Bukefalos 28 år!

Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

nyfikenienstrut

Trådstartare
Igår kom Equipe med en ny funktion på dressyrtävlingar. De visar "bästa", tidigare resultat som ekipaget gjort i den aktuella klassen (resultat som finns i Equipe alltså).

Vad tycker ni, har ni behov av funktionen?

Jag har det i alla fall inte... En del resultat som visas är fel. Systemet skiljer inte på regional/nationell klass. Och hur kul är det för ryttare som har mindre bra resultat i bagaget att komma ut och tävla (detta gäller ju alla klasser) och det står att man kanske har 55% i klassen tidigare (det behöver iofs inte vara aktuellt resultat)?

Ska speakern ha nytta av funktionen? "Nu kommer Stina på Brunte, deras personbästa i klassen är 34%"....
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Så länge de inte ropar upp sämsta resultatet man hittills haft så kan det väl vara helt ok ;)
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Jag gillar inte idén då det kan färga av sig en del på domarbedömningen och risken finns därför att domaren håller sig runt de tidigare resultaten så att säga. Om man gör en mindre bra debut tror jag därför att det kommer bli så mycket svårare att höja sig, trots en bättre ritt då jag tror att många domare "safear", främst med tanke på alla debatter och skriverier från avvikande bedömningar. Nej, jag gillar inte uppdateringen..
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Det tänkte jag inte på, en bra synpunkt tycker jag. Undrar vad dressyrdomare runtom i Sverige tycker om det, kan tänka mig att det diskuteras.
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Ja, de tycker säkert att det är bra ;) Förvisso har ju domarna ändå koll på var ekipaget brukar ligga, iallafall på högre reg/nat dressyr, men detta system förenklar ju bara det så att säga :)

Lite OT, men tittade på nationell ponnydressyr på Equipe igår och på ett av de placerade ekipagen skilde det hela 12(!)%. Att få drygt 75% och 62,5% på samma ritt känns för mig väldigt underligt.. Det gav en andraplats av ena domaren, samt en fjortonde hos den andra. Eller som vinnaren hade, 76,8% av en samt 65% av den andra.. Tror att dessa klyftor kommer att minska på grund av denna funktion..
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

För att domarna redan innan vet var ekipaget "brukar" ligga och bedömer därefter, precis av samma anledning som jag beskrev högre upp :) Med tanke på alla skriverierna tror jag att många domare väljer att hålla sig däromkring för att minska uppmärksamhet vid eventuell bedömningsavvikelse, men som sagt, bara spekulationer.
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Jag tycker inte att det är en bra idé. Vad har tidigare resultat för betydelse för den ritten man rider för dagen.:confused:
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Håller med, dessutom tycker jag man får mer prestationsångest om man ser hur bra alla andra är, eller om man själv får ett dåligt resultat så ska det ligga där och lysa om man inte ridit klassen innan.
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Knapplån

Jag tror inte att det kommer att påverka domarna speciellt mycket faktiskt. Då skulle jag säga att det är en mycket osäker domare som kollar upp tidigare bedömningar innan ryttarna startar. Och möjligheten att kolla upp resultaten finns ju ändå på nätet så vad gör det om de blir mer lättillgängliga?

Jag tror inte att en seriös speaker överhuvudtaget väljer att ropa ut personsämsta inför publik, varför skulle man ens vilja göra det? På vår klubb kan vi ropa ut aktuellt resultat för ekipagen men att rabbla upp gamla resultat? Nej det känns ju inte direkt aktuellt.

För mig så säger inte alltid ett enskilt resultat speciellt mycket utan man får ju nästan gå in i klassen för att kolla hur domaren ligger i sin bedömning tycker jag. Vissa domare är ju kända för att ligga högt eller lågt i sina bedömningar.

Jag kan tvärtom känna mig väldigt peppad utav att prestera bättre om jag ser att någon har presterat bra, hur ska jag annars kunna slå dom ;). Själv kom jag efter en riktigt duktig tjej med en riktigt fin häst förra året på en msvc. Min häst kändes helt plötsligt som en trippig c-ponny jämfört med hästen som startade före mig. Detta fick mig att rida mycket bättre för att få ut så mycket som möjligt av min häst och jag åkte hem med en placering! Tjejen före, hon vann ;)
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

*delvis kl*
Jag skulle ha lagt till en ;) efter det där med speakern. Jag får verkligen hoppas att informationen inte kommer att användas på det sättet!

Jag förstår dock inte hur detta ska kunna göra sporten mer "spännande". Hur många nya kan dom locka till dressyrtävlingarna med den här funktionen - inga skulle jag vilja påstå.

Sedan vore det ju bra om bästa-resultaten verkligen stämmer, det verkar det inte göra.
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Jag har funderat en del på den nya funktionen. När man sitter här hemma är det kul att se och jämföra. Men jag tror det är negativt för domare, håller med de övriga här som tror att domare kan färgas av ett lågt eller högt personbästa.

Sedan är det ju ekipaget BÄSTA % i klassen som står. Och det är ju kul om man ligger över 65, men för de som ligger under 60 är det inte lika kul.
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Knapplån

Jag tror inte att det kommer att påverka domarna speciellt mycket faktiskt. Då skulle jag säga att det är en mycket osäker domare som kollar upp tidigare bedömningar innan ryttarna startar. Och möjligheten att kolla upp resultaten finns ju ändå på nätet så vad gör det om de blir mer lättillgängliga?

Fast det är ju många domare som skriver ut startlistan för att hålla koll på starterna. Då tror jag att det är svårt att att inte någonstans påverkas av det. Precis som att domarna oftast gör sig en bild av var ekipaget ligger på skalan ganska omgående när man kommer in på banan. Ser du då direkt på startlistan att detta ekipage har 57% som bäst, så är det nog troligare att man går ner på skalan istället för upp. Det måste ju vara oerhört svårt att inte färgas av det? Jag tror inte heller att domare sitter och kollar upp tidigare resultat, men nu blir det ju nästan svårt att undvika...

Nu är jag inte så insatt i detaljerna, jag undrar tex hur långt tillbaka bästa resultat gäller? Hur som helst så ger det ju en lite sned bild av ekipagen, med tanke på att det är just bästa resultat. Tex ett ekipage som alltid ligger under 60% kan ju vid ett tillfälle, när solen sken, det var medvind och domaren hade "snällglasögonen på" ha lyckats få 69%. 1 gång av 50.....

Visst är det lite småkul att se folks resultat, men det känns lite taskigt att "hänga ut" dom som aldrig lyckas få godkänt. Tror inte det är bra för bredden i sporten. Tror att det bara kommer att minska det redan svaga intresset för att tävla dressyr hos "buskryttare".
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Alltså är jag månne blind? Hittar inte vart det står i startlistorna?
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Precis efter starttiden. På dom klasser jag sett har det dock bara varit ett fåtal ekipage som haft resultat utskrivet.
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Jag har nog missförstått det, ja trodde att det skulle bli en klickbar funktion som inte syntes direkt.

Där kan jag tycka att infon borde vara klickbar och inte synas så tydligt.
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Den är klickbar, beror lite på vilken webbläsare man använder. Fast det stämmer inte alltid överens med verkligheten.
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

Plötsligt tycker jag inte det var en så bra idé längre.

Ska rida en klass i helgen som var min och hästens debut i vintras (har inte ridit klassen sen dess) och det var ju inga strålande siffror egentligen, även om jag var nöjd med det som debut. Ush hoppas det inte står med :D
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

I min är det så att bästa resultat syns direkt på startlistan mellan starttid och namn typ, och klickar man på den siffran får man upp alla resultat i programmet (inom ett visst tidsintervall antagligen).
 
Sv: Nytt hos Equipe - bästa resultat. Vad tycks?

I min är det så att bästa resultat syns direkt på startlistan mellan starttid och namn typ, och klickar man på den siffran får man upp alla resultat i programmet (inom ett visst tidsintervall antagligen).

Så ser jag det också.
 

Liknande trådar

Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 042
Senast: elle12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp