Tr-ändringarna 17/18

HotrodKitten

Trådstartare
Satt idag och läste in mig på tänkta ändringar i hoppningens Tr inför 2017/2018.
Många bra ändringar tycker jag. Förutom där där de föreslår att upp till 1 m endast får ridas i bed A/inverkan/clear round (och motsvarande på ponny).
Jag förstår varför, egentligen. Men samtidigt - vilka tråkiga tävlingar det kommer bli! Ingen arrangör kommer ju köra på Inverkan, det tar ju sån tid. Istället blir det bara bed A/clear round. Då kan man lika gärna åka på pay and jump och spara många hundralappar..
Hur känner ni?
 
Dom förstör ju jättemycket om den där regeln blir verklighet. Ska alla tävlingsmoment för oss som rider lägre tas bort?! Dom måste förstå att alla vill inte bli svårklassryttare, det finns dom som inte vill hoppa högt men man behöver inte vara en dålig ryttare för det. Ingen kommer ju att vilja tävla längre och betala dyra startavgifter för att få en clear round rosett. Jag hoppas att så många som möjligt gör sin röst hörd mot den här helt idiotiska ändringen!
 
(Är visserligen inte hoppryttare men....)

Det där låter ju helt sinnes tycker jag! :mad:
Vill inte förbundet att folk ska åka på lokala LD och LC eller vad?!

Sen tycker jag att förslaget om kval till LA verkar konstigt också, iaf när man ser motiveringen till det. Vaddå att det är för lätt att komma upp i klasserna? :cautious: Och jag menar, LA - Lätt A, heter ju just Lätt. Varför vill man begränsa det?!

Nej, det verkar vara business as usual på SvRF märker man :meh:
 
får dom igenom det så lär dom säkert göra 1,10 till clear round om några år åxå. tycker det det är vansinne. jag som har tappat allt självförtroende i hoppningen och som hållt på att kämpa i flera år för att ta mej upp till tävlingsklass igen lär ju aldrig komma ut på tävling om det går igenom. tycker inte det är särskilt givande att bara rida p&j om det inte leder nånstans. mycket bättre om dom tar tillbaks LD istället
 
Gud vad jag avskyr när ridsportförbundet liksom tar för givet att alla satsar på att klättra i klasserna och att de lägre klasserna bara ska vara en språngbräda för dem som ska ta sig vidare uppåt. Det var samma sak när de för några år sedan ville sänka ponnyåldern till 16 år för att det är det som gäller internationellt - jaha, hur många promille av ryttarna kommer att tävla internationellt då? Får hoppas att de tar sitt förnuft till fånga i den här frågan också. En meter är ändå ganska högt för en vanlig hobbyryttare, och många, många ligger ju kvar och tävlar den klassen år efter år och är helt nöjda med det. Att ta bort tävlingsmomentet för dessa ryttare känns ju bara onödigt och taskigt, och som ett effektivt sätt att döda sporten eftersom färre skulle välja att tävla.

Personligen ser jag ingen som helst mening med att rida en clear round på tävling, då kan jag lika gärna rida PoJ eller en bana på träning.
 
@nullo-modo Jag har också lämnat synpunkter, jag hoppas många gör det!

Jag tänker på min mamma - 50+. Tog grönt kort i år för att kanske åka ut på tävling i höst/nästa år. Tänkte kanske rida någon div 3 som idag går i 95 A:1a. Har ridit många pay and jumper, och har inga som helst mål att rida några högre klasser.
Går det här igenom lär hon aldrig använda sitt gröna kort. Varför betala licens till både sig och hästen och dyrare startavgift när hon lika gärna kan åka på en pay and jump för en hundralapp och få ut samma?
Det är ju att prova på att TÄVLA hon vill göra. Och min mamma kan ju inte vara den enda ryttaren som vill åka ut och testa på att tävla ett par få gånger om året?

Det lär ju bli betydligt fler 1,05-klasser i alla fall..
 
Helt knäppt. Vill man ha clearing rund rosetter så är det billigare med pay and jump. Är ju tävlandet man vill åt! Jag är en av dom som tycker att 90- 100 är mer är tillräckligt att hoppa. Hade gärna tävlat i 80 om det bara fanns fler tävlingar :).
Har dock gett upp tävlingar helt och hållet nu och kör till p&j istället. Billigare och fler möjligheter att hoppa lågt än att försöka pricka in en handfull 90 klasser om året..
 
Satt idag och läste in mig på tänkta ändringar i hoppningens Tr inför 2017/2018.
Många bra ändringar tycker jag. Förutom där där de föreslår att upp till 1 m endast får ridas i bed A/inverkan/clear round (och motsvarande på ponny).
Jag förstår varför, egentligen. Men samtidigt - vilka tråkiga tävlingar det kommer bli! Ingen arrangör kommer ju köra på Inverkan, det tar ju sån tid. Istället blir det bara bed A/clear round. Då kan man lika gärna åka på pay and jump och spara många hundralappar..
Hur känner ni?

Just det tycker jag är en dum förändring. Det finns massor av ryttare som under en lång tävlingskarriär aldrig tävlar högre än 1 m, man kanske inte har råd med en bättre häst, man kanske tävlar ridskolehäst, man kanske inte har möjlighet eller lust att satsa allt på hoppningen och ta sig uppåt i klasserna. Att då ta bort varje tävlingsmoment för de ryttarna känns jättetråkigt, och felriktat. De som inte rider högre än 1 m kommer inte helt plötsligt börja rida bättre för att de inte får rida omhoppning, och de som rider högre kan väl redan rida och behöver inte fler clear rounder i 1 m för att lära sig.

Var kan man läsa om de planerade förändringarna?
 

Hoppas många tycker till så att de bordlägger just den förändringen! Känns som eliten blir lite hemmablind ibland, de glömmer eller känner inte till breddsportens villkor, utan tänker sig att lätt klass, det rider bara unghästar och unga ryttare, alla går upp i klasserna. Det märker man ju också på uttalanden som att "vilken kossa som helst kan gå 1,20 felfritt" - så säger bara en ryttare som aldrig sett en lite enklare häst på nära håll, som aldrig någon kommit på tanken att skicka till ett proffs.
 
Hoppas många tycker till så att de bordlägger just den förändringen! Känns som eliten blir lite hemmablind ibland, de glömmer eller känner inte till breddsportens villkor, utan tänker sig att lätt klass, det rider bara unghästar och unga ryttare, alla går upp i klasserna. Det märker man ju också på uttalanden som att "vilken kossa som helst kan gå 1,20 felfritt" - så säger bara en ryttare som aldrig sett en lite enklare häst på nära håll, som aldrig någon kommit på tanken att skicka till ett proffs.
Att döma av listan på vilka som sitter med i Hoppkommittén, så är det kanske inte jätteförvånande att förslaget inte speglar någon förståelse för breddidrottens villkor. Visst är det fint med utbildning, men skulle de själva vilja ha endast utbildande tävlingar hela sin tävlingskarriär?

Det var ju liknande diskussioner när stilhoppning för barn infördes, men de är ju åtminstone barn, de kommer någon gång bli vuxna och få tävla "på riktigt". Men att i femtio års tid hoppa utbildande stilhoppningar utan vinnare för att man inte har tid eller råd att satsa högre än lätt klass, det är lite maxat kan jag tycka. Det man inte lärt sig på trettio år lär man kanske inte heller lära sig på femtio.
 
Undra om förbundet inser att de kommer förlora pengar på detta.
Jag ser ingen anledning att lösa licenser till mig och hästen för att hoppa bedömning A. Då åker jag hellre på pay and ride och sparar de pengarna.
Sedan kommer klubbarna förlora medlemar, och där med funktionärer. För även här varför lägga pengar på medlemskap i en klubb om jag inte ska lösa licens. Är jag inte medlem så varför ska jag lägga min fritid på att vara funktionär.

Lättare att åka på en pay and jump. Billigare mindre jobb och samma resultat.
 
Hoppas nu många fler fattar att gå in och skickar in sina synpunker.
För tydligen har de på förbundet svårt hänge med i vad som hände i sociala medier

Hey SvRF, det är på sociala medier det händer idag, dags uppdatera sig till dagens verklighet :cool::up:
 
För tydligen har de på förbundet svårt hänge med i vad som hände i sociala medier

Hey SvRF, det är på sociala medier det händer idag, dags uppdatera sig till dagens verklighet :cool::up:

Ja helt otroligt... Så svårt är det inte att ha lite omvärldsbevakning. Kan de inte bemöda sig själva så kan de ju åtminstone ta in en praktikant under en period som får sitta och samla in lite material.

Blir mer och mer matt över förbundets ageranden, inom många områden.

Har i alla fall skickat in mina synpunkter :up:
 
Undra om förbundet inser att de kommer förlora pengar på detta.
Jag ser ingen anledning att lösa licenser till mig och hästen för att hoppa bedömning A. Då åker jag hellre på pay and ride och sparar de pengarna.
Sedan kommer klubbarna förlora medlemar, och där med funktionärer. För även här varför lägga pengar på medlemskap i en klubb om jag inte ska lösa licens. Är jag inte medlem så varför ska jag lägga min fritid på att vara funktionär.

Lättare att åka på en pay and jump. Billigare mindre jobb och samma resultat.
Det du skrev här var i stora drag vad jag skrev där en kan lämna synpunkter.
 
Hoppas nu många fler fattar att gå in och skickar in sina synpunker.
För tydligen har de på förbundet svårt hänge med i vad som hände i sociala medier

Hey SvRF, det är på sociala medier det händer idag, dags uppdatera sig till dagens verklighet :cool::up:

Fast det mesta skrivs väl på fb, och det kommer man ju inte åt om man inte råkar vara kompis med den som skriver, eftersom de flesta bara gör sina inlägg synliga för vänner. Så ens om man vill går det ju inte att ta reda på allt som skrivs på fb.
 
Fast det mesta skrivs väl på fb, och det kommer man ju inte åt om man inte råkar vara kompis med den som skriver, eftersom de flesta bara gör sina inlägg synliga för vänner. Så ens om man vill går det ju inte att ta reda på allt som skrivs på fb.

Jag menar inte det som skrivs mellan privatpersoner utan mer kommentarerna som skrivs på tex Tidningen Ridsport, Hippson mm
 

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 224
Senast: Ewelina02
·
Äldre Med en vecka kvar till semifinal 1 i ESC 2018 kommer här årets första INFÖR ESC-tråd! Eftersom de slutat sända inför-programmen på tv...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 651
Senast: mandalaki
·
R
Tävling Har några frågor ang. tävling som jag sökt svar på här på Bukefalos och i TR men ej förstått eller hittat. Jag har en d-ponny och jag...
Svar
17
· Visningar
3 044
Senast: WBanna
·
  • Låst
Tävling Från förbundets hemsida.
Svar
6
· Visningar
1 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp