Sv: Nytt foder - hur snart kan man märka viktuppgång
Tack för tipsen!

Jag har också hört det där med att vissa afghaner kan ta riktigt lång tid på sig att bli "vuxna". Jag är inte orolig så sett, jag vet att han mår bra eftersom han är glad, leker, springer och är allmänt aktiv och glad. Det är ju mest att man gärna inte vill ha en jättetunnis. Han kommer ju antagligen alltid vara av den "smäckrare" varianten, inte bli någon biff liksom. Men som sagt, man för mig är det viktigt att göra det bästa för honom.
Sadeln är nytrimmad av en jätteduktig tjej, och den är så bred av en tanke. (Den är inte så bred som den ser ut på bilden här heller. Ska se om jag kan ta en annan bild.) Jag hade juniorsadel på honom innan och då såg det ut som att man trimmat fram ryggraden bara.

Nu är den lite breddad och det lurar ögat lite när man ser honom, han ser både bredare och lägre ut. Svårt att förklara utan att kunna visa på honom. Den går inte ner på sidorna av honom eller så iallafall, så den är som sagt inte så bred.
Jag har testat olja på maten, då vill han inte äta även om några kulor kan slinka ner. Äggula vägrar han röra. Första gången tog han en slick, grimaserade och gick därifrån. Efter det har jag försökt igen men han rör inte maten då. Har även testat saker som majsvälling, det var också vidrigt enligt honom.
Godis tar han. När det inte finns nåt skojigare att göra. Och det måste vara "rätt" märke. Glömde kycklingen hemma en gång (det ska vara salladskyckling

) när vi skulle på utställning, istället gick jag och köpte en korv på plats. Den vägrade han ens smaka på. Hemgjord lever är äckligt. Frystorkat lever är gott men bara några bitar, sedan tar han inte mer. Och allt beror på humör och situation. Tigger människomat gör han gärna, men om han mot förmodan får smaka så vill han inte alltid ha. Min bror var hundvakt en kväll och åt hamburgare. Cerberus insisterade på att få smaka så min bror hade lagt en hamburgebit i hans matskål. Han vägrade äta den för det var ju bröd och dressing och sånt på den. Alla hundar jag haft brukar ju svälja sånt utan att tveka.

Så ja.. Han är lite matknäpp min hund.
Kan ju säga att jag inte blir av med någon mat från bänkar iaf. Andra med afghaner brukar ha inbrottstjuvar när det gäller mat. cebbe är inbrottstjuv när det gäller spännande saker som toarullar, pennor och medicinkartor. Det är helt enkelt skojigare att plocka sönder saker än att äta.
Nu äter han ju iallafall detta foder. Även om han ibland plockar med ett ben, äter några kulor, plockar med ett ben, äter osv så får han i sig runt 400 g om dagen (ca 1 liter) och då borde han ju iaf få i sig näring så han klarar sig? Så jag med gott samvete kan ge detta foder ett tag och se vad som händer?