Oangagerad och slö 4-åring, hur motiverar vi hästen bäst?

C

colorado

Min dotter har en fyra-årig Connemara ponny. Denna häst är en mycket cool kille. Vi har tagit hjälp med utbildningen av en mycket duktig dressyrryttare som har stor erfarenhet av unghästar. Och visst har det blivit skillnad när han rids på volten. Men jag tycker inte om det sättet som det går till på, lyssnar han inte på skänkeln får han sig några spöslag. Problemet är bara att jag tycker inte han lär sig att lyssna på skänkeln, vilket leder till ganska så mycket spö. Hästen är inte rädd och har inge respekt för spöt och är mycket envis. Vi har varit och kollat upp hästen hos veterinär med bla röntgen av benen, helt frisk.

Hästen är glad och pigg när hon rider ut på honom, och vi försöker att bara rida på volten 1 gång i veckan.

Så min fråga är hur ska vi få honom att lyssna på skänkel??

:confused:
 
"Så min fråga är hur ska vi få honom att lyssna på skänkel?"

Träna detta när ni rider ut eftersom det funkar bra där. Man kan i princip sköta hela skolningen i skogen.

När jag red in min nu tioåriga häst höll vi till på volten inledningsvis. Där lärde han sig framåt, sväng, stanna (allt i skritt). Sedan var det ute som gällde, så där travade vi första gången, galopperade första gången, tränade galoppfattningar, flyttade åt sidan första gången, ryggade första gången o.s.v.

Min häst tyckte det var jobbigt på volten i början, så jag tog det väldigt lugnt där. Nu rids han naturligtvis på volten utan problem, men det var ingen dum idé att skola honom ute eftersom man då "på köpet" fick inställningen att man även vid uteridning skall befinna sig hos ryttaren och inte fara omkring i sin egna lilla värld, vilket ju är ett problem hos vissa hästar - och ryttare. På Cider är det ingen skillnad att rida dressyr ute eller på banan, vilket kan ha med inridningen att göra.

Anneli
 
Det låter faktiskt rätt logiskt det sättet du utbildade din häst på, tack för det.
:bow:
 
Hrm...min första tanke är idiot rill tränare.

En unghäst ska skolas sakta och försiktigt och ett spö ska aldrig eller enormt sällan användas på dett sättet. Det ska bara vara till för att petas med. Någon gång ibland kan det ju hända att man får ta i mer, men det ska hända väldigt sällan.

Jag vet inte hur jag kan ge dig mer råd... Jag skulle tro att hästen redan tröttnat på att försöka jobba eftersom han får stryk "hela" tiden.
 
Det är ett gammalt sätt. Läs i senaste Ridsport vad Jens Fredricsson (tror jag :confused:) tyckte om unghästutbildning. Ut i bushen i grupp med äldre häst i täten borgar för hållbar, glad häst menar han.

Mina idéer runt det hela fann sitt ursprung dels i vad jag själv tänkt, dels i en artikel i Ridsport för ca 10 år sedan. Den handlade om unghästutbildning inom kavalleriet och där körde de tydligen ungefär samma race som jag. När hästen var styrbar och gick framåt och stannade på ridbanan gav man sig ut i bushen. Så det är rätt beprövat.

Anneli
 
Som jag ser det kan man lära en unghäst allt den behöver kunna ute i naturen där den har en naturlig framåtbjudning.

Jag rider min 4-åring i ridhus max en gång/månad. Jag gillar inte ridbanor och ridhus! :crazy:

Det gör däremot hon som förknippar dem med bus och löshoppning - det bästa hon vet! :)

Så mitt tips är att göra det den tycker är kul. På så sätt får man en samarbetsvillig positiv häst!

/C
 
Det ligger mkt i det Spider säger.

När jag köpte min första unghäst lyckades jag också hitta en sådan tränare, alla sa att denna personen var så duktig på unghästar och jag visste inte bättre. Men denna person blev ganska snabbt bort bytt mot en ny mkt mjukare och bättre tränare och helt plötsligt vart det stora framsteg med pållan.

Så jag tycker nog att ni ska se er omkring efter en annan tränare som lyckas motivera er och hästen bättre. Eller att du/ni konfronterar er tränare och säga hur ni känner så kanske ni kommer fram till ngt bra tillsammans.
 
Jag är helt enig med er allihopp, jag har hela tiden känt att något är fel, stackars häst. Nu blir det bara uteridning, lite träning på åkrar, löshoppning och inge nötande på den dära tråkiga volten. Så kan vi prova till våren och se om han kanske tycka att det kan vara lite roligare. Ska också försöka hitta någon mjukare tränare, vet ni någon söder om Stockholm?
 
Ser att du redan fått många, alldeles korrekta och jättekloka synpunkter på din fråga, men jag blev lite förbluffad!

Som sagt redan är, tränaren är inte rätt för unghästar, ej heller för äldre hästar, anser jag! Ett spö ska användas som en förlängd skänkel, om det ska användas i överhuvudtaget.

Har ni tänkt på att småbarnen på ridskolor blir tillsagda att ta ett spö för att "få fart på öket"? Det här har medfört att alla ungar på min ridklubb sitter och daskar och slår för allt vad de är värda på de stackars hästarna.

Vart är världen på väg?! :confused:
 
Förutom vad de andra sagt, så kan jag ju tillägga att det är viktigt hur man lägger upp ridpasset. Kanske särskilt för unghästarna. Dressyr är ju jobbigt, och blir dessutom lätt enahanda om det handlar mest om voltarbete och form pilleri.
Destu viktigare att göra arbetsuppgifterna tydliga för hästen, och passet på banan så kort och effektivt som möjligt:
Värm upp och skritta av utanför ridbanan.
Välj vad ni ska öva på, på banan.
Visa tydligt, beröm tydligt med eftergift. Är det ett helt nytt moment så gör halt, ge eftergift och klapp under stillastående betänketid. Fungerar det dåligt, backa till ett lättare moment och träna lite på det.
Avsluta när det går bra.

Så kan man ju träna både muskler och rörelser utanför ridbanan, för omväxlingen, motivationen och för att kunna repetera nya moment utan att hamna i "nötnings fällan". Ni kan lägga enbart "roliga pass" på ridbanan en tid - korta marktränings, löshoppnings eller något lätt hoppass (om han gillar att hoppa).

Sedan är han bara fyra år. Han kan behöva extra vila. Både några stadiga vilodagar i veckan för muskelsättning och återhämtning, och längre sammanhängande viloperioder (1 vecka då och då, plus sommar- och vintervila) för att växa, smälta alla nya intryck, och öka motivationen inför framtiden.
 
Tack för alla bra tips....Det är bra att du tar upp vikten av vila, har märkt att han i perioder ligger mycket ner, troligtvis trött, växtverk mm. Vi har då låtit honom vila.

Smart... att bara träna roliga saker på volten, det ska vi börja med....Tack Tack
:bow:
 
För att hålla motivationen upe på min unghäst så rider jag korta pass på ridbana. Har vi prövat ngt nytt och det går bra så slutar jag för dagen, även om vi bara ridit 10 min. Jag försöker kräva total koncentration på mig, under korta perioder och är snabb med beröm och avslappning när det känns bra.

Jag tycker det låter som om din häst inte vet vad skänkeln betyder. En unghäst borde man normalt sett inte behöva använda spö på för att den inte reagerar. Det kan möjligtvis behövas på mkt avtrubbade gamla ridskolehästar som ska skolas om, och då bara nån gång.
 
När min unghäst brukade vara i sina "sura/slöa perioder", och höll på med unghästfasoner t ex att stanna och sura, sparka bakut och rygga mm så brukade jag alltid tömköra henne. Ett tag så lyssnade hon knappt på skänkeln och jag gjorde uppehåll med ridningen och började tömköra henne. När jag började rida in henne så tömkörde jag henne för att få en bra hand på henne innan jag satt upp för första gången. Men som sagt, er häst lyssnar inte på skänkeln, gå ett par steg bakåt i utbildningen, till tömkörningen och sätt ignång hästen med rösten. Gör sedan likadant när hästen rids och andvänd skänkeln samtidigt som rösten. När du tömkör och hästen inte lyssnar på rösten så kan du ta ena tömmen och "klatscha" väldigt nätt, det ska inte kännas som ett spö utan bara som en hjälp att förstå rösten.
Sen när hästen gör framsteg ska man inte fortsätta att gå framåt i utvecklingen i en och samma takt för då kommer hästen att bestämma takten själv, hoppa tillbaks lite då och då så att ett ridpass kan det räcka med att skritta lite och göra några halter.
Hoppas att allt löser sig, och prata med tränaren och säg vad du tycker och dennes sätt att få hästen att lyssna.
Hälsningar Elisabet
 
Vad roligt!
Det låter ju helt underbart!!
Så när hästen går fram ,kan stanna och är svängbar ut till skogs och träna, hade jag faktiskt inte haft en tanke på..tack för tipset!!
 
Man bara gör.

Min är drygt tre och börjar förstå skänklarna som framåtdrivande då jag på reflex skänklar när jag smackar (det är inte meningen men nu är det som det är).

VÄLDIGT viktigt är att inte bli arg. Beröm när ponnyn gör som ni vill och när den inte gör det så förstår han förmodligen inte.

Sen ÄR många connemaror coola :cool:

Jag skulle rida ett eller två pass med mkt beröm och enkla saker och sen vila ett par veckor, så att sista delen blev trevlig och sen se om det inte blir lite roligare sen...

Alltså gör det LÄTT och roligt.

I skogen är vi mkt men inte så mkt som jag skulle vilja efter att jag ramlade av i våras men imorgon funderar jag på en tur i skogen på egen hand :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 801
Senast: Sel
·
Ridning Hej! Jag bara undrar om någon här har något tips på hur man rider ”segare” hästar. Alltså hur man får dem mer fram för skänkeln. T.ex en...
Svar
19
· Visningar
4 447
Senast: Lager
·
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 458
Senast: Ananazen
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 531
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp