Klena herrar och tips på räkätare

Mabuse

Trådstartare
Efter lite frånfällen i akvariet så är det dags att fundera på några nya invånare, så jag har lite frågor som nån kanske har tips om.

Det ena är att det verkar som att hanarna dör lättare än honorna hos oss? Det gäller dels fjärilscikliderna, där vi vi avverkat två hanar, medan vi har urprungshonan som är frisk och pigg. Samma med trådfenad regnbåge, där har vi sammanlagt köpt tre hanar och två honor, nu är de två honorna kvar ensamma. Lite för mycket för att vara slump, är de färggladare hanarna känsligare?

Det andra är att vi för några månader sen köpte småräkor, som är hemskt gulliga men förökar sig okontrollerat. Eftersom vi har ett högsmalt akvarium med mycket rötter och växter är det helt hopplöst att fånga dem dessvärre. Eftersom det finns lite utrymme för nya fiskar, är det någon som har tips på någon fisk som kan tänkas vilja äta lite räklingar? Inte för stora fiskar dock, akvariet är bara på 100 liter, och det finns inte så mycket öpnna simytor pga rötter och växter. Vi har också tetror, så inte någon fisk som äter upp dem helst.
 
Sv: Klena herrar och tips på räkätare

Ingen som har några tips eller erfarenheter?
 
Sv: Klena herrar och tips på räkätare

Jag har ett akvarium med körsbärsräkor och platys vilka håller varandra i balans då platysarna äter upp både de flesta räkbebisar och platy-yngel då jag matar mkt sparsamt. Mata lite mindre kanske?
 
Sv: Klena herrar och tips på räkätare

Fast vi matar nästan inget alls, om räkorna bli tillräckligt hungriga ger de sig på växterna, så fiskarna skulle nog svälta innan räkorna gjorde det. Jag tror att problemet snarare är för många och bra gömställen, än för mycket mat.

Platy är lite tråkiga tycker jag, är dessutom orolig att få problem med en massa yngel som överlever och blir fler?
 
Sv: Klena herrar och tips på räkätare

Jag tycker att neontetror är ena riktiga huggormar.

Om de äter räkyngel vet jag inte men det äter bannemej andra yngel.
 
Sv: Klena herrar och tips på räkätare

Vi har både neontetror och rödfenstetror, men tittar inte ens åt räkorna. Tyvärr. Likadant fjärilscikliden, inte ens de minsta räklingarna som är mindre än frysfodret vill hon äta.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, en hane och en hona, båda kastrerade. Honan vart nyligen kastrerad och då fick jag med mig 400g...
Svar
2
· Visningar
1 214
Senast: _FiA_
·
Övr. Djur Vår gamla ciklidhona har gått hädan, och nu funderar jag på vad man ska ersätta henne med? Skulle alltså vilja ha tips på någon trevlig...
Svar
11
· Visningar
4 723
Senast: Mysgrisen
·
Övr. Djur Ja, jag vet att det har varit en del akvarietrådar här nu på sistone, men jag hoppas att ni orkar med en till? Det känns enklast att...
2
Svar
27
· Visningar
7 951
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Har fått ta över ett akvarium av min svärmor. Det kom till mig med 5-6 malar, en fantomtetra och en svart neontetra. Tänkte att de i...
2 3
Svar
44
· Visningar
8 636
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp