nyfiken bara: am cocker+ eng cocker =?

ako

Trådstartare
Satt och slösurfade på Blocket igår, och hittade en annons på en cockervalp där mamman var reggad eng cocker och pappan reggad am cocker. Är bara allmänt nyfiken; en sådan valp måste väl räknas som blandras, trots att det ju egentligen är en "blandcocker"?

OBS, att jag inte på något vis funderar på att skaffa någon mer hund, jag är så nöjd med min engelska cocker och min engelska springer, jag blev bara nyfiken :).

Tack för svar på min- kanske onödiga- fråga :)

Sv: nyfiken bara: am cocker+ eng cocker =?

Givetvis är det en blandras, men inte av "värsta sorten" eftersom raserna i sig ligger så pass nära varandra egenskapsmässigt.

Då var det som jag trodde. Tänkte att det kanske var så att den ena cockervariantens stambok var öppen för den andra, eller något sådant. Inom hästvärlden (där jag är bättre bevandrad än inom hund - har ju två glada sällskapshundar för "hemmabruk" ;)) är det nämligen så inom vissa raser där man har två "grenar" av rasen.

Att vovven i praktiken faktiskt är en cocker spaniel (fast den alltså reggas som blandras) är ju ganska självklart tycker jag.

Tack för svar :)!

Korsar du dvärgpudel med mellanpudel så blir de renrasiga och reggas efter tikens storlek och mäts om senare om inte storleken överensstämmer med storleken.

Så olika det kan vara mellan "raser". Alltså att vissa räknas som egen ras men får korsas och vissa inte... Tja förstår du hur jag tänker?

Korsar du dvärgpudel med mellanpudel så blir de renrasiga och reggas efter tikens storlek och mäts om senare om inte storleken överensstämmer med storleken.

Så olika det kan vara mellan "raser". Alltså att vissa räknas som egen ras men får korsas och vissa inte... Tja förstår du hur jag tänker?

Absolut :)!

Så har vi det inom Weimaraner också, stamboken är öppen mellan korthår och långhår, men de reggas olika och ställs ut i olika klasser.

Men det är väl inte så många raser som har det så..?

På dvärgschnauzer får du ju para mellan de 4 olika färgerna (tyvärr). Men de registreras var för sig och ställs även ut som olika raser.

Papillon & Phaléne har likadant, de med stående öron reggas som pappis och de med hängade blir Phaléne..

Nej det är nog inte så många. Men det är konstigt att det finns ö h t. Antingen är det väl en egen ras, eller så inte? Ja nu menar jag inte att just cocker ligger så nära varandra. Men de andra raserna. Långhår för sig och korthår för sig men ändå får man para. Hur ska de ha det? ;)

Storpudel får man dock inte korsa med de andra storlekarna. Den räknas tydligen som en egen ras.

Det är ju också jättemysko... På t.ex. pudlarna går ju alla färger tillsammans, men flera cacib kan delas ut efter färgerna... T.ex. vita och svarta hundar slåss om ett cacib och aprikosa och silver får ett annat cacib osv. (Nu hittade jag bara på indelningen i färger eftersom att jag inte minns vilka färger som gick ihop)

Varför tyvärr?
Färgerna blir lidande. Man kan få fram peppar/salt som ser ut som ett mellanting mellan p/s och svart/silver. VIssa s/s har knappt någon silverteckning och svarta hundar kan bli tråkiga i färgen. Visst är det ett litet problem, då hundarna själva inte lider av det, men nu finns det fyra färger och då bör hundarna också vara i någon av dem.

Det är ju också jättemysko... På t.ex. pudlarna går ju alla färger tillsammans, men flera cacib kan delas ut efter färgerna... T.ex. vita och svarta hundar slåss om ett cacib och aprikosa och silver får ett annat cacib osv. (Nu hittade jag bara på indelningen i färger eftersom att jag inte minns vilka färger som gick ihop)
På kontinenten så är det inte bara två olika cacib som delas ut, det blir även två BIR i varje storlek av pudel, förutom toy som bara tävlar om ett cacib oberoende av färg.

Svart, vit och brun pudel tävlar om ett cacaib
Silver, aprikos och röd tävlar om ett annat.

(så du hade rätt angående indelningen, även om du glömde två färger)

Så har vi det inom Weimaraner också, stamboken är öppen mellan korthår och långhår, men de reggas olika och ställs ut i olika klasser.

Men det är väl inte så många raser som har det så..?
Andra raser där hårlagen registreras för sig, men där man kan korsa dem är t ex sankt bernhard, tax, smågriffonerna (tror jag...), chihuahua.

Min egen ras finns i två hårlag, men registreras som samma ras. Det mest speciella fallet gällande det är väl ändå chinese crested dog. Puffar och nakna registreras som samma ras och tävlar således som samma ras på utställning. Där kan man verkligen tala om två olika raser rent utseendemässigt. Speciellt när standarden skiljer sig på en liten punkt mellan de två varianterna: puffarna får ha hängöron, vilket de nakna inte får.

Färgerna blir lidande. Man kan få fram peppar/salt som ser ut som ett mellanting mellan p/s och svart/silver. VIssa s/s har knappt någon silverteckning och svarta hundar kan bli tråkiga i färgen. Visst är det ett litet problem, då hundarna själva inte lider av det, men nu finns det fyra färger och då bör hundarna också vara i någon av dem.

Ah, I see..ja jag förstår ju inte problemet..men jag håller mig undan den diskussionen :D

Nej jag ser heller inget problem... Det är bra att avelsbasen blir bredare och rasen blir mer homogen mentalt (även om det blir skillnad eftersom att man inte korsar vissa färger) Att vissa hundar blir blaskiga i färgerna är inget som jag tycker är fel om det i övrigt har ett gott syfte som för rasen framåt. Det kanske behövs nytt blod för att stävja för hög inavelsgrad osv.

Ah, I see..ja jag förstår ju inte problemet..men jag håller mig undan den diskussionen :D
Även inom pudel ser man att man helst inte korsar mellan färgerna, då det ger dåliga färger.
Inom grand danois får man inte ens para hur som helst mellan färgerna.

Lyckligtvis har jag en ras där man korsar både färger och hårlag hur som helst och varken pälslängd eller färger blir lidande.

Fast där håller inte alla med.... Om det vore så enkelt ändå... Då är det ju konstigt att så många dvärgar har dåliga färger, även om dom inte är färgkorsade. Det beror nog mer på vilken kvalitet föräldrarna har på färgen än just blandningen. Visst får vissa blandningar dåliga pälsar, men som sagt, det har ju många färgrena också!
Det är ju inte så länge det har varit "öppet" att para mellan färgerna och jag kan definitivt inte se att det blivit sämre!
Och enligt mig, är det alltid bra att bredda avelsbasen.

Lite sanning med modifikation. T.ex. svart och brunt är ju fint att para för att få fler bruna hundar t.ex. De skulle aldrig klara sig på bara den avelsbasen. Det är heller inga färger som "krockar" med varandra. T.ex. Labrador blandas brunt och svart och där klagas det inte på dåliga färger. Däremot får man ha tungan rätt i munnen när man börjar blanda in annat (t.ex. gult och brunt för labrador) Inom pudel har jag ingen koll på färggenetiken, men jag skulle nog undvikit aprikos och brunt så där rent spontant. Eller silver och brunt osv.)

Fast där håller inte alla med.... Om det vore så enkelt ändå... Då är det ju konstigt att så många dvärgar har dåliga färger, även om dom inte är färgkorsade. Det beror nog mer på vilken kvalitet föräldrarna har på färgen än just blandningen. Visst får vissa blandningar dåliga pälsar, men som sagt, det har ju många färgrena också!
Det är ju inte så länge det har varit "öppet" att para mellan färgerna och jag kan definitivt inte se att det blivit sämre!
Och enligt mig, är det alltid bra att bredda avelsbasen.
Jag har egentligen inte ens uttryckt min åsikt i detta, bara återgett varför vissa anser att det är dåligt att para mellan färgerna inom schanuzerraserna.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 244
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen... 2 3
Svar
46
· Visningar
5 936
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 902
Senast: Migo
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
28 033

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka