Nytta eller nöje..

Sv: Nytta eller nöje..

Precis, stilpoängen får man ju sträva efter på mindre och lättare vilt än på en 25 kilos klump och eftersom jag har/kommer att ha (ännu fler) ankor, så lär jag ju kunna offra i af några stycken vid slakten och använda som apporteringsvilt. Likaså tuppar/räv i lämplig storlek och hare osv om jag vill det :)

Kleine munsterländer? De jag känner till apporter bra och de går ju att ha till annat också, trevliga familjehundar dessutom:) eller går de också fetbort?
/LL

Nej, huga..

De jag träffat har INTE varit bra i skallen eller för den delen i jakten heller och som sagt: Jag ska ha en ren apportör. Till jakt på allt jaktbart vilt som vi jagar med hund har vi redan ett antal andra hundar :D

Då ska du ha en labbe inget annat! Finns inga bättre apportörer *hukar mej för prygel av de som inte har labbar*

/LL

Labbe är som sagt inte ett självklart val dock.

Tänker ju inte avla/springa på massor med jaktprov och kräver inte heller perfektion utan vill ha en hund som får jobbet gjort och som sagt.. Kikar runt och funderar, stöter och blöter, funderar lite till och input från andra är alltid bra! även om det kanske verkar som att jag bara hittar fel på alla alternativ :o så är det inte riktigt så, utan en tanke finns alltid kvar att spinna vidare på :D

Det är skitsvårt.. Min sambo velar mellan allt ifrån pointer till drever:D så jag vet vad du menar haha!!

Jaktspringer? Min bror har en, supertrevlig hund och en riktigt bra apportör:) Han köpte den "färdig" som 3åring, så jag vet inte hur de är att träna fram.

/LL

Ingen springer spaniel.. Dessa har jag sett nog av under mina hundår och det är inte en ras för mig. Eller för den delen: Jag är inte en spanielmänniksa helt enkelt.

:rofl:

Som sagt: jag är kinkig och det är ju ett I-landsproblem, men jag tänker som så att det är bättre att vara kinkig innan köp och att det blir bra under mååååååååånga år framöver, än att det blir "fel" sas.

Om jag ska ha en åsikt om de jag har träffat bland lite olika retriever raserna så kan jag som högst personlig åsikt säga så här:

Flat: Ojämna, står och steppar med frambenen och lämpar sej bäst till utställning och bruks:o

Jakt golden: Trevliga och bra apportörer, tycker dock att de som jag tränat ihop med har varit för långsamma och med lite pissigt sök.

Tollare: Ingen ren apportör, gör jobbet men inte så trevliga.

Jaktlabbe: En missil, vanligast av en anledning:love: (nästan inte partisk alls)

Övriga raser:

Wachtel: Trevliga men lite "egna" Funkar som apportör på bra sätt, och användbar till mkt.

Munster: Trevliga hundar, apporterar också bra.

Wisla: Inget jag skulle ha som apportör men de funkar också.

Vorsteh: Får du en bra så har du en sjuhelsikes hund. Tycker dock att de är alldeles för svåra och far som helikoptrar i snöret:p

Breton: Roliga hundar som apporterar bra, mkt fart!

Finns så mkt att välja mellan.. Och kom ihåg ni som tycker jag sågar er ras, Detta är MIN personliga åsikt och ingen sanning för alla:)

/LL

Senast ändrad:

Sådana "listor" med personliga erfarenheter är ju bra att få läsa tycker jag :)

Vassego! Men det är ju som sagt bara iaktagelser jag har gjort på träningar och jakt. För mej finns ju bara en ras som ren apportör, det finns medskickat i labben. Med de andra raserna får man jobba mer för det enligt mej.

/LL

kl

Köper du från mitt närområde så står jag för transporten!
BC, the versatility dog nr 1!

Jag har haft en som vallade simmande svanar till mig, djup smal vik, matte var mindre glad.
Samma hund ingick i en trio som stötte upp o vallade världens största :angel: grävling till mig på natten, tog lite tid att få till ligg på alla så den stackars grävisen kunde slinka bort.
Senaste vovven lärde sig helt själv att stöta fågel, husse gillade inte den där fridlysta saken som hackade bort mosstätningen på timmerhuset, han hämtade en bössa o sköt, nästa gång flygfäet kom o husse kom ut med bössan så sprang unghunden ut i det höga gräset o stötte upp fågeln.
Samma hund vikarierade som vattenapportör så fort tillfälle gavs.
:love:

Faktum är ju att jaktlabben är den mest omtyckta jaktapportören - av en anledning! Ska man ha en provhund kan du ju köpa vilken retriever som helst och lära den gå på signaler.

60887_442165026068_652581068_5019178_5639734_n.jpg

Fast det finns riktigt bra flattar med :love:
Här bärgar hon ett rådjur på ungefär 25kg! Ståndskäller vildsvin, stöter rådjur, apporterar nyskjuten bäver och räv! Som vanligt är jag inte partisk..

Senast ändrad:

*lånar*

Du behöver en utmaning, det hör jag! Alltså, varför inte en rottweiler :D Om inte våran tik skulle vara så feg när det gäller simning så skulle hon garanterat apportera bäver (också!). Hon plockar ju allt från enkronor till traktordäck, jagar tjäder (eller driver kanske det heter, hon försökte iaf få den att springa mot husse, till husses stora förtvivlan). Tillräckligt bred käft har de också.
Finns faktiskt ett par rottweilers här i närheten som de tränat för att hämta in människor som är i sjönöd, så bäver borde också funka.

/Sandra - kanske inte helt allvarlig men skulle gärna se en rotta som apporterar bäver

:idea:
Fantastiskt förslag, då kan den ha bävern som framtyngd så att inte baken tynger ner den, men hur lär man dem att ta av sig flytvästen när de fått tag på bävern?
:rofl:

Nu lägger jag mig i igen;)

Jag har sett alldeles för många wachtlar som typ pissar på apporten eller tycker att en löpa är roligare för att anse att de är dugliga apportörer :angel:

Men vet du Gnist, jag tycker att du ska gå in på de kontinentala faktiskt. Kanske inte en weimaraner eller vorsteh, men spinonen och drenten är faktiskt jävligt trevliga jyckar. Ska de apportera bäver krävs ju lite styrka... Vill du ha en lite mer galen hund så är såklart weimaraner och vorsteh säkerligen dugliga bäverapportörer, men de är ju inga sällskapshundar mellan varven.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka