Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

aiquen

Trådstartare
Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att samla alla frågor i ett inlägg i stället för att hoppa in och kapa befintliga trådar.

Jag spontanköpte (det var bara för billigt för att jag skulle kunna låta bli :D) nämligen ett akvariepaket för några veckor sedan, som jag nu snart tänkte försöka köra igång. Akvariet är på 54 liter (60x30x30) och med följde standardtillbehören belysning, innerfilter och doppvärmare. Tyvärr är tillbehören förstås inte de bästa. Filtret (ett Eheim med kapacitet på 150-300 l/h) är ganska litet men det tänker jag får duga, åtminstone tills vidare. Däremot antar jag att jag måste försöka göra någonting åt belysningen, som utgörs av endast ett 15 w lysrör. Frågan är om det kan räcka med att jag köper en reflektor eller om jag bör byta lysrör också? Till vad i så fall? Ett växtlysrör antar jag förstås, men alltså lite mer specifikt vilket märke som är att föredra etc. Det verkar ju finnas en del olika. Finns det något mer jag kan göra för att förbättra ljuset? Förtom att om möjligt bygga om alltihop då, men det är jag inte så sugen på att ens försöka ge mig i kast med.

Jag har också en del funderingar gällande växtnäring. Jag har bl.a. via tidigare trådar här fått hyfsad koll på mikro- och makrogödnng etc. men jag känner mig fortfarande lite snurrig och vet inte riktigt vad jag ska ha för något. Jag vill framför allt gärna göra det så enkelt (och billigt) som möjligt, och känner väl inget behov av nå maximal tillväxt, även om jag förstås vill att växterna ska trivas och frodas. Vad ska jag satsa på då?

Dessutom funderar jag förstås en del över vilka fiskar jag ska ha. Jag har länge varit intresserad av palettciklider, men jag antar att de är i största laget för det här akvariet. Så nu funderar jag över vad det finns för mindre fiskar som kan passa. Rent spontant känner jag att jag nog skulle vilja ha ett mindre stim/antal av en art och sedan ett enstaka par av någon annan art, plus några algätare (typ någon otocinclus).

Jag har tittat lite på iriatherina werneri (trådfena/trådfensregnbåge/fjärilssegelfisk/kärt barn har många namn?) och tycker de är väldigt fina, men jag har inte hittat så mycket info om dem. Att det går att ha blandat honor och hanar har jag förstått, men går det att ha vilka kombinationer som helst eller bör man ha t.ex. flera honor per hane? Vad äter de (de har väldigt små munnar, vad jag har förstått)? Är de väldigt känsliga eller är de lätta att hålla även för nybörjare? Är de skygga eller mer framåt? Skulle det funka att ha typ fem-sex sådana i mitt akvarium? Hur är det med andra regnbågsfiskar, pseudomugil furcatus/gertrudae t.ex.?

I övrigt vet jag inte riktigt alls vad jag vill ha (om det alls är lämpligt att ha i mer fisk?). Jag har läst lite om lakritsgurami (alltså inte sett IRL) och tycker att de verkar lite intressanta, dock läste jag någonstans att det är skygga men framför allt väldigt känsliga fiskar? Även fjärilsciklider har jag funderat på, men de har jag också fått uppfattningen är ganska känsliga? Dessutom tror jag att pH-värdet på mitt vatten är högre än vad de vill ha (över 8). Det gäller väl för otocinclusen också, för den delen. Är det ett problem eller är det okej så länge värdet i alla fall är stabilt? Skulle det kanske kunna gå bra med ett fjärilsciklidpar i så fall?

Eller tips på några andra fiskar som kan passa? Det finns säkert många arter jag inte tänker på eller ens vet om och därför missar. Helst fiskar som är ganska lätta att få tag i eftersom det inte direkt finns någon större eller särskilt välsorterad akvariebutik häromkring (de kan säkert beställa hem om de inte har hemma förvisso, men kanske inte om det är något väldigt ovanligt, jag vet inte riktigt hur sånt funkar).
 
Senast ändrad:
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Dessutom tror jag att pH-värdet på mitt vatten är högre än vad de vill ha (över 8).

Det är alltså vad kommunen anger för dricksvattnet på sin hemsida. Men det kanske inte är samma sak som "akvarievatten", så att säga? Alltså att ph:t kan förändras från vattenverk till akvarium? Jag vet ärligt talat inte någonting om sånt där.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Jag spontanköpte (det var bara för billigt för att jag skulle kunna låta bli :D) nämligen ett akvariepaket för några veckor sedan, som jag nu snart tänkte försöka köra igång. Akvariet är på 54 liter (60x30x30) och med följde standardtillbehören belysning, innerfilter och doppvärmare. Tyvärr är tillbehören förstås inte de bästa. Filtret (ett Eheim med kapacitet på 150-300 l/h) är ganska litet men det tänker jag får duga, åtminstone tills vidare. Däremot antar jag att jag måste försöka göra någonting åt belysningen, som utgörs av endast ett 15 w lysrör. Frågan är om det kan räcka med att jag köper en reflektor eller om jag bör byta lysrör också? Till vad i så fall? Ett växtlysrör antar jag förstås, men alltså lite mer specifikt vilket märke som är att föredra etc. Det verkar ju finnas en del olika. Finns det något mer jag kan göra för att förbättra ljuset? Förtom att om möjligt bygga om alltihop då, men det är jag inte så sugen på att ens försöka ge mig i kast med.

Reflektor och växtljusrör, så borde du kunna ha några tåliga växter i a f. Märket spelar mindre roll, det är ljusspektrat som är det viktiga (rött och blått ljus, inte grönt).

Jag har också en del funderingar gällande växtnäring. Jag har bl.a. via tidigare trådar här fått hyfsad koll på mikro- och makrogödnng etc. men jag känner mig fortfarande lite snurrig och vet inte riktigt vad jag ska ha för något. Jag vill framför allt gärna göra det så enkelt (och billigt) som möjligt, och känner väl inget behov av nå maximal tillväxt, även om jag förstås vill att växterna ska trivas och frodas. Vad ska jag satsa på då?

Prova med bara micro, om du får problem med brunalger som inte ger med sig, lägg till macronäring också. Macronäring att blanda själv beställer du enklast på nätet, det kostar nästan ingenting.

Jag har tittat lite på iriatherina werneri (trådfena/trådfensregnbåge/fjärilssegelfisk/kärt barn har många namn?) och tycker de är väldigt fina, men jag har inte hittat så mycket info om dem. Att det går att ha blandat honor och hanar har jag förstått, men går det att ha vilka kombinationer som helst eller bör man ha t.ex. flera honor per hane? Vad äter de (de har väldigt små munnar, vad jag har förstått)? Är de väldigt känsliga eller är de lätta att hålla även för nybörjare? Är de skygga eller mer framåt? Skulle det funka att ha typ fem-sex sådana i mitt akvarium? Hur är det med andra regnbågsfiskar, pseudomugil furcatus/gertrudae t.ex.?

Det är en av mina favoritfiskar, väldigt vackra. Tyvärr är de också känsliga, jag har gjort flera försök med dem, men det är svårt att få dem att bli långlivade. Vad jag har läst mig till och lärt mig av egen erfarenhet är att de är väldigt känsliga för vattenkvalitet och mat. 50% vattenbyte varje vecka, och mat minst en och gärna två gånger per dag. Jag ger mina minsta sortens frysfoder, det funkar bättre men inte helt bra. Man får aldrig slarva med maten eller med vattenbytena, då dör de genast. Annars är de mycket trevliga fiskar, väldigt snälla, så du kan ha vilken kombination av hannar och honor som du vill. Inte särskilt skygga heller, om det finns lite växtlighet att simma runt i. Har du fler (rekommenderas, de blir räddare annars) bildar de ett mycket vackert litet stim.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Ett hett tips för artbeskrivningar är zoopet.com :) Bra sida!

Köp ett "akvarie-lysrör" så bör belysningen funka utmärkt. Philips aquarelle ska tydligen vara bra, jag har det i mitt nystartade kar så vi får väl se hur det funkar. Filtret låter som att det bör räcka också.

När det gäller gödning har jag länge kört utan, men för ett par månader sen börjat med pmdd vilket har löst flera problem i akvariet (typ alger). Billigt, hyfsat enkelt och drygt. Finns att beställa på internet.

Har faktiskt aldrig sett iriatherina werneri men kollade upp nu, de var snygga!
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Jag skulle börja med en komplett (mikro+makronäring) näring på en gång, typ PMDD. Den och metoden runt den är lätt att förstå sig på. Vad gäller lysröret skulle jag om möjligt välja ett phillips aquarelle med reflektor.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Först: tack för svaren!

Det är en av mina favoritfiskar, väldigt vackra. Tyvärr är de också känsliga, jag har gjort flera försök med dem, men det är svårt att få dem att bli långlivade. Vad jag har läst mig till och lärt mig av egen erfarenhet är att de är väldigt känsliga för vattenkvalitet och mat. 50% vattenbyte varje vecka, och mat minst en och gärna två gånger per dag. Jag ger mina minsta sortens frysfoder, det funkar bättre men inte helt bra. Man får aldrig slarva med maten eller med vattenbytena, då dör de genast. Annars är de mycket trevliga fiskar, väldigt snälla, så du kan ha vilken kombination av hannar och honor som du vill. Inte särskilt skygga heller, om det finns lite växtlighet att simma runt i. Har du fler (rekommenderas, de blir räddare annars) bildar de ett mycket vackert litet stim.

Åh, vad trist att höra att de är så känsliga. Samtidigt är det förstås bra att vara medveten om.

Men frysfoder skriver du.. Jag har i princip noll koll på fiskmat utöver vanligt flingfoder, så lite mer specifikt, vad för slags frysfoder? Flingfoder (smulat), ska de inte ha något alls av det? Och med flera fiskar, menar du att du tycker att de bör vara fler än typ en-två st eller att de bör vara fler än mina tänkta fem-sex st också?

Tror du att det skulle fungera att ha dem ihop med fjärilsciklider? Du kanske har haft det själv förresten, för jag har för mig att jag har läst att du har/har haft fjärilsciklider också? Eller om Gabbi kanske vet?

Jag hittade annars pseudomugil furcatus i en butik häromdagen. De såg ju läckra ut. Skulle de gå att ha tillsammans med de andra regnbågarna?

Ett hett tips för artbeskrivningar är zoopet.com :) Bra sida!

Köp ett "akvarie-lysrör" så bör belysningen funka utmärkt. Philips aquarelle ska tydligen vara bra, jag har det i mitt nystartade kar så vi får väl se hur det funkar. Filtret låter som att det bör räcka också.

När det gäller gödning har jag länge kört utan, men för ett par månader sen börjat med pmdd vilket har löst flera problem i akvariet (typ alger). Billigt, hyfsat enkelt och drygt. Finns att beställa på internet.

Har faktiskt aldrig sett iriatherina werneri men kollade upp nu, de var snygga!

Jag skulle börja med en komplett (mikro+makronäring) näring på en gång, typ PMDD. Den och metoden runt den är lätt att förstå sig på. Vad gäller lysröret skulle jag om möjligt välja ett phillips aquarelle med reflektor.

Svarar båda:

Ja, zoopet känner jag förstås till. Dock tycker jag att deras sökfunktion är lite dum när det inte går att söka fiskar efter akvariestorlek i liter. Dessutom är många av de artbeskrivningar jag är intresserad av begränsade, och jag är lite för snål för att bli guldmedlem :p, så många arter missar jag trots att jag klickar runt där rätt mycket.

Och PMDD har jag läst lite om (och sett att det enligt många tycks vara helt outstanding), men jag tycker att det verkar lite snurrigt. Jag har varit inne på en beställningssida och tittat och jag blir inte klok på allt NutriSi och Micro+ och Kno3 och koh04 och ... Vaa? Alltså jag kan förstå lite vad det handlar om, men förstår ändå inte riktigt vad jag i så fall borde beställa?
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Problemet med trådfensregnbåge är att de inte biter av maten, och har jättesmå munnar och matstrupar, så maten måste vara i småsmå bitar. De skulle nog gå att ge dem fint söndersmulat flingfoder också, jag ger mina räkmix och artemia, men optimalt skulle jag ha ett ännu mindre foder, har inte lyckas hitta det bara.

Det går att ha 2-3 regnbågar, men de är ju stimfiskar, så mitt intryck är att de trivs bättre när de är minst 5-6 stycken. Dessutom blir det väldigt vackert när de stimmar. Jag har inte haft några problem att ha dem tillsammans med fjärilsciklider, det är snälla arter bägge två.

PMDD är krångligare än det låter, det är tre pulver, i princip: kväve och fosfor (som är makronäring), och NutriSi (som är mikronäring). När man köper får man en påse med pulver, som ska blandas med vatten (kväve och fosfor) eller något surt (NutriSi). Jag kör latmansvarianten, eftersom jag inte orkar hålla på att bland syror, och kör PMDD för kväve och fosfor, alltså makronäringen, och färdigköpt näring för mikronäring. I princip all vanlig akvarienäring du kan köpa i butik är mikronäring (innehåller mineraler, järn osv, men varken kväve eller fosfor). Men det billigaste är att köra PMDD rakt igenom, det kostar väldigt lite.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Och PMDD har jag läst lite om (och sett att det enligt många tycks vara helt outstanding), men jag tycker att det verkar lite snurrigt. Jag har varit inne på en beställningssida och tittat och jag blir inte klok på allt NutriSi och Micro+ och Kno3 och koh04 och ... Vaa? Alltså jag kan förstå lite vad det handlar om, men förstår ändå inte riktigt vad jag i så fall borde beställa?

Jag skulle köpa av ett ställe som har färdigpackad, dvs du behöver bara säga att du vill ha PMDD så får du ett färdigt kit med 5 påsar av rätt saker i rätt mängd och en bruksanvisning.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Fast det är iofs extremt enkelt att väga upp själv, det enda man behöver är en hushållsvåg. Så kan man beställa på nätet, det är ju inte särskilt många butiker som säljer PMDD.

svårt att väga upp 17 gram eller vad det kan bli är det ju inte, att man måste betala någon annan för att göra det åt en.;)
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Det låter ju kanske inte så farligt krångligt med PMDD i alla fall. Lite pilligt möjligen, men det går väl att stå ut med.

Jag tror dock inte att någon affär häromkring säljer PMDD (enligt hemsidan finns det ju över huvud taget bara tre återförsäljare) annars hade det såklart varit enkelt att fråga på plats. Men det finns i och för sig en internetbutik som tycks sälja färdiga kit:

1x KNO3 ca 50g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska1)
1x KH2PO4 ca 8g, 1 påse blandas ut i 500ml vatten (Flaska 2)
1x NutriSI ca 8g 1 påse Blandas ut i 500ml batterivatten med citronsyra och (Flaska 3)
1x C6H8O7 (Citronsyra) ca 4 ml 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen (Flaska 3)
1x K2SO4 ca 5g, 1 påse blandas ut i flaskan med Micronäringen (Flaska 3)
(Har man inte tillgång till batteri vatten, koka upp vanligt vatten i 20min under lock, låt svalna!)

Är det vad jag bör beställa i så fall? Alt. bara KNO3 och KH2PO4 och annan valfri flytande växtnäring? Hur är det med bottengödning, behövs det också?
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Fast det är iofs extremt enkelt att väga upp själv, det enda man behöver är en hushållsvåg. Så kan man beställa på nätet, det är ju inte särskilt många butiker som säljer PMDD.

svårt att väga upp 17 gram eller vad det kan bli är det ju inte, att man måste betala någon annan för att göra det åt en.;)

Det beror ju helt på hur engagerad man är, men jag kan tänka mig att det är just det steget som får en del att tveka. Inte bara ska man veta vad man ska ha, man ska väga upp det i rätt mängd osv.

Man kan väl beställa färdiguppvägd på nätet också, det är väl ungefär lika få som säljer ouppvägd på nätet som uppvägd.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Gabbi: Fast det finns ju superenkla räknare på nätet, som räknar ut åt en hur mycket man ska väga upp. Enklare kan det inte bli. Faktiskt, om man inte klarar att väga upp X gram på en hushållsvåg, så förstår inte jag hur man ska klara att hälla rätt mängd näring i akvariet sen? Klarar man inte att mäta upp en viss mängd av något så kommer man ju feldosera näringen sen i alla fall, hur färdig blandning man än köper. All näring måste doseras i något skede.

Jag tror att steget får en att tveka för att man tror att det är svårt att veta hur mycket man ska väga upp, inte för att man tycker det är svårt att väga upp 17 gram.

Aiquen: Ja, precis, det är så jag gör: köper KNO3 och KH2PO4 som pulver på nätet, och färdigblandad mikronäring i butik. Då slipper jag hålla på och slaska med citronsyra och batterivatten. KNO3 och KH2PO4 blandar man bara med vanligt kranvatten, så det är ju väldigt enkelt.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Jag håller inte med :-) Eller, jo så tillvida att jag själv inte tycker det är svårt, men då de allra flesta kunder/akvarieägare jag möter inte ens vet att man behöver växtnäring är steget stort till att be dem börja blanda själva. Väldigt ofta är steget till att visa dem färdigblandad PMDD väldigt stort, och många ryggar tillbaka för att det är flera påsar och de själva ska blanda det med vatten.
Däremot för en engagerad akvarist som tar det hela som en seriös hobby är det kanske inte hjärnkirurgi.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Delvis KL

Jag köpte växtnäringskulor i butiken och stoppade ner brevid rötterna. Nu när jag läser här så verkar det för enkelt för att vara bra.
Funkar det med "kulor" också?
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Aiquen: Ja, precis, det är så jag gör: köper KNO3 och KH2PO4 som pulver på nätet, och färdigblandad mikronäring i butik. Då slipper jag hålla på och slaska med citronsyra och batterivatten. KNO3 och KH2PO4 blandar man bara med vanligt kranvatten, så det är ju väldigt enkelt.

Det låter ju helt perfekt. Tror minsann att jag testar att köra på det jag också! :)

Precis som Bellini (fast omvänt ;)) funderar jag ju som sagt lite på bottengödning också. Är det bra, överflödigt eller ett måste om man också kör med PMDD?
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Svar till båda. Jag kör med bottenkulor också, mest "för att", men skulle inte lita på dem enbart.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Tack för svaret! Och tack till Mabuse också. Får se hur det här går... ;)
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Jag håller med dig. Måste man väga upp själv är det fler steg som kan gå fel, jag tyckte sidan där jag läste vad som skulle vara i var väldigt förvirrande. Massa olika saker= osäkerhet.

Hade jag behövt väga upp själv hade det blivit ytterligare ett steg- hade behövt fixa min hushållsvåg. Alla har väl ett tesked/matskedsmått, men inte alla har en hushållsvåg.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Jag håller inte med :-) Eller, jo så tillvida att jag själv inte tycker det är svårt, men då de allra flesta kunder/akvarieägare jag möter inte ens vet att man behöver växtnäring är steget stort till att be dem börja blanda själva. Väldigt ofta är steget till att visa dem färdigblandad PMDD väldigt stort, och många ryggar tillbaka för att det är flera påsar och de själva ska blanda det med vatten.
Däremot för en engagerad akvarist som tar det hela som en seriös hobby är det kanske inte hjärnkirurgi.

Aha, du menar så. Men nu var ju mitt svar specifikt till TS, som i mitt tycke verkar intresserad och engagerad nog att kunna mäta upp lite PMDD-pulver, inte till nybörjarakvarister i allmänhet som du möter på ditt jobb.

Jag kan absolut förstå att den som knappt visste om att man behöver näring alls ryggar tillbaka inför påsar med pulver som ska vägas upp och blandas. Men TS är ju inte där.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Jag håller med dig. Måste man väga upp själv är det fler steg som kan gå fel, jag tyckte sidan där jag läste vad som skulle vara i var väldigt förvirrande. Massa olika saker= osäkerhet.

Hade jag behövt väga upp själv hade det blivit ytterligare ett steg- hade behövt fixa min hushållsvåg. Alla har väl ett tesked/matskedsmått, men inte alla har en hushållsvåg.

Det är inte ett dugg förvirrande. Det är inte en massa olika saker, det är summa två olika pulver. På hemsidan jag länkade till kan man enkelt räkna ut hur mycket pulver man ska ta, och sen mäter man upp det och häller i en petflaska. Otroligt enkelt. Ett pulver i en flaska, och ett annat pulver i en annan flaska. Betydigt enklare än att baka en kladdkaka t ex, och det tror jag de flesta skulle tycka att de skulle klara. Jag tror att man kanske blir lite nojig för att det är pulver, men tänk på det som mjöl och bakpulver som ska mätas upp till en kaka, så känns det inte lika svårt. Säkert skulle du klara att baka en kaka med två ingredienser?

Det är mikronäringen som är lite mer komplicerad, eftersom den ska blandas med en syra, men den kan man ju köpa färdig om man vill.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Efter lite frånfällen i akvariet så är det dags att fundera på några nya invånare, så jag har lite frågor som nån kanske har tips om...
Svar
5
· Visningar
1 122
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 107
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp