Nytt avslag – ingen dispens för bloggkossan Hilda

Har följt Hilda länge nu, hon dyker ofta upp i en FB grupp jag är med i, hon verkar trivas alldeles ypperligt med sitt liv, ser ut att må prima varför inte bara låta henne få ha sitt liv? Finns så många djur som far illa som de egentligen borde fokusera på ..
Tror du ägaren skulle posta någon bild som visar att hin inte trivs? I synnerhet nu när hon har en process kring ärendet?
 
Har följt Hilda länge nu, hon dyker ofta upp i en FB grupp jag är med i, hon verkar trivas alldeles ypperligt med sitt liv, ser ut att må prima varför inte bara låta henne få ha sitt liv? Finns så många djur som far illa som de egentligen borde fokusera på ..
Kanske för att det blir lite knepigt om lagar inte gäller för alla. Det blir komplicerat att göra undantag, får en ett undantag vill fler få det och frågan är om det gynnar något djur att inte få ha en artfrände som sällskap? Det gynnar säkert ägaren men knappast kossan och inte djur i framtiden då det blir ett prejudikat och finns risken att fler djur tas ifrån chansen till sällskap av sina likar.
 
Kanske för att det blir lite knepigt om lagar inte gäller för alla. Det blir komplicerat att göra undantag, får en ett undantag vill fler få det och frågan är om det gynnar något djur att inte få ha en artfrände som sällskap? Det gynnar säkert ägaren men knappast kossan och inte djur i framtiden då det blir ett prejudikat och finns risken att fler djur tas ifrån chansen till sällskap av sina likar.
Word!🤲🏻
 
Det är föreskrifter, alltså ingen lag, som jordbruksverket gett ut för nötkreatur och enligt dessa kan undantag ges om det finns särskilda skäl. Föreskrifterna är främst utformade för djur inom jordbruket och inte sällskapskor. En ko som den här är ett undantag i sig självt och det är inte bara möjligt utan även rimligt att hur den får hållas istället främst bedöms utifrån det som utgör grunden för föreskrifterna, djurskyddslagen. Enbart från artikeln kan jag inte se annat än att djurskyddslagens syften är uppfyllda och att undantag från jordbruksföreskrifterna borde medges.

Frågan man bör ställa sig är om vi skall ha regler för reglernas egen skull eller för dess syften?
 
Senast ändrad av en moderator:
Det är föreskrifter, alltså ingen lag, som jordbruksverket gett ut för nötkreatur och enligt dessa kan undantag ges om det finns särskilda skäl.

Föreskrifterna räknas som lag.

Får jag köra 90 km/h på 80-väg om jag klarar av att köra så fort?
Eller vilka lagar ska vi ge undantag för?
Vad jag vet är det tex minimimått man kan ge undantag för, inte varenda paragraf i föreskrifterna.
När är en ko en sällskapsko?
 
Varför berövar man ett flockdjur tillgången till en artfrände från första början undrar jag? Hur kan man med att ta bort en så viktigt del ur en varelses liv!?

Tycker de har dömt rätt. Om man har förstört kon såpass att den inte längre förstår eller vill vara med andra kor så får väl ägaren se till att det går andra kor i en hage brevid bara.
 
Det är föreskrifter, alltså ingen lag, som jordbruksverket gett ut för nötkreatur och enligt dessa kan undantag ges om det finns särskilda skäl. Föreskrifterna är främst utformade för djur inom jordbruket och inte sällskapskor. En ko som den här är ett undantag i sig självt och det är inte bara möjligt utan även rimligt att hur den får hållas istället främst bedöms utifrån det som utgör grunden för föreskrifterna, djurskyddslagen. Enbart från artikeln kan jag inte se annat än att djurskyddslagens syften är uppfyllda och att undantag från jordbruksföreskrifterna borde medges.

Frågan man bör ställa sig är om vi skall ha regler för reglernas egen skull eller för dess syften?
Anser du det är rätt att skilja en kalv från sina artfränder och uppfostra den till "sällskapsko" och därefter söka dispens för att hålla den med andra djur än kor som sällskap? Det är det man säger ja till om man beviljar dispens. Är det inte bättre att i så fall ha två "nötter"?
 
Var går att läsa om att kossan är arg på andra kor? Är det ägarens uppgifter men finns de dokumenterade? Typ på film?

Eller är det nåt ägaren säger för att vinna sympati och dra detta till pressen?

Varför skiljer man en ko från sina artfränder från första början? Det ärju inte ett "normalt" cirkusdjur?
 
Var går att läsa om att kossan är arg på andra kor? Är det ägarens uppgifter men finns de dokumenterade? Typ på film?

Eller är det nåt ägaren säger för att vinna sympati och dra detta till pressen?

Varför skiljer man en ko från sina artfränder från första början? Det ärju inte ett "normalt" cirkusdjur?
Testa att läs bloggen jag länkade till så kanske du hittar svar på dina frågor där.
 
Eller så kan väl du som följt bloggen svara ja eller nej på min fråga utan att jag behöver gå igenom 3 års blogginlägg ?
Jag har inte följt bloggen så du får läsa själv. Jag har däremot svårt att ägaren bara bestämt sig att göra så här utan jag antar att det finns en bakgrund till det hela om du läser från början och berättar för oss andra istället eftersom du vill veta varför.

Jag nöjer mig med att konstatera att nu är det så och då får man göra det bästa av situationen så ingen blir lidande.
 
Dom har provat och hon är inte trevlig mot andra kor.

Vart har du läst det?
Det enda jag läst är vad ägaren själv skrivit, och då skrev hon att hon provade släppa ihop Hilda med en kalv i en egen hage, men Hilda ropade bara efter dem andra hästarna och ignorerade kalven, så ägaren släppte tillbaka Hilda till hästarna och lämnade tillbaka kalven.

Vilket är helt normalt, det är ju dumt att ha Hilda och kalven i en egen hage och hästarna i en hage, finns ingen anledning att inte ha alla ihop. Det funkade ju när Hilda var kalv så det borde ju funka med en ny kalv.
Som jag har läst är enligt ägaren största problemet med ytligare en ko att hon inte har plats i stallet.
 
Jag har inte följt bloggen så du får läsa själv. Jag har däremot svårt att ägaren bara bestämt sig att göra så här utan jag antar att det finns en bakgrund till det hela om du läser från början och berättar för oss andra istället eftersom du vill veta varför.

Jag nöjer mig med att konstatera att nu är det så och då får man göra det bästa av situationen så ingen blir lidande.

Finns ingen direkt bakgrund som ursäktar att kon är själv.
Hon valde att åka till en gård med kor och ta med 1 kalv hem, det var ingen akut räddning, eller bara att den råkade hamna hos henne, hon valde att åka dit och bara ta med 1 kalv hem (hon kände ägaren, om jag minns rätt var det hennes ex)
Så hon gjorde ett medvetet val att inte läsa på vad lagen säger innan hon skaffade kalven. Hade hon läst på innan hur en ko ska skötas hade hon kunna tagit med 2 kalvar direkt istället.

Sedan testade hon att köpa en kalv som sällskap, hon hade Hilda och kalven i en hage och hästarna i en annan hage, och eftersom Hilda bara ropade efter hästarna och ignorerade kalven tolkade hon det som att Hilda inte ville vara med kalven, så hon släppte tillbaka Hilda till hästarna och lämnade tillbaka kalven.

Och enligt hennes egna uppgifter är största anledningen att inte köpa en till ko/kalv pga platsbrist.
 
Från ägaren själv
"Många har frågat Marika om varför hon inte bara skaffar en till ko. Men hon berättar att det har hon gjort. För ett år sedan lånade hon en kalv till Hilda. Efter en kvart tröttnade hon på kalven och råmade högt och ville ut till sina hästkompisar i hagen.

Dessutom har jag inte plats för en till ko, min gård är för liten just nu. Jag har för små marginaler för det."

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lAJmw3/myndigheterna-jagar-bloggkossan-hilda

Så ni som säger att orsaken är att Hilda är otrevlig emot andra kor och att det är orsaken får gärna länka den infon, för enligt ägaren själv var Hilda inte aggressiv emot kalven och den egentliga orsaken är platsbrist.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Att hästarna håller kvigan Hilda sällskap räcker inte. Det måste till en artfrände, enligt djurskyddslagen. Nu kan Hilda bli ett fall...
Svar
2
· Visningar
1 267
Senast: rebus
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 108
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För att försöka få ett grepp om situationen och var skon klämmer på mig med mitt förhållande, så har jag under 1½ månad nu skrivit...
Svar
11
· Visningar
1 531
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ibland kan jag inte låta bli att drabbas av en väldig frustration över att det känns som att jag lever i fel värld! Kan jag inte få en...
Svar
0
· Visningar
265

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp