Oansvarig hantering av 8 mnd föl

Picazzo

Trådstartare
Känner mig riktigt frustrerad och nu.. Försöker söka lite hjälp på de ställen jag kan på hur jag ska hantera detta.

Måndag kväll kör jag min 8 mnd häst till en klinik med en sårskada som tyvärr gick in till leden. Denna spolas och inget grums hittas.
Tisdag morgon ser allt fortfarande helt bra ut, ingen temp, ingen svullnad el.
Onsdag likadant, de har bytt bandage och hästen antas få komma hem fredag.
Torsdag morgon rings jag från kliniken, under natten har det hänt något, hon har på något sätt fått av toppen av kanylen, är på morgonen apatisk, trög i magen, har höga HB värden, hög puls och problem med att andas. Alla tecken på kraftig stress, förutom att hun är lugn med dom. Har också temp.
De har ingen aning vad detta beror på och symtombehandlar hästen, aldrig sett något liknande.
Åker ut på eftermiddagen när jag slutat jobba då de ansåg situationen att vara stabil. Frågar lite runt om hon haft sällskap där (är inte nattpersonal på ställen vilket jag vet) ingen som kan ge mig ett svar innan person nr 5 jag frågar erkänner att hon stått alldeles själv i två nätter. Men hade varit helt lugn och fin när sista person åkte kvällen innan.

Är det verkligen ansvarligt (och lagligt) att låta en 8 mnd stå själv i två nätter, utan sällskap av verken människor eller djur - detta i tillägg på ett främmande ställe.. De kan inte säga att hennes nuvarande tillstånd beror på detta, men de kan heller inte garantera att det inte gör det. Kommer en massa gissningar och (min känsla) idiotförklarande av mig.
Detta har i tillägg till en extra belastning på min unghäst lett till att min kostnad (rörlig självrisk) förmodligen dubblas och en massa extra åkande samt telefonsamtal för att försäkra mig om att hon har sällskap. Detta har hon nu haft sista natten efter jag krävde det, och kommer också att få i helgen.
Vill tillägga att den medisinska behandlig de gjort på min häst har jag inget att utsätta på, men anser att de agerat gravt oansvarligt med att låta föl/unghäst stå själv utan att informera mig som ägare eller skaffat sällskap.
Vilket som möjligen lett till nuvarande tillstånd. Benet och såret ser fortfarande fint ut och detta kopplas ej till de komplikationer som uppstått..
 
Sv: Oansvarig hantering av 8 mnd föl

Djursjukhus i ett nötskal.
Ställs hästen dit för en skada, så kommer diverse andra skador som ett brev på posten.

Mitt råd är att alltid ta med hästen hem.
Hade du gjort det, och själv övervakat hästen med tempning osv hade det säkerligen varit mycket bättre. Både för dig, ditt föl och för din plånbok.
 
Sv: Oansvarig hantering av 8 mnd föl

Ja, exakt så jag känner med. Men tyvärr så förlitar man sig ju på att de är i trygga händer. Att det ska uppstå saker som inte har ett samband med det den blev ditkörd för, eller en olycka som kan ske är ju inte direkt det man räknar med. Då det faktisk också står i djurskyddslagen att hästar bör ha sällskap av artsfränder, samt att föl/unghäst under 12 mnd inte ska vistas (dock ute) utan minst en annan häst så räknar man inte med att den blir kvarsatt ensam på ett hästsjukhus. Om det nu är detta som förårsakat det som nu har hänt har vi ingen garanti för, men att det är en orsak lika god som någon annan kan man ju påstå då de inte hittar någon utlösande faktor till det som hänt.
Att hästar kan reagera med apati vid rädsla/stress köper de heller inte.. Känner någon stans att de egentligen gör det, men inte kan erkänna mtp vad följderna av det kan bli.
 
Sv: Oansvarig hantering av 8 mnd föl

Nej, det kan de ju inte erkänna, då framstår de ju som skyldiga till att ha hanterat din häst illa, vilket jag tycker att de har ....

Inte lätt heller att vara hästägare i ett sådant fall, man vill ju det bästa för hästen och tror att de ska ha kompetensen att sköta om den på bästa sätt, både psykiskt och fysiskt.

Jättetråkig situation, men det lär väl inte finnas så mycket du kan göra åt den ...
 
Sv: Oansvarig hantering av 8 mnd föl

Inte helt ovanligt när det kommer till hästkliniker, i alla fall de större.

Undviker som pesten att åka till de större klinikerna, både för behandling och absolut för att lämna kvar.

Inte den bästa behandligen, men det finns nog väldigt lite (inget) du kan göra.
 
Sv: Oansvarig hantering av 8 mnd föl

Stackars liten:cry: Jag förstår faktiskt inte vad de tänker med. Riskerar ett föl att bli ensam på stället så kontaktar man väl ägaren för att höra om de vill ta med sig hästen hem eller själv fixa ett sällskap?!
 
Sv: Oansvarig hantering av 8 mnd föl

Usch vad tråkigt när de blir så.
Min låg inne förra våren och då ringde dom mig för o kolla om min häst kunde vara ute ensam.
Paniken ja ens fick när dom ringde att han inte mådde bra med det var bara det lilla. Tycker verkligen dom ska kolla innan dom beslutar något.
 
Sv: Oansvarig hantering av 8 mnd föl

Det låter som om din unghäst har fått komplikationer till sin sårskada med ledengagemang.

Jag personligen tror inte att det faktum att hästen fått vara ensam i två nätter, är orsak till att den fått feber och försämrats (du skrev ju att den "fått temp" vilket jag tolkar som feber).

Jag tycker inte att det är direkt upprörande att en till synes lugn häst får stå ensam i ett par nätter.
 
Sv: Oansvarig hantering av 8 mnd föl

Din tolkning låter lite väl långsökt. Hänger nog mer troligt ihop med anledningen till varför fölet är där, dvs skadan.

/V
 
Sv: Oansvarig hantering av 8 mnd föl

Förstår jag detta rätt? Kliniken har ingen personal på plats under natten? Men tar emot hästar för stationärvård? Nu vet jag inte vart du befinner dig rent geografiskt och vad du har för närhet till andra ställen, men hade jag haft en häst som är så pass dålig att den ställs på övernattning så hade jag valt ett djursjukhus med personal dygnet runt (om möjligheten fanns).

Vad gäller att dra av korken på permanentkanylen så kan jag kort och gott säga att det händer. Inte ovanligt, men man vill såklart inte att det händer.
 
Sv: Oansvarig hantering av 8 mnd föl

Tyvärr är inte alltid hästens mentala naturliga behov i fokus på hästklinik. Det finns flera skäl till det - dels praktiska, men även infektionsrisker bland annat. Märker man att hästen blir stökig och orolig bör man givetvis göra allt som går för att den ska lugna sig.

Jag tycker, som några redan skrivit, att de tecken som din häst visar tyder på infektion. Det är inte uteslutet att den även är stressad, men du skriver "förutom att hun är lugn med dom". Hon är alltså lugn? Är hon infekterad får hon behandling för det, och vi får hoppas att det vänder snabbt utan komplikationer. Jag tror inte du har något att vinna på att säga att tillståndet inte har med skadan att göra, då skadan medför en stor infektionsrisk.
 
Sv: Oansvarig hantering av 8 mnd föl

Jag tycker inte att det är direkt upprörande att en till synes lugn häst får stå ensam i ett par nätter.

Men det är ju ett föl?! Har väl bara varit avskiljd ngn månad eller två.
Jag tycker det är direkt upprörande. Att ett föl står lugnt när det är människor, andra hästar och rörelse runtom ger ingen säkerhet överhuvudtaget att den inte flippar när den blir själv.
 
Sv: Oansvarig hantering av 8 mnd föl

Att det är kompilation med leden är uteslutet, det har jag från personalen. Finns heller inga tecken på infektion. Det jag ifrågasätter är att en så ung häst blir lämnad utan sällskap i långa perioder.
Har som tidigare nämnt inget att utsätta på behandlingarna hon fått rent medisinsk, har nu ganska god dialog med personalen. At de inte hade personal på natt, endast jour visste jag. Men är tydligen inga problem att skaffa sällskap efter jag krävt detta. Finns andra alternativ, men de har minst dubbla resvägen.
 
Sv: Oansvarig hantering av 8 mnd föl

Då kan det ju helt enkelt vara en slump att två saker sammanfaller alt att hästen blivit lite nedsatt av skadan i leden och då drabbats av annat ocskå.
 

Liknande trådar

Hästvård För snart tre veckor sedan upptäckte jag en svullnad över böjsenorna på en av mina hästars bakben. :crazy: Hon har troligtvis själv...
Svar
12
· Visningar
3 126
E
Hästmänniskan Jag har ett problem som under de senaste veckorna skapat mycket magont. Mycket text att ta sig igenom, tack ni som läser. Blev absolut...
2
Svar
23
· Visningar
4 062
S
Hästvård hejsan! Tänkte redogöra för min totto som opererades i torsdags förra veckan; Efter ett tidigare klinikbesök lokaliserades 2 lösa...
Svar
9
· Visningar
3 779
Senast: sax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp