Nyskodd o halt, hur tolkar man detta?

Lillsillen

Trådstartare
Hästen i fråga fick fång i början av juni, och svarade bra på medicin direkt, och har hela tiden sett fräsch ut.

Har vilat från ridning, skall tilläggas.

Skodd med tåriktade skor till en början, och de senaste två skoningarna har hon haft skor med sidokappor, som är "fasade" i tån för underlätta överrullningen (kaerkhearts skor, vet ej vad de heter mer).

Dock utan snösulor o brodd, så hon har gått på riktiga snöklampar/"bollar" i hagen som slagits ur vid insläpp.

Idag fick hon vanliga skor med tåkappa, snösulor o 4 brodd vid 15-tiden.
När jag tar in vid 21-tiden är hon halt båda fram, i synnerhet vid vändning.
På rakt spår går hon som på lina med framfötterna.

Vad är teorin om detta?
Vanlig reaktion på övergången till vanliga skor?
För kraftigt verkad?
Sömstucken/trång båda ff?

Pulsar lite båda fram, men kan inte känna någon värme i hoven.

Har sökt hovslagaren, men ej fått svar.
Detta är inte kul!!!
 
Sv: Nyskodd o halt, hur tolkar man detta?

För kraftigt verkad?

Var tyvärr med om detta för en och en halv vecka sedan,
och då hade jag ändå talat om för hovslagaren att han inte fick ta för mycket utan hellre lite och ofta. Och vad gör i-en, som han själv tycker förstås:devil: och jag står med en halt häst etc.

Kan det vara så att hon stått med felbelastning på grund av snöstyltor?

Känns ju som att det kan vara flera olika saker, tyvärr. Gäller väl att försöka komma på vad som hänt eller försöka gå tillbaka i behandling. Vad händer om Du tar bort brodden? Trycker sulorna? Ger de skav på något sätt?

Lider med Dig, men håller tummarna att Du snabbt hittar orsaken och kan åtgärda den.

devere
 
Sv: Nyskodd o halt, hur tolkar man detta?

Nej, normal reaktion är det knappast. Om det är samma hovslagare som du haft hela tiden känns det ju lite konstigt om h*n helt plötsligt skulle verka för mycket? Det är ju knappast heller troligt att hästen skulle vara sömstucken på två hovar samtidigt... Jag tror hellre på att snösulan trycker på något vänster. Hoppas du får tag i hovslagaren idag!
 
Sv: Nyskodd o halt, hur tolkar man detta?

Jobba på att få tag på din hovslagare - kanske är det sömtryck. Om du inte får tag på honom så hitta annan hjälp med att få av skon.

Ett sömstick brukar märkas vid skoning och då sömmar inte hovslagaren där igen.
 
Sv: Nyskodd o halt, hur tolkar man detta?

Sultryck från snösulorna/ Tryck fram i tån av tåkappan.
Fångisar är så känsliga:crazy:
 
Sv: Nyskodd o halt, hur tolkar man detta?

Svarar alla... inte ett ljud från hovslagaren ännu!!

I dag pulsar hon rejält i ena fram.
Ingen direkt värme i hoven, möjligen lite lite mer ljum mot trakt.
Rörde sig lite bättre på morgonen, men långt ifrån bra.

Sulorna bör knappast trycka, då det är tunna snösulor, och inte heltäckande.
Brodden törs jag ej ta av nu, då hon fick gå ut nu på morgonen.
Tänkte att snön o kylan är bättre för fötterna, än en hysteriskt vandrande häst inne i box...

Har haft samma hovis sedan hon fick fång.

Skönt ändå att ni inte tror o tycker att det kan vara själva bytet av skomodell/skoning som orsakat.
Är mer inne på sömtryck/hårt verkad-teorin nu, efter en sömnlös natt...

Ska jaga vidare efter hovis nu, så han får komma hit.
Tack alla :)
 
Sv: Nyskodd o halt, hur tolkar man detta?

Hej!

Jag har råkat ut för liknande med nån av mina hästar (eller båda, minns inte riktigt pga feber).

Häst skos och dagen efter är den halt och pulsar, då har det oftast varit nån typ av flisa som legat fel under skon. Bara ta av och sätta på skon igen, med "flisan" borttagen.

Fast att det skulle vara på båda hovarna låter lite otroligt, men villa hästar är ju känsligare än andra.. (Min har tex inte fång, men kan ändå reagera på vissa underlag och blir rejält öm om skorna skulle trilla av).

/Lavinia
 
Sv: Nyskodd o halt, hur tolkar man detta?

Sömnstick är min reaktion på det hela och eller hårt verkad innan.
 
Sv: Nyskodd o halt, hur tolkar man detta?

Sömnstick är min första reaktion
 
Sv: Nyskodd o halt, hur tolkar man detta?

Idag fick hon vanliga skor med tåkappa, snösulor o 4 brodd vid 15-tiden.
När jag tar in vid 21-tiden är hon halt båda fram, i synnerhet vid vändning.

Vid laminitis/fång försvagas lamellranden. Det tar nästan ett helt år innan en ny ”frisk” lamellrand växer ner. Din häst fick fång i juni. Även om du lyckades få stopp på fånganfallet tidigt så är lamellranden fortfarande försvagad.

En försvagad lamellrand är mycket känslig för mekanisk belastning. Broddar innebär i princip att nästan all belastning överförs via broddarna som punktbelastning. Broddarna brukar dessutom sitta rakt under lamellranden vilket ger extremt hög mekanisk spänning i lamellranden. Jag skulle gissa att det är broddarna som är problemet. Ta av broddarna och se om hästen blir mer bekväm.
 
Sv: Nyskodd o halt, hur tolkar man detta?

Vi ska väl hoppas på att hästen är frisk när tråden är två år gammal.;)
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 965
Senast: prallan
·
Hästvård Min häst har fått en hovspricka som sitter bak mot trakten (där hoven vidgas som mest) på utsida av vänster fram. Hon har tydligen...
Svar
7
· Visningar
3 342
Hästvård Kan först skriva att hästen är under utredning med veterinär men vill höra andras erfarenheter och försöker få någon idé om varför hon...
2
Svar
20
· Visningar
3 194
Hästvård Måste få bolla lite tankar med er.. Först en kort bakgrund: Islandshäst på 25 år. Haft fång 3 gånger, senaste fånganfallet var 2011...
Svar
17
· Visningar
6 189
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Konstigt simsätt
  • Kämpa på
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp