Nytt rasist-dåd

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare TomasN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 199
  • Visningar Visningar 14 476
Sv: Nytt rasist-dåd

Det kan ju vara ett hatbrott även om förövarna var påtända tex.

fast jag tänkte mer på droghandel ...dvs obetalda affärer. Men det kan ju vara som ditt ex också , det är ju iallafall väldigt ovanligt med sån här misshandel mitt på ljusa dagen med barn inblandat

Jag tycker synd om pappan och barnet som blev misshandlade. Men jag tycker inte mer synd om dom bara för att dom råkade vara utländska.
För det är lika hemskt att bli misshandlad oavsett vilket land man kommer ifrån. Eller?

Om folk aldrig kan sluta säga "åh en stackars utländsk pappa med sin son blev misshandlade, stackars dom" kommer vi aldrig komma ifrån det där med att människor jämt och ständigt gör skillnad på varandra.

Hade ni tyckt mindre synd om personerna i fråga om det i artikeln bara stod "pappa och son misshandlade"?

Att journalisten ens bemödar sig skriva att det var utländska som blev attackerade. Det ska väl ändå kvitta tycker jag. Görningen är hemsk oavsett!

Snälla läs en bok. Eller en tidning. Eller gå om skolan.

Nej alltså sorry men vi lever i ett rasistiskt samhälle, och det måste belysas. Särskilt vid sådana här tillfällen, när ett hatbrott har begåtts. Det handlar inte om hur synd man tycker om någon.

Jaha så om man är dålig på svenska språket har man inte rätt att skriva något på ett forum utan att någon ska vara tyken? Hade du sagt det där IRL hade det varit likställt med mobbing.

*kl*

Fast jag tror man skall vara lite försiktig med att säga att det var rasister med svenskt påbrå. .

Rasismen är betydligt mer utbredd och gränsöverskridande bland andra länder och kulturer än svenska så du har helt rätt i att man ska lugna sig innan man hojtar om att det handlar om svenska rasister.
Gällande just Malmö är rasismen mellan olika utländska grupper så utbredd att den är utom kontroll. Handlar det dessutom inte om ett område där det knappt bor några svenskar?

Det kan absolut handla om rasism där mannen och barnet blev påhoppade oprovocerat pga fel hudfärg men det kan lika gärna handla om något annat, där våldet är resultat av tidigare bekantskap som handlar om skulder eller annat.

Det enda som egentligen är säkert är att det finns hat i brottet. Hatbrott behöver inte nödvändigtvis ha med rasism att göra.

Kl mej själv.
Det finns så mycket rasism vardagligdags i vårt samhälle så det är galet. Problemet är att i ALLA grupper oavsett ursprung så finns dom där - rasisterna.

Och det börjar bli svårt att kämpa emot då idioters handlingar - tex bråk i krogköer - ska blåsas upp som rasmotsättningar av nyhetstörstande tidningar. Och folk på forum bråkar om huruvida det var droger inblandat.
Idioter begår idiotiska handlingar.

Men när skånska Olle spottar efter en muslimsk kvinna eller libanesiska George sniffar i luften och rynkar på näsan när somaliska Abdi gå förbi.
Då är det ingen som skriker - då - precis när det händer. Nä då slinker vi undan. Bara om det står i tidningen förfäras vi.

För en sak är säker - mänskligheten är rasistisk, man dras till det bekanta - men vi har förmågan att tänka om och lära nytt.

astrid_n klagar på fikapaus inlägg för några ord som blivit lite tossiga trots att inlägget faktiskt är klokt och begripligt. Men det verkar som man måste vara perfekt i sitt språk för att få yttra sig.

Fast jag tror att du tolkar det lite fel. Jag tycker inte heller att det var speciellt trevligt uttryckt, men jag tror att astrid_n syftar mer på synen på rasism som uttrycks i fikapaus inlägg än språket.

Ska hon läsa en bok för sin syn på rasism?
Nä du, jag tror astrid trycker till pga det dåliga språket.

*kl*

Alltså det känns som att jag missat något, men HUR blir brottet mindre hatbrott beroende på förövarens eventuella icke-svenska bakgrund? En man har nästan blivit mördad framför ögonen på sitt lilla barn, han har dessutom fått höra negativa tillrop med avseende på hans etnicitet. Hur kan detta INTE vara ett hatbrott???

kvinnor gick fram och sparkade på en barns leksak. Pappan blir misshandlad.
Din reaktion "ah det är säkert för att pappan drogar". Vilken avskyvärd slutsats! :(

Jag tycker synd om pappan och barnet som blev misshandlade. Men jag tycker inte mer synd om dom bara för att dom råkade vara utländska.
För det är lika hemskt att bli misshandlad oavsett vilket land man kommer ifrån. Eller?

Om folk aldrig kan sluta säga "åh en stackars utländsk pappa med sin son blev misshandlade, stackars dom" kommer vi aldrig komma ifrån det där med att människor jämt och ständigt gör skillnad på varandra.

Hade ni tyckt mindre synd om personerna i fråga om det i artikeln bara stod "pappa och son misshandlade"?

Att journalisten ens bemödar sig skriva att det var utländska som blev attackerade. Det ska väl ändå kvitta tycker jag. Görningen är hemsk oavsett!

Vems tolkning är det som är den enda rätta sanna tolkningen? Finns det bara en tolkning? Är det ett rasistiskt inlägg eller ett rörigt, grammatiskt inkorrekt inlägg?

Jag tolkar fikapaus_ inlägg som att vi ska sluta tänka vi- dom. Trots att det inte glasklart skrivet.

Kan du utveckla det lite?
På vilket sätt skulle kristendom vara kopplat till ras?

Kolonialismen t ex. Jag menar att ras/etnicitet, nationalitet och religion alla hänger ihop med rasism och går in i varandra. Rasism handlar inte bara om hudfärg!

Hela artikeln är märklig. Man skriver indirekt att offret är invandrare (utsatt för hatbrott) [...]

[...]

[...]det enda vi vet är att pappan o sonen är från ett annat land.

Hur i all sin dar läser ni egentligen? Ingenstans kan jag se att det står att pappan och sonen var utländska eller invandrare. Att vara svart är inte synonymt med att ha invandrat.

Varför är det bra att det kom fram? Och hur menar du med "inte svenska"? Av vad jag kan läsa så bodde förövarna i samma område = boende i Sverige. På vilket sätt är det viktigt att redovisa i vilket land förövarna är födda eller vilken etnicitet de har? (Vilket av det som nu är viktigt.)

Att rasism reproduceras även av personer som har invandrat till Sverige är varken en nyhet eller hemlighet. Jag känner inte igen att det skulle vara något som "passerar obemärkt".

Varför är det bra att det kom fram?

Det kanske kan bidra till att bredda din och andras bild av hat mot minoriteter - från att det sker för att de inte tillhör en vithetsnorm till en mer komplex och korrekt bild av verkligheten t.ex?

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka