Nytt om stora ponnys. Dubbelmoral?

Sv: Nytt om stora ponnys. Dubbelmoral?

Men som jag har fattat det så vågar man inte ta med honom för att han ligger på gränsen, alltså man tror att han håller måttet men vågar inte chansa och riskera att stå utan ekipage på EM.
Eller har jag fattat fel?

Nej du har nog helt rätt, tyvärr så har ju rätt många tagit förgivet att han är över måttet nu...

tror jag haft en ponny som hållt måttet, resten har varit rejält maxade.. den största var cirkus 152 cm när hon var 6 år tror jag, inmätt som ponny, dock med ägaren innan.. alla gör så, kan räkna de ponnysarna som tävlar i rätt kategori på ett finger, typ. men börjar en så fortsätter ju andra.. de små dponnysarna har ju knappt någon chans mot de stora halvbloden.. med vissa undantag..
men men, de skickar honom vell inte för att han ligger på gränsen & inte vill chansa..

sen ligger gränsen för dponny på 148,vadsomhelst. inte 148,0..

Jardina, ponnyn mäter 148 cm UTAN skor och ca 149-150 cm MED skor. Förbundet vill inte riskera att Mustang går över den tillåtna höjden 151 cm MED skor.

Men vid mätning mäter dem skorna och kollar tjockleken på dem och på så sätt kan de ta bort dem millimetrarna som skorna avgör när de mäter hästen.

nej, dom lägger till 0.8 (har jag för mig) om hästen är skodd.

Förr drog de av 1 cm om ponnyn var nyskodd. F ö är det ett bekymmer att det liksom inte är en fast vetenskap, min ponny varierade mellan 147,4 (slutmätningshöjd) och 151 - 152 beroende på dagsform. :crazy:

inmätt som ponny, dock med ägaren innan.. alla gör så, kan räkna de ponnysarna som tävlar i rätt kategori på ett finger, typ. men börjar en så fortsätter ju andra..

Jag slutmätte min D-ponny förra året på ATG 2 mätmänn och en vet, dem är ju jätte noga, du menar att de finns de vetrinärer och mätmänn som myglar:confused:

absolut. om man säger såhär, det finns en anledning till att folk åker genom halva sverige för att slutmäta sina ponnysar ist för att göra det här hemma.

Jo jag kan reglerna, men om han ÄR inom ponnymåttet så tycker jag att han HAR rätt att tävla, EM också.
ÄR han för stor så ska han gå som storhäst, och det gäller alla.
Jag tycker inte heller att det är rätt att bara ta ut ponnyer som är max låt oss säga 145cm för att vara säkra på att de får starta, för de kanske inte är de bästa ekipagen vi har.
Nej, reglerna bör verkligens ses över.

ah okej! Jo, ponnyerna kan ju växa flera cm bara genom att muskla på sig.. Det är svårt det där.. Man borde mäta nåt annat, fast vad?

Men så ska det inte få vara tycker jag. Antingen är det en ponny eller en häst. Tänk på ryttaren som tränat och jobbat och som kanske förtjänar att åka till EM och som blir snuvad på platsen pga att förbundet TROR att det plötsligt är en häst?! Helt sjukt. Förbundet måste bestämma sig.

Hur detta ska lösas vet jag inte. Nya mätsätt? Nya regler? Förbundet måste i alla fall tänka till och anpassa sig efter de internationella reglerna på något sätt.

OBS: Att jag i detta inlägg inte syftar på något speciellt ekipage utan resonerar generellt. Hur bra det ekipage som nämnts tidigare är har jag ingen aning om eftersom jag inte pysslar med dressyr.

ah okej! Jo, ponnyerna kan ju växa flera cm bara genom att muskla på sig.. Det är svårt det där.. Man borde mäta nåt annat, fast vad?

Exakt, låter man istället ponnyn bli riktigt tunn och inte ger den vatten sjunker den ihop otroligt och blir flera centimeter lägre...

Om ponnyn är slutmätt som maxad men då var tunn och ej i kondition, hur gör man då när ponnyn sen musklar på sig? Det förekommer säkert inget fiffel vid sånna lägen men då kanske ponnyn är nån centimeter högre vid kondition? Syftar ej på någon speciell.

Jag vet en ponny som tävlar som b-ponny och den är 142 i mankhöjd.
När det är mycket pengar i sporten vågar folk helt enkelt inte säga till.
Denna ponnyn är med i flera stora cuper och meetings, alltså en "känd" ponny.

Det där tror jag faktiskt inte på :crazy: Någon borde ju ha lämnat in en protest om det är så stor skillnad.
Tänk på tex prisutdelningen, då borde det ju synas hur stor ponnyn är när den står bredvid sina betydligt mindre konkurrenter.

När du säger att det finns mycket pengar inom sporten så menar du pengar i största allmänhet va? (som tex köp av ponny, tävlingsavgifter, utrustning osv.) och inte prispengar, för om du har missat det så finns inga prispengar i ponnysporten längre :idea:

Vet du, det behöver inte ens vara så att man tar till såna grova medel.
Jag mätte min ponny som 5-, 6-, 7- och 8-åring och hon slutmättes alltså som 147,4 vilket var det lägsta måttet av de fyra och det enda jag gjorde var att mäta henne direkt efter hoppträning och se till att hon var nyskodd. Tog man henne däremot direkt ur boxen var hon 151 och på tävling säkerligen ännu större.

Var går gränsen för vad som är OK?

Att en ponny på 142 cm skulle vara inmätt som b-ponny tror jag faktiskt inte på.

Jag skulle faktiskt kunna tro på det.

En ponny kan se MYCKET mindre ut än vad den är, så en smäcker liten ponny på 142 kan se mycket lägre ut, dock inte riktigt som en B-ponny, men ärligt talat så ser nästan INGEN "B-ponny" UT som en B-ponny i dom högre klasserna.
Denna ponny kanske ser ut som en C-ponny, och det tycker jag att ganska många "B-ponnyer" gör i typ nationella klasser och uppåt.

Så jag tror absolut att nån idiot kan ha fuskat ner en ponny på 142 cm till kat. B.

Jag vet till exempel en bekant som hade en D-ponny på 146 cm. När det var dags för slutmätning så kom ryttaren på att hon ville rida GP-ponnyn som ju går för kat. C, så ponnyn fick inget vatten o.s.v. på några dagar och när det var dags för mätning så fick dom den till en C-ponny.

Jag har själv en D-ponny på 142,3 cm. ALLA tror verkligen att han är väldigt maxad, på gränsen till att vara häst, tills dom ställer sig bredvid honom eller ser honom bredvid nån annan ponny. Då ser dom hur liiiten han är! :D
Han ser mycket högre ut än vad han är för att han är så kraftig. Ni som sett honom här på Buke fattar nog vad jag menar.

Hur som helst så är det skönt att ha en D-ponny på 142,3 cm. Jag behöver aldrig oroa mig för att han skulle vara för stor för kat. D liksom! :rofl:

Jag blir så oerhört förbannad när jag är på tävling och går förbi en "D-ponny" som är rejält mycket större än mammas storhäst liksom. :devil: Jag brukar alltid gå nääääära (när jag inte sitter till häst förstås) en misstänkt stor ponny för att verkligen känna hur stor den är i förhållande till min längd.

Eller om jag rider fram tillsammans med "C-ponnyer", många är ju lika stora eller t.o.m. mycket större än MIN ponny, :eek: och han är ju som sagt en liten D-ponny!!!

Detta är mest på högre tävlingar tycker jag, det är inte lika många ponnyer som är för stora för sin kategori på lokal och regional som det är på nationell och uppåt, det tycker iaf inte jag.

Behöver jag tillägga att min lille plutt-ponny alltid är minst på prisutdelningarna? :D
Men det känns riktigt, riktigt bra när man har den blågula rosetten i pannbandet och bredvid står en "ponny" som är drygt en decimeter högre. :p Så det lönar sig inte alltid att ha en för stor ponny!

Jo, själv är man strax över 160 lång, och när "ponnyerna" är högre än vad jag är lång då börjar man ju undra.
Min är mätt till 147,5 både slutmätt och mätt på tävling, och vi är alltid minst på framhoppning odyl.

Personligen tror jag att 99,9% av alla ponnyer där det står 148,0 o liknande är högre än 148.
Tycker det vore väääldigt lustigt med så många ponnyer som är exakt på gränsen.
VET även flera stycken som har varit det, i alla kategorier. (Tävlas inte längre, vad jag vet)

Sen håller jag (delvis) med någon annan om att åldern borde höjas, eller liknande.
Min häst är ~150 cm. Hon växte flera cm under första sommaren jag hade henne och då var hon 9-10 år.
Det är ganska sorgligt att folk vill ha en maxad ponny för att de tror att den är bättre på tävling då... :D
Sen står de som frågetecken och skyller på ponnyn när de rider så gräsligt att ponnyn inte kan hoppa...
Sorgliga värld.

Liknande trådar

E
Hästmänniskan Vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men flytta det gärna i så fall. :) Rubriken var antagligen lite oklar, men jag förklarar...
Svar
13
· Visningar
2 613
Senast: Em_E_liE
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (Ridsport) Ponnyn Mustang med sin ryttare Tove Melin inte längre aktuell för EM-laget i dressyr. Grenledaren Fredrik Böhling... 2
Svar
21
· Visningar
5 272
Senast: Hanna_haggebygard
·
B
Hästmänniskan Hej. Undrar lite om ni tidigare hört att man inte får tävla ponnyhästar efter 1 januari om man inte har dem chipmärkta eller...
Svar
6
· Visningar
951
Senast: brittasparris
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur