Nytt fräsht program för webbsidebygg önskas

• IT & mobiler
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 2 598
I

Iglatjarn

Ja, som titeln säger. Tycker att Frontpage är kraftigt begränsat och skulle nu vilja fräsha upp sidan med en annan layout och en annan byggbas. Kan någon rekomendera lite olika program och prislägen för en hemsida med varierande layout och kanske lite Flash/Java möjlighter i menyer osv?

Sv: Nytt fräsht program för webbsidebygg önskas

Håller med Dreamweaver! Det finns inget som är bättre!!

Inte så många dyrare heller ;) Fast det är ju helt klart ett trevligt program.

Senast ändrad:

Tack så mycket! Jag laddade ner en gratisvariant på dreamweaver igår för att testa i 30 dagar. Förstod absolut ingenting :o.
Sökte på det min hittade priser på ca 2500kr (eller rättare sagt inte jag, min sambo men han sa att han hittade det) och det tycker jag inte är farligt alls, kan jag absolut tänka mig att köpa bara jag förstår hur programmet fungerar. Finns det någon bra handbok ni kan rekomendera fö en som inte förstår?
Försökte Öppna mina gamla Frontpage-filer i detta programmet för att fortsätta bygga på, men sedan tog det stopp. Hittade inte ens en Spara-knapp...

Har ingen handbok att rekommendera, men rekommenderar dreamweaver skarpt. Det finns massor med tutorials på webben, och har man väl börjat få lite häng på grundfunktionerna (skapa projekt, öppna och spara filer, synkronisera sidorna med sin webbserver och så vidare går det rätt fort att få koll på resten sedan.

Det är lätt att både automatgenerera sidor och bygga saker från skratch notepad-style. Man kan även bygga upp sitt eget lilla bibliotek med "byggstenar" som man sen bara kan infoga på sina webbsidor istället för att behöva uppfinna hjulet varje gång. Till att börja med - det finns många andra matnyttiga funktioner också. Det är lätt värt sina pengar om man sitter och bygger webb relativt ofta.

synkronisera sidorna med sin webbserver

Jag hittade den funktionen här om veckan och jäklar vad enkelt det är! Förut har jag suttit med FTP-mappen öppen, kopierat sidfilen jag vill ändra, klistra in på skrivbordet, ändra filen och slutligen klistra in i FTP-mappen igen. Men nu har jag allt på samma ställe och det är vekrligen super.

Verkligen!

Har du någon bra sida med tutourials (jag vet inte hur det stavas?!) till DW? Har försökt goolga, men jag hittar ingenting av värde..

Jag kan inte säga att jag har så mycket på lager faktiskt. Men jag tycker faktiskt att adobes egna tutorials kan vara ganska vettiga, även om de inte är allomfattande: http://www.adobe.com/devnet/dreamweaver/

Det finns ofta något att läsa där oberoende av om man är nybörjare eller hyfsat 1337. Men de är ju på engelska, för de som tycker det är knöligt att läsa sånt på engelska.

Tack :bow:
Ja engelska är inte min stora passion här i livet, men jag får försöka tyda det som går att tyda. Bra träning om inte annat =)

Ja fast alla deras tutourials kräver ju en CD-skiva dess värre

Jo, det är ju sant. Men skivan kostar ju inte så mycket (i förhållande till vad Dreamweaver kostar ;) )

Sen kan du ju alltid försöka vinna skivan i deras utlottning.

Nackdelen med Expression Web är ju att även om man försökt göra det mer likt dreamweaver är det är svårt att koda för andra browsers än ie utan att behöva skriva mycket kod för hand - om det nu inte hänt något alldeles jättedrastiskt sedan Frontpage 2003. Har man dessutom böjelser att vilja utveckla sitt kodande så har dreamweaver bättre stöd för fler format - inte minst för php, jsp, flash och coldfusion. Tror inte heller att det finns någon motsvarighet till dreamweavers "widgets". Är man dessutom intresserad av säkerhet så finns det inget sftp i Expression så som det finns i Dreamweaver, bara vanlig ftp.

Dock kostar ju Dreamweaver betydligt mer än Expression. 2500 som angavs ovan tror jag är alldeles för billigt (stolle-rea eller felläsning vet jag inte), för jag tror man får ge åtminstone 5-6000 om man inte ör student för senaste version CS3. Expression ligger väl runt 1500. Så för många är det nog en fråga om ekonomi. Personligen hade jag nog valt någon typ av gratis eller åtminstone b-b-billig WYSIWYG-editor om dreamweaver skulle vara för dyrt och jag nödvändigtvis behövde just wysiwyg-funktion, som till exempel wysiwygpro eller möjligen Kompozer, och sen kompletterat med firefox web developer-verktyg.

tackar alla för tipsen och har nu införskaffat DW :D

första problemet, hur 17 får man till thumbnails?? ska prompt ha det men förstår inte hur :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka