Nyckelhålspad?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Molly80
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 3 663
Sv: Nyckelhålspad?

Fin häst! :)

Är dock helt omöjligt för mej att säga något på riktigt om den sadeln på den bilden. Helst vill jag klämma och känna och se hästen i rörelse med ryttaren i sadeln också.
Vill gärna se hästen naken också för att se rygglinjen, muskling mm.

GROVT- kan jag säga såhär att sadeln ser för svängd ut och ser också ut att ligga i bakvikt, antagligen för att den är för smal. OBS jag säger alltså inte att det är såhär.

Hur känns det under bossorna om du känner efter med gjorden åtdragen? Ligger sadeln an från början till slut? Ligger den jämnt an? Vad händer om du trycker på fram och bakvalv och gungar sadeln i längdledd? Gungar den eller lättar någonstans? Eller ligger den helt stilla?

Den ligger helt stilla. möjligen skulle den dra sig snett om jag inte spänner gjorden tillräckligt för att han vill föra över en på ett håll... (han gilar att underlätta för sig själv)
Lite kul att du säger att den är för smal, den ena sadelutprovaren tyker tvärtom... Hon tyckte jag kunde ha en 33 ist för 34 som jag har...
http://archive9.pixbox.se/arkivet/synligt_14/10090000-10099999/640x480/10096304.jpg?0 utan sadel här...
Prestige är ju svängda bommar så det har du ju rätt i... Butet ligger likadant på han iofs...
Jag och många med mig ser ju absolut inget hinder att ha denna sadlen på- många säger att jag inte kan hitta en bättre till den typen av häst därav kul med din vinkling...

Som jag tidigare sagt, du kan ju inte ta mina antaganden för "på riktigt" för att jag sagt att det ev. kan vara såhär. För att kunna ge riktiga synpunkter så måste jag se både häst och sadel på riktigt.

om man ser på bilden hur sadeln ligger så tycker jag att den ser ut att ligga så att man hamnar i bakvikt(stolssits)

Hästen är överbyggd, men har antingen en sadel som är för svängd och/eller för vid för den - eller så har hästen däremot en för rak sadel - kanske dessutom med kilbossor i förhållande till sin rygglinje så är det inte konstigt om den får smärtor i länden.

Jo det håller jag med dig om helt och hållet. Men jag menar,,,, om man då lägger en pad som lyfter baktill blir problemen ännu värre. Inte trevligt för stackars hästen.

..nä, precis, jag är lika konfunderad som du över hur den veterinären egentligen tänkte och vilken kunskap denne har...

Jotack, han servar tävlingshästar på hög nivå hela tiden... Och min häst var precis Sverigekommen...
Det är lite kul att folk i ett forum kan sitta och säga imot Sveriges kanske bästa veterinärer och kiropraktor... De är ju iaf flitigt använda...

Äsch - det är ju bara ett internetforum. Ta inte åt dej så.
Jag har inte sagt emot någon - bara ifrågasatt hur denne tänkte och vilken utbildning på sadlar denne hade.

Jag ställer mig bara förundrad till den rekommendationen som inte alls stämmer överens med vad jag har fått lära mej, bla av en av sveriges främsta sadelmakarmästare, ett stycke veterinär proffs på hästryggar (reser land o rike runt) och sveriges främsta/bästa/första hästmassör, ett helt gäng med böcker om sadlar o dess passform, och de främsta läromästarna av alla - nämligen ett helt gäng med livs levande hästar som haft sadelproblem av skiftande slag.

Det fungerade för er och det var ju huvudsaken, eller hur?
Jag är bara såå nyfiken på att höra hur han tänkte och hur det såg ut då, för jag kanske kan lära mig något nytt?

(Japp jag är stornörd på allt vad sadlar, passform etc - och jag vet att man aldrig kan bli fullärd)

Alltså- ni ska inte tro att jag rider med en alltid- inte alls de sista 4 åren. Jag bara säger vad de bad mig göra då- det var ju faktiskt det TS undrade över...
Jag har ju sagt att det är bäst om man inte behöver någon pad- att det är viktigt med en så bra sadel som möjligt. Men inte säger man imot en veterinär som är influgen från tyskland att han har fel. Det fungerade faktiskt- vilket naturligtvis var huvudsaken.

Med utgång från den information som stod i tråden finns inga andra slutsatser att dra om man tänker logiskt. Antagligen finns det mera information som vi inte fått reda på och därför inte kan förstå. Det handlar alltså inte om att säga emot en veterinär eller liknande. Kan vi få mera information så underlättar det en hel del. Förmodligen är det felskrivningar inblandade också eftersom det som stod i inlägget är helt motsägelsefullt.
Det kan lätt bli så här på ett forum. Kommer inte allt med eller skriver man fel så blir det väldigt tokigt.
Det är inte fel att använda pad ibland då det finns ett syfte och paden tillfälligt hjälper till. (men som förklaringen var tidigare i tråden så beskrevs ett problem som man löste med en pad som förvärrade problemet. inte konstigt att vi reagerar då eller hur!?)

jag tycker den ser väldigt smal ut, 34 är inte särskilt brett alls. Skulle pröva med 36.

Jo- jag håller med dig. Det är väldigt lätt att titta på forum och säga vad man tycker. Och i många fall är det verkligen superbra... Men jag litar verkligen mer på min egen känsla och folk som sett oss live än detta. Hade det handlat om något som man aldrig sett förr är det ju dock en helt annan sak...
Jag satte ut bilden för att få olika vinklar från olika männsikor- iofs inte i denna tråden...
Det roliga är att alla här säger emot de jag har pratat med... Nu tänker jag verkligen inte exprimentera med min sadel och häst...

Du har säkert mera information som du inte fått med här som är relevant i sammanhanget. Det är säkert därför du fått så motstridiga svar. De som ser dig och hästen får en helhetsbild som vi inte har.

Iofs vet jag inte hur diskussionen fortsatte i denna tråden- vi började i en annan... hihihi

De får vara hur motstridiga de vill- Bara TS får en bra uppfattning om det relevanta. Vad man har padden till eller nte... Jag var tydligen DEN ENDA som har en... och var vet jag nog inte ens...

Ja, tack för att du ville svara (och stå till svars ;) )

Men nu har jag en fråga till som nån kanske vill svara på.

Jag förstår ju att det optimala är att ha en sadel som passar utan pad. Men jag har nog inte riktigt förstått vad som blir effekten av att använda nyckelhålspad/kilpad/riserpad?

Så som jag tänker så borde det vara bättre att använda en kilpad om sadeln ligger i bakvikt, än att inte göra det. Jag tänker att om sadeln ligger i bakvikt så borde ryttaren sitta "på" bakvalvet och ge mycket punkttryck där (bakre delen av hästens rygg). Men om man använder kilpad så hamnar ryttaren mer mitt i sadeln, och då blir inte det punkttrycket.

Å andra sidan kanske sadeln ligger i bakvikt för att den är för trång och då klämmer på manken? I så fall kanske det bästa av situationen är att använda både gelpad och kilpad?

Obs, jag förstår att det inte är den bästa lösningen, men om man får välja mellan pest eller kolera?

Om det är någon som förstår hur jag menar, så vore jag tacksam för svar!

Jag puttar upp!

För alla verkar så negativa till kilpaddar, så någon kanske vill svara på mitt förra inlägg. Blir jättetacksam för en förklaring!

Jag jobbade hos en ryttare som använde dessa nyckelhålspaddar till alla sina hästar. Detta endast för att då kunna använda samma sadel till alla... vilket jag tycker är helt korkat men men... Sen påstod h*n att det var bra för hästarnas rygg med dom här paddarna.. att dom skulle vara tryckavlastande!! Bland det dummaste jag hört.. men visst såg ju sadlarna ut att ligga bra på alla hästar.. men inte om man tittade närmre....

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: warg
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
172
Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
526
Senast: Elo
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 672
Senast: morgaine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Hönstråden II
  • Diskbråck