Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Två olika pulver på tre flaskor? Nej, det är fler (hur många vet jag inte, kan ha varit 5 färdiga påsar jag köpte?)

Jag labbar en hel del så visst klarar jag av att mäta upp. Men som sagt, då ska jag dels få igång min våg, dels lägga ner energin på att läsa på det och dels se till att få allt (och ev. oroa mig för att det blir fel).
Summa: Visst skulle jag klara det, men det är betydligt lättare att köpa färdigt.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Aiquen: Ja, precis, det är så jag gör: köper KNO3 och KH2PO4 som pulver på nätet, och färdigblandad mikronäring i butik. Då slipper jag hålla på och slaska med citronsyra och batterivatten. KNO3 och KH2PO4 blandar man bara med vanligt kranvatten, så det är ju väldigt enkelt.

Angående det här igen: Doserar du då mikronäringen enligt doseringsanvisningarna på flaskan eller följer du anvisningarna för PMDD (NutriSI/Mikro+) d.v.s. 10 ml/100 l vatten? (Om det nu skiljer sig åt.)
 
Senast ändrad:
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Två olika pulver på tre flaskor? Nej, det är fler (hur många vet jag inte, kan ha varit 5 färdiga påsar jag köpte?)

Jag labbar en hel del så visst klarar jag av att mäta upp. Men som sagt, då ska jag dels få igång min våg, dels lägga ner energin på att läsa på det och dels se till att få allt (och ev. oroa mig för att det blir fel).
Summa: Visst skulle jag klara det, men det är betydligt lättare att köpa färdigt.

Det blir fem påsar för att du köpte mikronäringen också - jag gjorde det enkelt för mig och köpte bara makronäringen = två påsar.

Två påsar, ett pulver i varje flaska, på med kranvatten, skaka om. Mycket enkelt.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Angående det här igen: Doserar du då mikronäringen enligt doseringsanvisningarna på flaskan eller följer du anvisningarna för PMDD (NutriSI/Mikro+) d.v.s. 10 ml/100 l vatten? (Om det nu skiljer sig åt.)

Jag följer anvisningarna på flaskan, det är ju inte sagt att den näringen jag köper har samma styrka som PMDD.

Sen anpassar jag lite, man ser ju på växterna ifall det bli för lite eller för mycket, så då justerar jag lite efter det.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Okej, det låter ju logiskt förstås!

Jag har dock sett att det finns färdigblandade mikronäringar som ska doseras t.ex. var fjärde vecka i stället för varje vecka, som med PMDD. Funkar det med ett sånt medel om man göder med PMDD samtidigt? Jag hänger inte riktigt med här känner jag. Gabbi skrev så här i en annan tråd (ang. vattenbyten):

Vad gäller PMDD dock gäller varje vecka. Hela doseringsprincipen går ut på att man maximerar och minimerar näringen. Om man inte minimerar nivåerna en gång i veckan kan man heller inte använda det effektiva maximeringssystemet" när man göder.

Men det kanske bara gäller just PMDD-medlen och att de fungerar oberoende av mikronäringen (om annan än PMDD-varianten då) och tvärtom? Eller måste ALL växtnäring minimeras/maximeras samtidigt för rätt/bästa effekt, även om man använder olika medel?

Det enklaste vore väl förstås att bara ta en mikronäring som går att dutta i varje vecka, men jag tycker det är ganska intressant hur sånt här funkar.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

All mikronäring jag har sett doseras efter hur mycket vatten man har bytt. Även om näringen skulle ha räckt i fyra veckor, så spelar det ju ingen roll om du har bytt ut vattnet, då är ju näringen borta.

Så en dos mikronäring varje gång man byter vatten, helt enkelt.

Det är ju inget hokuspokus med detta med minimering och maximering, utan helt enkelt så att man byter vatten en gång i veckan, och häller man bort vattnet försvinner ju näringen också, alltså måste man hälla i ny näring. Struntar man i att byta vatten kommer ju näringsnivåerna sjunka vartefter växterna använder näringen, och då blir det stor variation i hur mycket näring det är i vattnet när man sen efter några veckor pytsar i näring igen. Eftersom alger gillar när näringsnivåerna svänger, och växterna inte gör det, så vill man undvika svängningar. Alltså ser man till att byta vattnet innan näringsnivåerna har sjunkit för mycket, dvs en gång per vecka. På så sätt kan man hålla näringsnivåerna konstanta, växterna trivs och kan konkurrera ut algerna, och så får man ett akvarium med bra villkor växter och dåliga villkor för alger.
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Det låter också fullständigt jättelogiskt förstås. På den flaskan jag tittat på står det dock något i stil med "tillsätt X ml per Y ml vatten var fjärde vecka" (eller om det var vid nystart, vid varje vattenbyte plus vid ytterligare ett antal tillfällen och sedan eftergödning var fjärde vecka? Nåväl). Det låter som en lite korkad doseringsanvisning om man då vill byta vatten oftare än så?

Men det lär i alla fall inte vara fel att tillsätta ny näring vid vattenbyte en gång i veckan alltså. Puh, ibland undrar jag om jag någonsin kommer få någon riktig ordning på det här. Tack för att du försöker förklara!
 
Sv: Nystart av akvarium: Tips/råd om belysning, växtnäring och fiskar önskas

Tror nog att det var det senare, de flesta näringar har doseringsanvisningar i stil med tillsätt x ml per l vatten vid större vattenbyte, och sedan y ml per vecka/varannan vecka. Och då tillsätter man helt enkelt x ml när man byter vatten. Sen får man anpassa lite efter hur man tycker att växterna trivs och det blir alger, det är inte alltid som anvisningarna stämmer exakt för det egna akvariet.
 

Liknande trådar

Övr. Djur Efter lite frånfällen i akvariet så är det dags att fundera på några nya invånare, så jag har lite frågor som nån kanske har tips om...
Svar
5
· Visningar
1 122
Senast: Mabuse
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 104
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp