Skänkeldöv häst?

Ananazen

Trådstartare
Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte härlig känsla med redan första lektionen och andra måste jag jobba lite mer för att hitta rätt knappar men när man väl gör det känns det också super med dem! T.ex ett ponny sto jag red för några veckor sen: första lektionen var helt okej, andra lektionen kändes super bra! Och en ponny valack där det kändes dåligt dem första två lektionerna men efter att jag ridit honom i 6 veckor så känner jag honom bättre och nu har jag inga större luckor när jag rider honom. Iallafall.

Nu dem senaste två veckorna har jag ridit en häst som är helt skänkeldöv, eller tror jag. När vi värmer upp utomhus på galoppbanan kan han hamna sist i ledet innan han faktiskt galopperar men han brukar iallafall göra det till slut med bestämda skänklar och lite smackljud. Dock när man kommer in på banan och ska köra lite galopp så stannar han helt... han känns jätte stel, det spelar ingen roll hur mycket man skänklar eller försöker använda spö. Jag blir helt trött och andfådd. Jag försöker att gunga fram med sitsen, ingen reaktion - spö - ingen reaktion.
Det tar honom ändå till slutet på passet att bli lösgjord och då är lektionen redan slut. När han väl blir lösgjord galopperar han på och blir jätte pigg.
Hoppade även med honom och det gick väl... mindre bra....
Kunde inte hålla galoppen hela banan, han stannade framför hinder då han är tittig osv...
När vi skulle galoppera första gången gjorde han samma sak och stannade och sket i mina skänklar.
Känns hopplöst när jag rider honom sådär. Jag vet att jag inte är 100 som ryttare och jag gör väl flera saker fel men jag orkar ju inte sitta där och testa allt. Jag har försökt variera dem raka spåren med volter och annat men han kan ju inte ens hålla traven i en volt...
Jag vill ju inte sitta o tjata med skänkeln heller för det hjälper ju inte, så jag testar med liten skänkel till följd av spö om han inte reagerar men han reagerar inte ens på spöt. Sitter och smackar med munnen - ingen reaktion.

Det är så tråkigt, har ni några tips på vad man ska göra? Känns som om min ridlärare får göra allt jobb åt mig... :(
 
Påminner väldigt om en häst jag rider just nu. Han lägger gärna i parkeringsbromsen när han inte är uppvärmd i kroppen, när han lägger i parkeringsläget och enda sättet att få honom att gå framåt igen är att svänga på tygeln samtidigt som man trycker lite med skänkeln. På den hästen när vi rider fram är det viktigt med tempoväxlingar, speciellt i traven, låta honom trava på på långsidorna och lite kortare på kortsidorna, likadant i galoppen. Aktivera och engagera samtidigt som jag försöker få honom mindre stel.

Vad säger ridläraren?
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
848
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 970
Senast: JohannaB
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 894
Senast: valy
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 851
Senast: Nox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp