Nyfunnen kattunge

proxygirl555

Trådstartare
Lite långt inlägg, men hoppas att ni läser.
Det kom upp en tjej med en kattunge som inte hade ngt hem, vi vet inte hur gammal den e, runt 8 veckor kanske. De hittade den på en parkering. Vi i stallet tog emot den eftersom den var i behov utav ett hem. Den lilla söte fick flytta in i vårat fikarum.
Veterinären kollade på dne, o det visade sig att han hade ngt kattvirus. 1 månads isolering skulle det bli.

Nuläget då¨. Detta var för 2 veckor sedan. Kissen e inte så pigg, väldigt dålig i magen, diaree, äter rätt så ok, dricker dåligt. Den e rätt så hängig, men det var vanligt enligt veterinären. Vi "tvingar" den att dricka ganska så mkt per dag via en pipett, enligt vet anrådan. Känns lite konstigt att skriva tvinga, men , men. Nu så e det en tjej som e på mig att jag håller på med jurplågeri o kattungen kommer att dö, fast ist för en snabb död, så låter jag den dö långsamt. Hon menar på att vi ska avliova den på direkten. Men kattungen e helt underbar, ibland e den mkt bättre, o ibland sämre.

Vad hade ni gjort i samma läge? Hade ni avlivat den? Eller gett honom en chans till ett bra liv? Jag gör allt för våran underbara blivande stallkatt.
 
Sv: Nyfunnen kattunge

Jag tycker det låter som att ni försöker göra bästa möjliga för katten i nuläget. Ni har kontakt med vet som undersökt katten och ni följer vet's skötselråd.
Vad annat kan ni göra?

Jag hade personligen inte haft möjligheten att ta hand om en katt såsom er men så länge ni har möjligehet, ork, kraft och tid så "go for it"

//Waern
 
Sv: Nyfunnen kattunge

Vad säger vet? Fick ni veta ungefär hur lång tid det bör ta innan katten blir bra?
 
Sv: Nyfunnen kattunge

Vet visste ej hur lång tid det skulle ta innan den e ok, men den skulle vara isolerad i 1 mån.

Det knasiga e att den pendlar otroligt mkt mellan att vara pigg, o väldigt dålig. Ibland så kurrar den bara ihop sig o tar man i den så vinglar den. O andra dagar e den uppe o går o hoppar runt på bordet.
 
Sv: Nyfunnen kattunge

Sade veterinären specifikt vad för virus det handlar om? Det kan ju spela ganska stor roll för kattungens utsikter.

Det är jättesvårt att säga något utan att veta vad för virus det handlar om och utan att veta hur kattungen egentligen mår.

Är den avmaskad? Beroende på vad det är för virus den har kan det vara lämpligt att ge antibiotika för att förebygga sekundära infektioner. Vid tex. kattsnuva brukar man ge antibiotika för att förebygga sekundärinfektioner.

Är det vatten ni får i katten? Ni kanske ska köpa mjölkersättning (finns på Apoteket) så får kattungen i sig mer näring.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 078
Senast: Castellini
·
Katthälsa Lång historia kommer efter det jag egentligen undrar över, någon med erfarenhet av ”kronisk” /återkommande UVI på katt? För 2 år sedan...
Svar
12
· Visningar
2 957
Senast: TantAgda
·
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 667
Senast: Emine
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 151
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp