osteochondros operation!

S

sax

hejsan!

Tänkte redogöra för min totto som opererades i torsdags förra veckan;

Efter ett tidigare klinikbesök lokaliserades 2 lösa benbitar i vänster bakknä och operation var ett faktum. äntligen fick jag svar på varför han bråkat i v. galopp.
Så i torsdags inföll alltså dagen.
operationen gick bra men det var en del småflisor som man inte sett på röntgen som man var tvungen att spola bort efter borttagandet av de 2 större bitarna, varav den ena var 1,4 cm och den andra var 0,4 cm.
Fick med dom i en påse hem och det ser ut som små tänder :o)

konvalecensen blir 2 veckor i box med 20 minuters promenad om dagen, efter det 6 veckor i liten rasthage.
Därefter lugna skrittturer fram till juni för hand.
1 månads betesvila och sedan 1 månad på simträning i fjärås utanför kungsbacka (billigt:endast 6700:-/mån *suck*

Chansen att han blir helt återställd är ca 60%, mycket beroende på att han verkligen får den tiden han behöver. Och självklart kommer han få det!

När jag hämtade honom på kliniken i fredags klättrade han på väggarna och jag trodde att vi aldrig skulle komma hem.
Men han fullkomligt sprang in i transporten. - Nu åker vi hem mamma!!!
Helgen har gått jättebra i boxen och jag har inte behövt ge honom något lugnande. Tack och lov!
I lördags och söndags fick han 40ml penovet antibiotika om dagen för han hade lite lite feber i fredags, men den har släppt. Nuvarande temp är 37.9 grader.
Han ska även under en veckas tid ha 6 ml quadrisol morgon och kväll.
Under 6 månader framöver ska han också ha extra tillskott av Glucosamin för att smörja lederna lite extra.

Nu hänger mycket på att han fortsätter att hålla sig lugn i box och i den lilla hagen så han inte påfrestar knät för mycket. Ett annat problem är att han inte tycker att det är skoj att äta när han är understimulerad. Än så länge äter han okej, men det är ju några veckor kvar så att säga....
Om 2 veckor ska styngnen bort, kommer nog att vara skönt för honom för det sträcker lite i dom när han rör sig.
Om 8 veckor är det återbesök på kliniken och jag hoppas verkligen att dom har en bra prognos att ge mig...

Hjälp till att hålla tummarna!!!

Kram
Sax :bump:
 
Jag håller en tumme för dig, du får gärna hålla en tumme för mig med. Om jag räknat rätt ska våra in på ÅB samtidigt.

Min opererades för exakt tre veckor sedan. Vi tog stygnen i torsdags. Återbesök 10 maj, och då ska han ha stått totalt 2 v på box och sex veckor i liiten konvalescenthage (10 *10 meter). Skrittats uppsuttet en vecka och så ska jag ha provat känna på traven och galoppen lite försiktigt (dvs bara se hur han känns).

Vi har ju en något annorlunda diagnos än er men inte heller någon bra prognos alls i botten =/ Så jag kan ganska väl sätta mig in i hur ni har det.

Som jmf så fick ju min med 2 v på box och sen 6 v i liiten konvalescenthage. 20 min skritt per hand varje dag hela perioden. Quadrisol fick han 4 ml 2 ggr/dag (dvs totalt 8 ml) de första tio dagarna efter OP. De sprutade leden med tuppkam när de tog stygnen också. Och glukosaminpreparat närmsta sex mån (fast det hade jag börjat ge redan innan OP och tänker fortsätta med för alltid).

Sen har ju min orde på PG med för att skona framknäna.

Men, vi borde ha återbesök ungefär samtidigt, så jag håller en tumme för dig med!

(Ang äta så min äter också sämre, jag har fått öka hans kraftfodergiva rätt rejält och han har ändå gått ner. Helt hopplöst...)
 
Stackars oss!

Jag hade min på Ale Djurklinik så det är dit han ska igen.

hade din oxå ocd i bakknät eller var det i hasen?
*kommer inte ihåg*

Fy fasiken va trist det är, men va sjutton, var och varannan häst har ju lösa benbitar så det är väl bara att bita ihop och hoppas på det bästa! Eller vad säger du?

Självklart hålle jag en tumme för dig med...*ler*
 
hade din oxå ocd i bakknät eller var det i hasen?
*kommer inte ihåg*

Hasen. Men det var/är ju inte riktigt OCD. vad som är är en skelettdefekt, det saknas en stor bit ben. De velar mellan om det är från gammal OCD eller gammal cysta. Det finns dock inga lösa bitar eller nåt.

Sen när de gick in i leden så förutom att defekten var större än på röntgen så hittade de även en bit i 'kanten' på defekten (som är som en urgröpning inåt där det ska vara utåtbuktande) som var NÄSTAN loss. Då blev de överlyckliga och trodde de hittat nåt de kunde åtgärda och skulle pilla/bryta loss den där biten. Bara det att den satt som berget, så den fick vara kvar och de skrapade bort lite minimala pålagringar istället.

Så de har ju inte plockat några bitar på min, för det finns inga att plocka. Att de gick in var ju för att kunna titta närmare på defekten eftersom den evisades med att ge så stora problem.

Men som diagnos har de ändå skrivit Oestochondros hasled. *suckar* Men som sagt inte en 'regelrätt' OCD. Jag hade eg mycket hellre sett att de kunnat hitta nåt de kunde åtgärda så vi kunde bättrat prognosen, men inte då =/

Så nu har de ju skrapat lite symboliskt, hasen är spolad i samband med artroskopin. Sen är framknäna sprutade med kortison, han har fått PG-fram, sprutades med tuppkam i hasen vid stygntagningen och får ledtillskott. SÅ nu är det bara tumhållning. Är han inte fräsch vid ÅB så är det bara att lämna walkover. Jag kommer vara ett nervvrak =/
 
Usch, vad jobbigt för dig.
Jag har fått garanterat att min kommer att hålla som promenadhäst, men jag vill minst upp i MSV dressyr, så där är ju haken för oss. Sen har jag inte råd att ha en promenadhäst och en tävlingshäst här i Göteborg, då får jag överväga att sälja och det tar emot otroligt mycket i hjärtat vill jag lova....

Sen har jeg ett ytterligare dilemma som du kanske kan råda i, jag har fått en stallplats from april som har mycket bättre läge hemifrån och bättre träningsmöjligheter framförallt vintertid. Men jag vet inte om jag vågar flytta honom under konvalesencen om han skulle bli stressad av ny miljö, samtidigt som det kanske vore roligare för honom i annat syfte med ny miljö för stimulansen. Eftersom han slutar äta när han har tråkigt...
Vad tycker du? (andra får naturligtvis oxå svara!)
 
Vi hade 'garanterat' rakt fram i skogen i alla gångarter i augusti. Men sen svarade han ju så jämrans dåligt på igångsättningen så nu garanterar de bara 'hagfrisk' det det vi/jag nu kämpar för är promenadhäst. problemet för mig är att hitta en nivå där hästen håller OCH trivs, han är tyvärr inte typen som passar att ha som haghäst/skrittpensionär utan måste få jobba =/

Jag har ju eget stall, och en unghäst på tillväxt så det är ju lättare för mig att behålla en promenadhäst. Jag förstår dock mycket väl ditt dilemma!

Ang flytt så om han normalt inte blir väldigt stressad av flytt så skulle jag faktiskt flytta. I värsta fall kanske du får ge honom lite lugnande under första dagarna? Men man kan inte hantera dem som porslin, och de flesta hästar klarar ju flytt bra om de bara får mat, matte och kompisar. och som dus äger, det kan ju bli positivt, dvs att han får mer att titta på etc.

Men du känner hästen bäst, och känner du att det ska nog gå bra så skulle jag flytta!
 
Undrar vem som skulle köpa min häst om jag var tvungen att sälja :crazy: Och vem jag skulle vilja sälja till??
Han är ingen skogsmulle att rida direkt... Och vem vill ha en kanon att rida i skogen.... Hoppas aldrig jag måste stå inför ett sånt beslut...

Vet du!
Jag prata precis med Nya stallets ägare. Dom har precis en konvalencent nu som står på box 2 veckor framöver och jag kan komma när som med min, det betyder att han får sällskap både i box och en granne till sjukhagen... Visst är det fantastiskt bra!!

Nu ska jag bara meddela nuvarande stall. Dom är jätteguliga så det är inte jättelätt att säga upp sin plats där heller...usch
Men allt för pållen...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 542
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 234
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 470
Senast: s957
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp