Nytt avslag – ingen dispens för bloggkossan Hilda

Jag fick en gång en get. Hon hade varit hund i förra hemmet. Hon vägrade vara get med mina andra getter och ställde till massor med problem. Hon hamnade hos en familj där hon trivdes som ensamget men tyvärr blev hon ihjälbiten av en främmande hund. I kossans fall har mycket provats men det verkar som slakt är enda lösningen.
 
Jag kan tycka att om det inte fungerar att ha kon tillsammans med andra kor pga att hon blir aggressiv mot dem borde det gå att få till en dispens.

Å andra sidan, när hästar blir aggressiva mot artfränder beror det ju ofta på att de inte växt upp i en ordentlig flock eller att de har ont (eller annan störning i miljön, t ex små hagar, kort utevistelse, opassande hagkompisar osv). 🤷🏽‍♀️

Himla synd om både ko och ägare om det hela slutar med slakt iaf.
 
Jag kan tycka att om det inte fungerar att ha kon tillsammans med andra kor pga att hon blir aggressiv mot dem borde det gå att få till en dispens.

Å andra sidan, när hästar blir aggressiva mot artfränder beror det ju ofta på att de inte växt upp i en ordentlig flock eller att de har ont (eller annan störning i miljön, t ex små hagar, kort utevistelse, opassande hagkompisar osv). 🤷🏽‍♀️

Himla synd om både ko och ägare om det hela slutar med slakt iaf.
Jag tänker såhär. Jag tror(obs, inte läst på) att kon ska ha möjlighet att röra vid en annan ko. Dvs, de kan vara en eltråd mellan djuren. De ska kunna nosa på varandra i stallet. Det shysta hade varit att köpa två kalvar som kunde gå med varandra i en hage bredvid som Hilda kunde nosa på? Problemet löst!
 
Jag tycker man ska se från fall till fall, det är lika illa med rigida inspektörer som stirrar sig blinda på måttbandet om det fattas en cm som i det här fallet kan jag tycka. Kon trivs med hästarna och de är flockdjur, hon har mer stimulerande tillvaro än de flesta mjölkkor och hon har alla behov tillgodosedda förutom att hon går med en annan art flocklevande djur är sin egen.
 
Det som rimmar lite illa i hur reglerna är utformade är att du får ha en ensam häst tillsammans med kor, men du får inte ha en ensam ko tillsammans med hästar.
Nej, det får man inte längre. Om inte hästen har gått själv sen de förra reglerna. Jag tror i alla fall att det är så, jag är ganska säker.
 
Jag tycker man ska se från fall till fall, det är lika illa med rigida inspektörer som stirrar sig blinda på måttbandet om det fattas en cm som i det här fallet kan jag tycka. Kon trivs med hästarna och de är flockdjur, hon har mer stimulerande tillvaro än de flesta mjölkkor och hon har alla behov tillgodosedda förutom att hon går med en annan art flocklevande djur är sin egen.
Fast trivs kon med hästarna och tillvaron? Det är svårt att fråga den. Hur ska man avgöra?
 
Som vanligt. Att den ser allmänt frisk ut, äter, sover, blank i pälsen, glad i ögonen.
Fast en hund kan väl må bra, fast hundkojan är alldeles för låg i tak? Och en häst kan väl må bra fast den inte har noskontakt med andra hästar? Och en katt kan må bra fast dess utegård är alldeles för liten?

Så får man strunta i lagstiftningen fast djuren inte lider av det? Vem ska bedöma det? Lagstiftningen är ofta "minsta tillåtna mått" osv. Varför ska vi acceptera mindre?
 
Fast en hund kan väl må bra, fast hundkojan är alldeles för låg i tak? Och en häst kan väl må bra fast den inte har noskontakt med andra hästar? Och en katt kan må bra fast dess utegård är alldeles för liten?

Så får man strunta i lagstiftningen fast djuren inte lider av det? Vem ska bedöma det? Lagstiftningen är ofta "minsta tillåtna mått" osv. Varför ska vi acceptera mindre?
Det är alltid någon som tar ett beslut. Även samhällets beslut är beslutade av någon. Samhällets Beslut, dvs lagar, kan behöva revideras och är inte skrivna i Sten. Det är bara nyligen det ändrades att alla hästar måste få mat samtidigt i ett stall vilket inte fungerar med matningsrobotarna. Nu är lagen som den är tydligen men för själva kon så är det väl ändå att djuret mår bra. Om ägaren villkämpa för en förändring av samhällets lagar är det väl ändå upp till hen. Eller böter är väl upp till ägaren. Folk kan följa lagen och djuret inte mår bra också. Lösdriftslagarna är väl ändrade också.
 
Det som rimmar lite illa i hur reglerna är utformade är att du får ha en ensam häst tillsammans med kor, men du får inte ha en ensam ko tillsammans med hästar.

Nja får du verkligen det? Har för mig att jag har läst om ngt fall nyligen där dom var tvinga att skaffa hästsällskap till den ensamma hästen eller flytta den till stall med hästkompisar..
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att hästarna håller kvigan Hilda sällskap räcker inte. Det måste till en artfrände, enligt djurskyddslagen. Nu kan Hilda bli ett fall...
Svar
2
· Visningar
1 267
Senast: rebus
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 108
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För att försöka få ett grepp om situationen och var skon klämmer på mig med mitt förhållande, så har jag under 1½ månad nu skrivit...
Svar
11
· Visningar
1 531
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ibland kan jag inte låta bli att drabbas av en väldig frustration över att det känns som att jag lever i fel värld! Kan jag inte få en...
Svar
0
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp