Nykomling i vår fauna

Sv: Nykomling i vår fauna

Förlåt en dum fråga - men var kan dessa tvättbjörnar tänkas komma ifrån? Och är de gjorda för svensk fauna? Allting hänger ju ihop i kretsloppet.

Läser man artiklen tro de att det är illegalt importerade tvättbjörnar (tamdjur) som rymt. Farhågan är att det kommer loss så många att de kan bilda en stam här i Sverige.

Men exakt vad är det som är så hemskt med dem? Att de gärna vill bo i våra hus? Det vill ju möss, fåglar, etc också. Är det så enkelt att vi inte vill ha ett till sådant djur i Sverige?

Jag tänker nämligen att det kanske finns någonting positivt med dem också.

sjalvklart ar dem inte gjorda for Svensk fauna, dem kommer ju inte fran Sverige. Daremot ar dem ratt anpassningsbara och det klimat dem lever i naturligt ar inte sa olikt sa klara sig kommer dem nog att gora om tillrackligt manga djur kommer losa. + att dem tycker om att leva nara manniksor och ata avfall sa mat finns det ju. Hur mycket skador dem gor pa ekosystemet ar svart att veta, men eftersom dem ar sa bra pa att forstora hus sa kommer dem forhoppningsvis kontrolleras innan dem lyckas foroka sig da det blir "synliga" penga skador pa en gang.

Dom vill inte bara bo i våra hus. Dom förstör något så fruktansvärt.

Jag vill gärna välja den jag bor med, och de här otroligt kostsamma vandalerna är inget jag gärna delar hushåll med. De hör inte hemma i vår fauna, och ska inte vara där heller.

Det låter ju inte särskilt gulligt får jag säga, har hellre fladdermöss på vinden i så fall. Just nu är där mest spindlar...

De lär ju konkurrera kraftigt med befintliga djur i deras ekologiska nisch.

Inget ont som inte har något gott med sig, tvättbjörnar gillar att äta sniglar.:D Kan man bara hålla dem utanför huset kanske man kan se lite glädje med att se dem mumsa mördarsniglar.

Men exakt vad är det som är så hemskt med dem? Att de gärna vill bo i våra hus? Det vill ju möss, fåglar, etc också. Är det så enkelt att vi inte vill ha ett till sådant djur i Sverige?

Dom pissar o skiter aningens mer än möss, fåglar o fladdermöss, jag vill inte ha dem på min vind, vill du?

Med tanke på hur anpassningbara dom är så lär risken vara stor att dom förökar sig väldigt kraftig och fort, och utan någon kontroll då dom inte har några naturliga fiender i vår omgivning.
Och om en familj kan ställa till med omfattande skador, vad gör då inte mängder av dom?
Och frågan är vilka av våra inhemska arter dom konkurrerar med? Då risken är stor att dom vinner den dusten...

/Camilla

Förutom förstörelse så sprider dem, vad jag förstår, extremt mycket sjukdomar tex rabies.

Tänker att man vet inte var dessa tvättbjörnar kommer ifrån och således inte vad de bär på. Har dem rymt från zoo borde ju de vara ett plus om man tänker på alternativen

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 993
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 775
Hundträning Hej. Jag har en hund på 9 månader. Enda problemet med hunden är att den inte kan möta varken människor eller hundar. Han drar och gör... 2 3
Svar
43
· Visningar
10 415
Senast: Gruvan
·
R
Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har... 2
Svar
26
· Visningar
4 020

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • WE-tråden
  • Vi som letar häst II
Tillbaka