Nytta eller nöje..

Sv: Nytta eller nöje..

Jag har faktiskt för ett (hyfsat stort) antal år sedan kollat in just spinone, men eftersom det är en mer allround jakthund på kanske främst fågel i ofs i komb. med bra apporteringsförmåga + deras storlek så faller de bort för mig.

Tror dessutom (kanske felaktigt) att det inte är så vanligt att de avlas på sina jaktegenskaper här i norden? Har fått för mig att de flesta fungerar mest som sällskapshundar. I af om man läser på rasklubbens hemsida.

Finns några stycken som håller på med jakt, de har väl tillochmed fått fram lite jaktchampions, de är dem jag har träffat mest och deras hundar är ju supertrevliga på alla sätt. Men tyvärr har du nog rätt i att många avlas mot sällskap, synd på en trevlig, lite långsamt och metodiskt arbetande hund.

Kul att det i af finns några som jobbar för jakten i rasen för som sagt, den är nog en trevlig allround fågelhund för de som är ute efter en sådan.

Hade jag vetat att du var så sugen hade jag skickat henne med bussgods....

:rofl:

Ser fram emot valpbilder på norrlandstollarn! :D

Stort grattis till ditt val av hund! Toppen att du känner uppfödaren:) hoppas du blir jätte nöjd med din rödtott:) passa bara så jag inte kommer och knycker den;)

/LL

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka