Allsidig träning ger bäst hållbarhet för tävlingshästar

elle12

Trådstartare
Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet

saxat från SLU:s hemsida

"Allsidig träning ger bäst hållbarhet för tävlingshästar
2011-05-30 08:42

43 000 hästars resultat på tävling inom hoppning, dressyr och fälttävlan utgör underlag för en licentiatavhandling vid SLU.

Husdjursagronom Åsa Braam, institutionen för husdjursgenetik vid SLU, har studerat om antal år i tävling också är ett mått på hållbarhet hos hästar.

I avelsmålet för den svenska varmblodiga hästen står det att man ska producera hästar med en bra exteriör och som kan vara internationellt konkurrenskraftiga som dressyr- eller hopphästar. Även hållbarhet är ett avelsmål men det har man tidigare inte skattat avelsvärdet för.

–Mina studier visar att de hästar som tävlat med framgång i flera discipliner innan sex års ålder och därmed fått en varierad träning som unga visar större hållbarhet. Dessa hästar har i snitt tävlat två år längre än övriga, säger Åsa Braam.

Hon kan även konstatera att arvet, det vill säga hästens härstamning, är viktigare för hopphästar än för dressyrhästar. Generellt är arvbarheten för antal år i tävling ganska låg (0,04-0,12) men det genetiska sambandet för antal år i tävling och hoppegenskaper är 0,65-0,69.

Trots den låga arvbarheten tycker Åsa Braam att man absolut bör väga in tävlingskarriären i bedömningen inom aveln, men det bör delas upp i olika discipliner för att ge en rättvis bild. Anledningen är att hopphästar oftast inleder sin tävlingskarriär när de är relativt unga och gör fler starter under livet än till exempel dressyr- och fälttävlanshästar.

–Därför bör avelsvärden för antal år i tävling skattas var för sig för de enskilda disciplinerna, säger Åsa Braam.

Bättre djurskydd

Det finns flera skäl att det bör bedrivas avelsarbete för hållbarhet. Bland annat för ett bättre djurskydd då skador och sjukdomar leder till ett lidande för de drabbade hästarna. Ett annat skäl är ekonomi eftersom det görs stora investeringar i hästar och kostnader för veterinärbehandlingar vid skador kan bli stora.

Syftet med Åsa Braams studier var att undersöka om den redan befintliga tävlingsstatistiken kan användas för att skatta avelsvärden för hållbarhet genom att studera antal aktiva år i tävling. Via Svenska Ridsportförbundet, som administrerar tävlingar inom ridsport, fick hon tillgång till en stor mängd data.

Åsa Braams avhandling är baserad på tävlingsresultat från regional klass och upp till elitnivå för 43 000 hästar födda under åren 1967-2004 med tävlingsresultat från 1971-2009.

Hästarna har delats upp i tre grupper: Valacker (kastrerade hingstar) som tävlat färdigt (17 000 hästar), valacker som fortfarande är aktiva (25 000 hästar) och samtliga hästar (ston, hingstar och valacker, 43 000 hästar). I den sistnämnda gruppen finns både hästar som tävlar aktivt och hästar som avslutat sin tävlingskarriär.

Att ston och hingstar har färre antal aktiva tävlingsår beror inte på sämre förmåga utan på att de även verkat inom hästaveln.

–De hästar som tävlat längst har 18 aktiva år bakom sig, vilket är ganska imponerande, tycker Åsa Braam.

Avhandlingen ”Breeding for durable riding horses using competition statistics” är ännu en i raden från institutionen för husdjursgenetik, SLU, som har koppling till avelsarbete för svenska ridhästar.

Åsa Braam presenterar sin licentiatavhandling den 30 maj vid SLU i Uppsala."
 
Sv: Allsidig träning ger bäst hållbarhet för tävlingshästar

Jag kan inte alls få ihop hur man får fram någon som helst relevans för hållbarhet utifrån tävlingsstatistiken ? Att en häst inte tävlat vissa år behöver ju inte ha ett dugg med hållbarhetsskador att göra en ägare som inte är intresserad av att tävla och vips är den försvunnen ur statistiken, likadant så använder man den tävlingsstatistik som finns tidigare ja då har man bara en hästs placeringar på regional och högre nivå = den säger inte ett dugg om en häst har tävlat eller inte ens. Finns tex många hopphästar som troget strävar på år efter år utan att bli placerade, det är liksom inte många av de startande som är synliga i statistiken om man ser några år tillbaka.

Sen är ju den största andelen skador inte hållbarhetsrelaterade alls utan absolut största andelen är ju olycksskador, hagskador, vrickningar osv Tvärtom skulle jag säga att de som har mer hållbarhets relaterade skador såsom kotledsinflammationer odyl har ofta kortare perioder med sjukfrånvaro men oftare men de kan mkt väl vara synliga i statistiken varje år ändå men historien förtäljer inte att de varit avställda 2 ggr under året och blivit behandlade.
 
Sv: Allsidig träning ger bäst hållbarhet för tävlingshästar

Sen är ju den största andelen skador inte hållbarhetsrelaterade alls utan absolut största andelen är ju olycksskador, hagskador, vrickningar osv Tvärtom skulle jag säga att de som har mer hållbarhets relaterade skador såsom kotledsinflammationer odyl har ofta kortare perioder med sjukfrånvaro men oftare men de kan mkt väl vara synliga i statistiken varje år ändå men historien förtäljer inte att de varit avställda 2 ggr under året och blivit behandlade.

Nej, jag fattar inte heller hur man kan dra växlar av så grov statistik. Bortsett från variationen i träningen måste ju själva ryttarens inverkan ha betydelse, kan jag tycka. Jag är skeptisk till slutsatserna efter vad som skrivits här.
 
Sv: Allsidig träning ger bäst hållbarhet för tävlingshästar

Det hade varit intressant att ha varit där när avhandlingen presenterades och hört hur opponenten argumenterade och hur det sedan försvarades.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Husdjursagronomen Åsa Braam har gjort en studie om antalet år som en häst tävlar också är ett mått på hur hållbara hästarna...
Svar
1
· Visningar
1 020
  • Låst
Avel Nu brinner det i knutarna och jag har blivit tvungen att göra en helomvändning har ett sto i högbrunst som vi hade planerat att betäcka...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
11 908
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp