Nyfiken fråga om rekrytering

@Mabuse oavsett vad man tycker så är ju skonummerutlysningar osv inte tillåtet. Då är de givetvis ett problem.

Och vänd på det. Om den man vill anställa är den absolut bäst lämpade kandidaten kommer den "gå vinnande" ur även en helt regelenlig och korrekt utlysning. Dvs då behöver man inte gå omvägen kring skonummerutlysning eller interna lösningar för att slippa utlysa korrekt. Eller försöka slippa rekrytera enligt alla lagar och alla konstens regler.
Jag trodde vi pratade om utlysningar som hade gått korrekt till. Icke-korrekta utlysningar är ju lagbrott, det är givetvis ett problem om de är vanliga. Eller om man sneakar in någon okvalificerad kompis eller påläggskalv på en tjänst den inte borde ha fått pga bristande kapacitet att göra jobbet i fråga.
 
Jag är också nyfiken, och har en fråga om samma sak (tror jag?). Jag hade lite problem i början på min anställning, är inte fast anställd ännu, då jag var där på prov och samtidigt hade en annan person på samma arbetsplats (i kommunen) blivit uppsagd. Facket tyckte att den andra personen skulle få mitt jobb i första hand pga hen varit anställd innan mig, trots att det inte gällde samma sorts arbete - men båda var s.a.s lågstatusjobb.
Det löste sig i mitt fall, men hade facket rätt om rekryteringen av egna anställda i första hand framför utifrån även om det inte handlar om samma sorts yrke? 🤔 Jag blev lite nyfiken där mitt i det.

Nu har jag ingen erfarenhet av offentlig sektor, som det här kanske handlar om. Men det kan också bero på varför personen som blivit uppsagd blev uppsagd. Har men t ex yrkat på arbetsbrist (vilket man ofta använder som förevändning för att bli av med folk) har företaget en skyldighet att försöka omplacera vederbörande först innan det blir uppsägning. Är det då ett okvalificerat yrke är frågan befogad om de erbjudit jobbet till den som blev uppsagd först eftersom de är skyldiga att göra så.
 
Är det konstnärlig forskning, alltså? Det är vad jag förstått lite speciellt, bl a därför att det är väldigt öppet för tolkning vad konstnärlig forskning är, och hur man ska värdera det. Det är ju enklare, på sätt och vis, i ämnen där man kan räkna artiklar och stjärnor. Om en extern kandidat har fem fyrstjärniga publikationer hjälper det inte hur mycket man gillar den interna med två enstjärniga, man måste ta den externa. Hur många stjärnor en tidsskrift har finns angiven på en lista, så det blir ju väldigt tydligt.
Ja, är konstnärlig forskning. Det är såklart mer komplext att bedöma, delvis på grund av att det är relativt nytt. Dock tycker jag det börjar bli tydligare vad det är generellt ju mer som publiceras, men är helt klart ett brett fält.
Jag läser så mycket publikationer som möjligt då jag drömmer om en doktorandtjänst i framtiden. Men ja.. När man ser vilka som får tjänsterna inom mitt område känns det omöjligt. Man måste typ ha gjort sig ett namn internationellt redan innan man kan komma i åtanke att bli doktorand.
 
Ja, är konstnärlig forskning. Det är såklart mer komplext att bedöma, delvis på grund av att det är relativt nytt. Dock tycker jag det börjar bli tydligare vad det är generellt ju mer som publiceras, men är helt klart ett brett fält.
Jag läser så mycket publikationer som möjligt då jag drömmer om en doktorandtjänst i framtiden. Men ja.. När man ser vilka som får tjänsterna inom mitt område känns det omöjligt. Man måste typ ha gjort sig ett namn internationellt redan innan man kan komma i åtanke att bli doktorand.
Det är mitt intryck också av konstnärlig forskning. Det ses som ett utvecklingsstipendium till en etablerad konstnär.
 
Jag är doktorand, och på min avdelning är det blandat att tjänsterna lyses ut för vem som helst (t.ex. alla doktorandtjänster) och att tjänsterna är tänkte för någon specifik.

I mitt fall så ser jag dock inte varför det är så farligt att ha en bestämd person tänkt för tjänsten. I två av de fallen där tjänsterna varit tänkta för en specifik person handlar det om doktorander som doktorerat och vill fortsätta på avdelningen. De hade då ansökt och fått pengar till forskningsprojekt, och de hade under åren innan börjat ta över ansvaret för vissa kurser mer och mer, där planen var att de skulle ta över ansvaret helt när de fått sin doktorstitel. Skulle man anställa en ny person så skulle den personen alltså börja från noll i kurserna, medan det här var personer med flera års erfarenhet på exakt de kurserna. Samtidigt antar jag att det inte går att skriva i en arbetsannons att personen ska ha en viss erfarenhet av att lära ut i en viss kurs, eller att personen ska ha forskningsprojektspengar. I två andra fall där det varit bestämda personer tänkta så har det handlat om personer som har extrem erfarenhet i området (t.ex. startade journalen där de flesta av våra artiklar publiceras eller en av huvudpersonerna inom ett visst koncept) där de har samarbetat med personer på vår avdelning tidigare och där de ville utöka det samarbetet, och då erbjudits deltjänst som expert eller något liknande.

När det gäller att ha insikt i kurserna som behöver arbetskraft har det blivit ganska tydligt att det är något bra då vi, under de här åren, även anställt en lektor via en tjänst som annonserades ut för alla. Lektorstjänsten var till för framförallt en ny stor kurs som skulle starta. Det var två sökanden som hade rätt utbildning, och intervjuer och testföreläsningar genomfördes till båda. Till slut valdes personen som hade mångårig erfarenhet från arbetslivet/branschorganisationen, medan den nydoktorerade som också sökte inte fick tjänsten. Han som fick tjänsten har fortfarande, nu tredje omgången kursen går tre år efter han började, problem med att skriva instruktioner så att eleverna förstår vad projektuppgiften går ut på, och kursen har under de tidigare två åren fått de sämsta betygen som någon kurs haft på vår avdelning (de har inte kommit än för detta året). Bara något sådant som att kunna skriva tentafrågor som är lätträttade eftersom det är så många studenter i kursen - förra tentan var det en uppgift där man var tvungen att räkna niondelar för att komma fram till hur många poäng de skulle ha, sånt tar onödig tid när det är flera hundra tentor som ska rättas.
 

Liknande trådar

Samhälle Citat från https://www.svd.se/a/76mlxW/jan-jonsson-stoppa-forslaget-om-massovervakning-ieu Denna lag motiveras med att man vill skydda...
2
Svar
35
· Visningar
3 865
Senast: Sharpless
·
Skola & Jobb Efter att mitt vikariat tog slut i oktober har jag sökt nytt arbete. Tyvärr finns det inte så mycket jobb inom min utbildning att söka...
Svar
14
· Visningar
1 628
Senast: gulan
·
Skola & Jobb Jag sökte i höstas en tjänst som det krävs tester och godkännande på dessa innan antagningsprocessen ens startar, sedan ganska...
Svar
18
· Visningar
2 226
Senast: Motacilla
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp