju inte veta riktigt) än så länge har hon varit chill med plötsliga höga ljud så det borde vara lugnt. Men ska preppa klädkammaren som är husets tystaste rum utifall vi får hänga där halva kvällen.
 
Alltså, får man skriva så utan att länka till receptet? :confused: :)

Haha! Finns ju en uppsjö olika recept men jag har tagit lite av flera och snickrat ihop till detta: smällt 300 g mjölkchoklad över vattenbad, låt stelna lite. Blanda ner 150 g/ca 20 bitar klippta dumle och 170 g klippta geléhallon. 3 dl pumpa-och solrosfrön (totalt) och 2 dl minimashmallows. Blanda runt och lägg i form eller plåt, ca 3 cm. Lägg på lite minimashmallows överst. Låt stelna i kylen och skär sedan upp 😊
 
Haha! Finns ju en uppsjö olika recept men jag har tagit lite av flera och snickrat ihop till detta: smällt 300 g mjölkchoklad över vattenbad, låt stelna lite. Blanda ner 150 g/ca 20 bitar klippta dumle och 170 g klippta geléhallon. 3 dl pumpa-och solrosfrön (totalt) och 2 dl minimashmallows. Blanda runt och lägg i form eller plåt, ca 3 cm. Lägg på lite minimashmallows överst. Låt stelna i kylen och skär sedan upp 😊
Tack! :love:
 
Snabbnudlar, alt tomatsoppa och rostat bröd, alt sill på knäckebröd med körsbärstomater. Ingen idé att göra något gott när jag inte kan lukta eller smaka det. Katten ska få en extra portion kattknark (RC torrisar). Sedan nyårstradition online där vi hänger några stycken från olika kontinenter och säger gott nytt år i nästan ett dygn från öst till väst så det blir öst igen. Lättsamt och folk droppar in och ut som de vill.

Tyvärr inte kinesiskt take out som jag brukar.
 
Jag firar med mina grannar och några kompisar till dom. Samma gäng varje år i princip.

Jag ska stå för förrätten. Det blir pilgrimsmusslor med olika tillbehör. En med mangosalsa, en vitvinsgratinerad med kantarell och västerbottenost och en med parmachips och parmesan och citronolja.
Tror jag.

Jag ska ha nån festlig klänning tänker jag. Vi är nog hos grannen om vi inte tar förrätten här ..
Jag läste först "vildsvinsgratinerad med kantarell" och tyckte det lät som en mycket spännande pilgrimsmussla! :D
 
Jag jobbar både nyårsafton och nyårsdagen, men jag tänkte köpa hem lite plockmat i stil med tapas och något billigt bubbel. Om jag känner för det tar jag upp en dyrbar bit älgkött och gör något trevligt med den, så får fyrbeningarna smaka också.

Kanske letar upp någon annan utlandssvensk att se på Grevinan och Betjänten med online. Mer spännande än så blir det inte - tack och lov brukar det inte skickas raketer här och hunden är obrydd.
 
Vi brukade fira med ett barnlöst par men de har flyttat till USA :rage: så vi får fira själva.
Kan tyvärr inte fira med andra barnfamiljer då hunden går till attack mot ljudet.

Blir brädspel i vanlig ordning och närmre tolvslaget sitter jag väl, som traditionen bjuder, under bordet med hunden.

Mat blir småplock. Pynt blir det inget extra och kläder blir bekväma.
 
Nyårs menyn är spikat nu:
Småplock: såsom ost, oliver, kex, prosciutto, prosciutto chips m.m

Huvudrätt: Kör på klassiker här
Oxfile med peppar runt om som pepparbiff, potatisgratäng, rödvinsås med sparris till. Tänkte köra bacon runt sparrisen iår.

Efterrätt: Chokladmousse, färdig köpt. Lagom ambitionsnivå :rofl: (småplocket kommer garanterat ätas sen b.la också)

Med tillhörande chokaldskålen (skål med chokladgodis i) som alltid står framme på nyår :up:


Måste köpa sparris imorgon (idag), för det har jag lyckas glömma :cautious:
 
Håller med, och lägger till @Fetaost magiska ”morfarssås”!
Morfarsås uppfanns av min pappa som var kock och den fick sitt namn av min son.!Den är jättelätt att göra.

5 dl grädde
1 kvibille gräddädelost
3 matskedar vitt vin (matlagningsvin går utmärkt)
4-5 hackade feferoni (kebabfeferoni)
Några varv med pepparkvarnen.

Låt rubbet småputtra ihop under ca 20- 30 min så smakerna sätter sig. Ha i feferoni efter tycke och smak. Salt behövs inte.
Det låter som en skum kombo men jag har aldrig stött på en gäst som inte berömt den. Super till både nöt, fläsk och kyckling.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Började nytt jobb idag efter att ha varit hemma ett tag. Sambon jobbar helg så han är ju hemma när jag jobbar. Dottern vaknade strax...
2
Svar
34
· Visningar
5 297
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 658
Senast: MML
·
Fritid Jag ska ha en längre semester i jan/feb och är sugen på att göra något annat än det jag brukar (åka skidor). Tankarna på vad jag ska...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 076
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 816
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridstrumpor!
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp