Nybörjare på tävling söker svar

R

RebeckaAndersson

Har några frågor ang. tävling som jag sökt svar på här på Bukefalos och i TR men ej förstått eller hittat.

Jag har en d-ponny och jag är 18 år- alltså får jag inte tävla honom förutom Pay&Jump, Clear Round, stämmer det? (hoppning)

Om jag är medlem i en klubb och endast kan tävla CR och P&J, får jag bara göra det i hemmaklubben då, eller kan jag åka till andra klubbar och tävla också?

Jag vill börja tävla, vad ska jag tänka på?
Licenser behöver jag väl inte om det endast är CR och P&J?
Hur är det med mätintyg? Är det ett måste?
Vad gör jag när jag kommer till tävlingsplatsen?
Säkerhetsväst i hoppning- ska den vara innanför eller utanpå kavajen?

Tack på förhand!! :)
 
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

Jag har en d-ponny och jag är 18 år- alltså får jag inte tävla honom förutom Pay&Jump, Clear Round, stämmer det? (hoppning) Du får tävla bland stor hästar om du vill

Om jag är medlem i en klubb och endast kan tävla CR och P&J, får jag bara göra det i hemmaklubben då, eller kan jag åka till andra klubbar och tävla också? Ja det kan du göra.

Jag vill börja tävla, vad ska jag tänka på?
Licenser behöver jag väl inte om det endast är CR och P&J?
Du behöver licens till både dig och ponny om du ska tävla annat än klubb.
Hur är det med mätintyg? Är det ett måste? Vet ej detta.
Vad gör jag när jag kommer till tävlingsplatsen? Går och anmäler dig, lastar ut hästen, och värmer upp. Beror ju helt på hur du vill göra;)
Säkerhetsväst i hoppning- ska den vara innanför eller utanpå kavajen? Spelar ingen roll, Är du över 18 behövs ej väst.



tror jag lyckats svara på det mesta! Rätta mig någon om jag har fel. Är länge sedan jag var ute och tävlade!:D
 
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

Om jag är medlem i en klubb och endast kan tävla CR och P&J, får jag bara göra det i hemmaklubben då, eller kan jag åka till andra klubbar och tävla också? Ja det kan du göra.

Bara för att förtydliga så måste du vara medlem i den klubben som håller tävlingen om den är på klubbnivå :)
 
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

Tack för de besvarade frågorna! :)

Men säg att jag till ex. är medlem i klubb X och vill tävla CR hos en annan klubb, vi kallar den klubb Y, då går detta inte om jag inte är medlem i klubb Y OCKSÅ? Utan jag kan bara vara med på klubb X's CR-tävlingar?

Vill fortfarande gärna ha svar på om mätintyg är ett krav vid dessa tävlingar (min ponny är inte slutmätt) :P

Jag vet ju att det finns olika sorters tävlingar (klubb, lokal, regional osv.) men vad är skillnaden?

Ang. min fråga om licens så behövs det väl inte för P&J, CR?

Detta är kanske en heldum fråga, men gör man iordning hästen utanför transporten då? Sedan måste väl hästen hela tiden ha träns på sig så fort den lämnar lämnar transporten?
 
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

Hästen har också tyskt pass, måste jag fixa så han får ett svenskt?
 
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

Tack för de besvarade frågorna! :)

Men säg att jag till ex. är medlem i klubb X och vill tävla CR hos en annan klubb, vi kallar den klubb Y, då går detta inte om jag inte är medlem i klubb Y OCKSÅ? Utan jag kan bara vara med på klubb X's CR-tävlingar?
Precis. Vill du tävla på klubb Xs klubbtävling ska du vara medlem där, och vill du tävla på Ys klubbtävling måste du vara medlem där också.

Vill fortfarande gärna ha svar på om mätintyg är ett krav vid dessa tävlingar (min ponny är inte slutmätt) :P
Det beror på den arrangerande klubben, vi brukar kolla mätintyg på ponnyer som vi inte tidigare sett mätintyg på.

Jag vet ju att det finns olika sorters tävlingar (klubb, lokal, regional osv.) men vad är skillnaden?
Det är brukar mest vara svårighetsgraden som skiljer, samt en del regler. Lokal är den nivå som kommer efter klubb.

Ang. min fråga om licens så behövs det väl inte för P&J, CR?
Nej, det brukar klubbarna generellt sett inte kräva. Kolla dock så de inte har andra krav. På min klubb t.ex. så krävs det antingen grönt kort eller att man går en kort utbildning och får ett så kallat blått kort (vilket motsvarar grönt kort fast för bara vår klubb).

Detta är kanske en heldum fråga, men gör man iordning hästen utanför transporten då? Sedan måste väl hästen hela tiden ha träns på sig så fort den lämnar lämnar transporten?
De flesta brukar göra iordning hästen så gott det går hemma så man i princip bara behöver borsta av lite snabbt och ta på grejerna på tävlingsplats. Jag vet inte hur hårt klubbarna håller på tränsregeln men vi brukar försöka se till att alla hästar har träns även på klubbtävling.

Svaren i rött :)
 
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

Förtydligar lite till, du måste inte vara medlem i den klubben som håller i P&J :)
 
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

Vill du börja tävla så gå en Grönt Kort-kurs :idea:. Då får du lära dig vad som gäller på tävling, vad olika tävlingsformer innebär, hur man tolkar TR, osv... Dessutom behöver du Grönt Kort den dagen du vill tävla på något annat än en klubbtävling.
 
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

Okej, nu blev det rörigt igen :o Om jag ska tävla P&J kan jag göra det i vilken klubb som helst, men CR måste jag vara medlem i arrangörens klubb?

Grönt kort har jag, tog det -02 när jag gick på ridskola, men sedan dess har jag glömt bort nästan allt + att det kommit så många nya regler och regler som ändrats :)
 
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

För att tävla klubbtävling måste du vara medlem i klubben. Clear round är ju en form av bedömning, och kan alltså finnas på alla typer av tävlingar. Pay and jump är ofta CR (CR=du får rosett för felfri runda, tävlar alltså inte mot de andra).
P&J är egentligen "övningstävling" och de är oftast alla välkomna till. För att tävla på lokal nivå kräver det att du har licens, hästen behöver inte licens förrän på regional nivå.

Säkerhetsvästen får du ha där du vill ha den. Mätintyg har jag ingen koll på tyvärr.
När du kommer till tävlingen går du till sekretariatet och startanmäler. Glöm inte att tränsa innan du lastar ur!
 
Senast ändrad:
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

Om den ska tävla som ponny bland ponnyer måste den ha mätintyg (på klubbnivå kan klubben välja hur de vill göra) men ska den tävla som stor häst så behövs det inte.
 
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

Om du fyllt 18 i år får du tävla C- eller D-ponny alla nivåer året ut. Är du äldre kan du tävla i avd B.

Clear round är, som någon annan skrev, en bedömning och inte en tävlinsform. Oftast är motsv f. d. LD clear round. På högre höjder är avd B clear round.

Löser du medlemskap i en klubb och lokal licens för den klubben får du tävla i lokal tävling var du vill förutsatt att arrangören är medlem i Ridsportförbundet.

Vid klubbtävlingat bestämmer klubben vilka regler som gäller.

Trot att alla svenska hästar ska ha svenskt pass, men det har egentlligen inte med tävlandet att göra. Mätintyg behövs. Och vaccinationsintyg.

Ett tips är att följa med någon annan på en tävling innan du startar själv så får du i lugn och ro se hur allt går till. Eller ta med dig någon med rutin.

Lycka till!
 
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

Om du fyllt 18 i år får du tävla C- eller D-ponny alla nivåer året ut. Är du äldre kan du tävla i avd B.
Man kan ju tävla den som storhäst. Jag vet två som tävlat sina ponnyer efter 18 års ålder (båda två upp till DM för storhäst).
Trot att alla svenska hästar ska ha svenskt pass, men det har egentlligen inte med tävlandet att göra.
Det behövs bara ett pass som utfärdats av en godkänd organisation i ett EU-land. Däremot ska hästen registreras i Sverige.

Länk till Jordbruksverket om hästpass
 
Senast ändrad:
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

P&J, P&R osv är ingen tävling utan endast träningar under tävlingslika förhållande. Man får inte dela ut rosetter beroende på resultat eftersom det inte är tävling.

Du behöver inte ha licens eller mätintyg eftersom det är en träning. Man behöver inte ens vara medlem i någon klubb för att vara med.
 
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

Jo- efter att ha diskuterat frågan får vi ge ut rosetter även på P&J :) Men det stämmer att det är en träning under tävlingslika förhållande.

Man bör ha en bra olycksfallsförsäkring som gäller om det händer ngt då man inte är försäkrad om man inte är medlem i klubben... Alltså- ryttaren. Hästen har ju sin...
 
Sv: Nybörjare på tävling söker svar

Hästen har också tyskt pass, måste jag fixa så han får ett svenskt?

Nej, du behöver inte svenskt pass, det tyska är okej. Hästen behöver inte heller registreras i något svenskt avelsförbund. Om du vill lösa hästlicens, så måste du bifoga kopia på passet tillsammans med licensansökan.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
Hoppning Satt idag och läste in mig på tänkta ändringar i hoppningens Tr inför 2017/2018. Många bra ändringar tycker jag. Förutom där där de...
2
Svar
23
· Visningar
2 618
Senast: nullo-modo
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 356
Senast: Habina
·
Hoppning Lite relevant bakgrund. Jag hoppade och tävlade massvis på ponny när jag var ung och orädd (upp till 1.20 på C- och D-ponny). Sen hade...
Svar
16
· Visningar
4 139
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp