Nybörjare inom western- vilket bett?

yodadog

Trådstartare
Hej! vi är sugna på att börja rida western med våran pålle, vi rider nu på träns utan nosgrimma och vanligt tränsbett. Kan vi fortsätta med det eller ska man ha något slags westernbett, vilket är isf bra att börja med? Han är inte stark eller dragig på tränsbettet och lösa tyglar men ibland kan det gå fortare och fortare:) för det mesta är han lugn och snäll och väldigt känslig:) hoppas nån har något tips!

Sv: Nybörjare inom western- vilket bett?

Nu är jag själv nybörjare inom westernridningen men vad jag har lärt mig så
ska man rida hästen på vanligt bett utan skänklar tills hästen är "färdig". Dvs att man kan rida hästen på rätt sätt avslappnat och samarbetsvilligt och sen när det sitter så kan man använda stångbett efter det.

Nu får ni rätta mig om jag har fel ;)

Tror du har alldeles rätt. Under utbildningstiden så rids vad jag vet även quatrar tex med vanliga tränsbett. Tror iofs att de brukar ha fast d-ringar på betten.
Stång övergår man inte till förrän hästen är så pass skolad så den kan ridas på en hand vad jag vet.

Jag rider min 10 åriga quarter på ett helt vanligt tränsbett med fasta ringar. Det tävlar jag på i nybörjarklasser.
P1020193.JPG

hej, vad roligt att ni vill rida western!

Alla western-hästar ska RIDAS precis som alla andra hästar. Detta gör man med vanligt markarbete, "precis" som i dressyr. Skillnaden är att man försöker lära hästen att bära sig själv, och gärna i en lägre form (naturlig för western-raserna, men svårare för andra raser ex araber). När hästen bär sig själv, och går i form i ett lugnt samlat tempo, så behöver man inte hålla på med halvhalter hela tiden, utan kan visa att hästen bär sig själv helt själv, genom att rida på en längre tygel. Oftast försöker man lära hästen att samla sig med signal med skänklarna.

Tyvärr så ser jag ibland ekipage som släpper loss sina hästar helt ur form på lång tygel, detta är inte western-ridning, detta är att åka häst på lång tygel...ger inga pluspoäng hos domaren kan jag säga!

Så fortsätt med helt vanligt bett, ta gärna ett tredelat och byt bett ofta för att undvika problem med gommen/munnen. Släpp inte ut hästen på lång tygel för tidigt i träningen, då faller han ur form och speedar... Gör korta försök och plocka upp igen, till slut kan du rida på lång tygel längre sträckor. Ta gärna lite hjälp av en duktig tränare!

Lycka till!

Så fortsätt med helt vanligt bett, ta gärna ett tredelat och byt bett ofta för att undvika problem med gommen/munnen. Släpp inte ut hästen på lång tygel för tidigt i träningen, då faller han ur form och speedar... Gör korta försök och plocka upp igen, till slut kan du rida på lång tygel längre sträckor. Ta gärna lite hjälp av en duktig tränare!

Lycka till!

Där är jag nu. KOrta stunder typ 1 långsida som jag kan släppa honom på längre och han håller formen men då krävs det massa ridning med benen för att han ska hålla sig.

I början var det typ bara 2 steg och jag var stolt så det går framåt.

Tack för alla svar! Vi har precis köpt ett tränsbett i sötmalm med fasta ringar, får se om han gillar det:)

Här är den blivande westernhästen btw!
28178539.jpg

28178529.jpg

ja, det är många timmars arbete!

jag beundrar de som kan rida en lång pleasureklass, eller knöliga trailbanor med en häst som bara gör sitt jobb, i form, utan synliga hjälper...:love:

Fortsätt på tränsbettet du. :) Ska du tävla och sådär så ska du använda stång när hästen är klar, som andra har sagt. När hästen är färdigutbildad är den redo för stång, annars fortsätter du på tränsbettet. :)

Liknande trådar

Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 160
Senast: Pinus
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 778
Senast: cirkus
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka