Nytt rasist-dåd

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare TomasN
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 199
  • Visningar Visningar 14 476
Sv: Nytt rasist-dåd

Jag hoppas verkligen jag missförstår dig för jag läser att invandrare är mer våldsamma än svenskar...

Jag tror inte invandrare som människor är mer kriminella eller mer våldsamma än "svenskar" över lag.

Den kriminalitet vi ser idag är ofta knuten till bostadsområden, flyttar "invandrarna" till villor eller andra "bättre" områden följer ju kriminaliteten inte med.

Vad det gäller våldsamhet så har, av naturliga skäl, människor som kommer från krigszoner en annan attityd visavi provokationer än en vanlig medelsvensson. Det som i den enes ögon anses som en enkel gliring kan vara ett allvarligt menat angrep och besvaras anpassat efter detta.

Vems tolkning är det som är den enda rätta sanna tolkningen? Finns det bara en tolkning? Är det ett rasistiskt inlägg eller ett rörigt, grammatiskt inkorrekt inlägg?

Jag tolkar fikapaus_ inlägg som att vi ska sluta tänka vi- dom. Trots att det inte glasklart skrivet.

Tack för stödet (ni andra också som varit snälla och försvarat mitt inlägg), det är precis det jag ville få fram = att vi ska sluta tänka "vi-dom". Jag tror vi skulle leva i en snällare och trevligare värld om vi tänkte så! Hur svår ska det vara? Uppenbarligen tänker dom flesta att det är vi och dom i den här tråden. Inte konstigtattdiskussionerna blir som dom blir då!

Det är inte alltid så lätt att uttrycka sig på internetforum. Men att bli påhoppad är inte okej. Jag brukar sällan ta åt mig men blev lite sårad den här gången faktiskt.

Vad det gäller våldsamhet så har, av naturliga skäl, människor som kommer från krigszoner en annan attityd visavi provokationer än en vanlig medelsvensson. Det som i den enes ögon anses som en enkel gliring kan vara ett allvarligt menat angrep och besvaras anpassat efter detta.

Ja, det är ju vanligt att sluta äta, dricka och/eller sova. Traumatiserade människor som utsatts för våldsamma händelser i tex krigszoner har tendenser att behöva stöd, hjälp och förståelse. Att komma ur askan och gå rakt in i elden. Duh.

Fast jag tror att du tolkar det lite fel. Jag tycker inte heller att det var speciellt trevligt uttryckt, men jag tror att astrid_n syftar mer på synen på rasism som uttrycks i fikapaus inlägg än språket.

Och vilken syn på rasism uttrycks i min text om jag får fråga?
Jag har inte skrivit något rasistiskt över huvud taget. Det enda jag ville få fram var att det är synd om den misshandlade OAVSETT ursprung. Ursprunget är för mig helt oviktigt, gärningen är lika hemsk för det. Och vi måste sluta tänka vi-dom heeeeela tiden. Varför ska man göra skillnad på folk? Vad är det bra för?

Senast ändrad:

Grejen är att du verkar ha missförstått. Det är inte "mer synd om dem för att de är utländska" utan det handlar om att de blev utsatta för ett hatbrott pga sin hudfärg (inte nationalitet). Hatbrott är en straffskärpningsregel, dvs tanken är att förövaren ska kunna få ett strängare straff, inte att omgivningen ska tycka mer synd om offret. Att media berör offrens hudfärg beror på att det är just ett rasistiskt hatbrott som har begåtts.

Du talar ju själv om "invandrarrasism" och kan inte förklara hur du menar. I en annan tråd skriver du om invandrare som en grupp, som är frustrerade och hatiska

Ja men du kanske ska ta o läsa mer än ett ord och ta det i sitt sammanhang , kan du inte hitta på nåt mer som ska delas ner i monekyler :crazy:

Det skulle vara intressant att veta Hur Trani vet att det är pga hudfärg som misshandeln ägt rum?

Det är polisen som misstänker det

Hatbrott innebär att någon angriper en person eller en grupp av människor på grund av deras uppfattade etniska bakgrund, religion, sexuella läggning eller könsöverskridande identitet. Även om oenighet råder om vad som bör inkluderas i begreppet hatbrott råder internationell enighet om att händelsen är ett resultat av bristande respekt för mänskliga rättigheter och människors lika värde.

http://www.bra.se/bra/brott--statistik/hatbrott.html

Nej men va? Självklart vill ingen religion att dess anhängare konverterar till en annan tro och därmed gör de också sitt bästa för att skrämmas, men oavsett vad religiösa texter och ledare hotar med, så är det vad individen identifierar sig med som måste vara det viktiga.

En nära vän till mig har konverterat från islam till kristendomen och bor dessutom i ett muslimskt land. Har även en bekant som är född jude men som inte alls identifierar sig med judendomen och har massor av vänner med muslimsk bakgrund som kallar sig ateister.

Man skräms inte, åtminstone inte inom judendomen. Islam känner jag för dåligt till. Det har inget alls med det att göra. Är du född av en judisk mor eller har konverterat, så räknas du alltid som jude (del av det judiska folket) oavsett vilken religion du tillämpar.

Det skulle vara intressant att veta Hur Trani vet att det är pga hudfärg som misshandeln ägt rum?

Genom att jag läser riktiga tidningar och kollar på tv-nyheterna. I artikeln som länkas till i trådstarten står att förövarna använde "grova tillmälen som handlade om pappans och sonens hudfärg".

Ja, det är ju vanligt att sluta äta, dricka och/eller sova. Traumatiserade människor som utsatts för våldsamma händelser i tex krigszoner har tendenser att behöva stöd, hjälp och förståelse. Att komma ur askan och gå rakt in i elden. Duh.

jo men samtidigt,en liten slagsmålsincident mellan två grabbar födda o uppvuxna utan att ha behövt att kämpa med näbbar o klor för mat o status i ett flyktingläger tänker o framför allt reagerar annorlunda än en lika gammal grabb med de ovan beskrivna erfarenheterna. då är det lätt hänt att svaret på en provokation blir betydligt värre än vad provokatören räknat med.

Att du har rasistiska åsikter likt denna är ingen nyhet...

Det är ingen åsikt det är bara så det är. Fakta liksom.

107uykw.jpg

http://www.bra.se/download/18.cba82...bland_personer_fodda_sverige_och_utlandet.pdf

jo men samtidigt,en liten slagsmålsincident mellan två grabbar födda o uppvuxna utan att ha behövt att kämpa med näbbar o klor för mat o status i ett flyktingläger tänker o framför allt reagerar annorlunda än en lika gammal grabb med de ovan beskrivna erfarenheterna. då är det lätt hänt att svaret på en provokation blir betydligt värre än vad provokatören räknat med.

Du känner inte att du ger ett extremt (märkligt) exempel som grund för förhållning till en väldigt stor grupp människor? :crazy:

Om då brottsligheten beror på att det är invares barn som ställer till det, kan du förklara för mig varför de då inte tar med sig sin brottsliga benägenhet då de flyttar in i "svenska" villaförorten? Den ohemult stora överrepresentationen finns väl bara i miljonprogramsförorterna.

Områden som hade den högsta brottsligheten redan på mitten av sjuttiotalet;)

Du känner inte att du ger ett extremt (märkligt) exempel som grund för förhållning till en väldigt stor grupp människor? :crazy:

Nej jag ser det som ett exempel på bristande förmåga att kommunicera.

Ett bevis på att våldsamheten inte ligger i generna utan i den enskilda människans tidigare erfarenheter.

Nej jag ser det som ett exempel på bristande förmåga att kommunicera.

Ett bevis på att våldsamheten inte ligger i generna utan i den enskilda människans tidigare erfarenheter.

Absolut, men det är ju en universell sanning, vilket innebär att det är en reaktionsrisk vem som helt kan bära på. I diskussionens sammanhang - desto större anledning till att ta emot traumatiserade flyktingar på ett välkomnande och varsamt sätt utan att alienera dem medelst främlingsfientlighet och rasism.

Om då brottsligheten beror på att det är invares barn som ställer till det,

Det är inget jag har påstått.

kan du förklara för mig varför de då inte tar med sig sin brottsliga benägenhet då de flyttar in i "svenska" villaförorten?

De tar med sig runt 75% av den åtminstone enligt Brå. Det är alltså inte sämre utbildning, boende eller inkomst som är den huvudsakliga anledningen till invandrares överrepresentation.

Områden som hade den högsta brottsligheten redan på mitten av sjuttiotalet;)

Det har alla samhällen haft i alla tider, förstår inte riktigt poängen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka