Obehaglig Skräppost

TheRedLightning

Trådstartare
Idag när jag kollade min email, brukar även kolla skräpposten då några av mina mail som inte är skräppost hamnar där också och såg ett X antal mail från en och samma avsänder, rubriken på mailet fick mig att hajja till lite, då det var ett av alla lösenord jag använder mig av.

"Hi, I know one of your passwords is: *******

Your computer was infected with my private malware, your browser wasn't updated / patched, in such case it's enough to just visit some website where my iframe is placed to get automatically infected, if you want to find out more - Google: "Drive-by exploit".

My malware gave me full access to all your accounts (see password above), full control over your computer and it also was possible to spy on you over your webcam.

I collected all your private data and I RECORDED YOU (through your webcam) SATISFYING YOURSELF!

After that I removed my malware to not leave any traces and this email was sent from some hacked server.

I can publish the videos of you and all your private data on the whole web, including the darknet, where the very sick people are, social networks, over email of all contacts.

But you can stop me and only I can help you out in this situation.

Transfer exactly 800$ in bitcoin (BTC).

It's a very good offer, compared to all that horrible shit that will happen if I publish everything!

You can easily buy bitcoin here: **** or check for bitcoin ATM near you, or Google for other exchanger.
You can send the bitcoin directly to my wallet, or create your own wallet first here: ****** , then receive and send to mine.

My bitcoin wallet is: *****************************

Copy and paste my wallet, it's (cAsE-sEnSEtiVE)

I give you 3 days time to pay.

As I got access to this email account, I will know if this email has already been read.
If you get this email multiple times, it's to make sure that you read it, my mailer script is configured like this and after payment you can ignore it.
After receiving the payment, I will remove everything and you can life your live in peace like before.

Sorry, next time update your browser before browsing the web!
"

Det mest skrämmande var hur exakt lösenordet är, tack och lov använder jag det inte till någon av de mer känsliga sidorna, sen kan jag inte låta bli att undra vilken webbkamera ska personen ha spelat in mig när jag har utfört en sexuell handling, samt även komma åt ALLA mina konton med det lösenordet. För det första har jag ingen webbkamera, för det andra är jag inne i en typ av celibat-period och för det tredje har jag inte ens samma lösenord till alla mina konton. Så är inte direkt orolig att personer kommer åt den informationen den säger att den gör.

Är det någon mer som fått det här mailet, det jag tyckte var mest obehagligt med var det exakta lösenordet, känns som jag bör sluta använda det för säkerhetsskull. Valde att censurera känsliga bitar i det inklistrade stycket.

Första mailet fick jag i måndags 05:55, andra måndag 10:59, tredje 11:54, fjärde 14:12 och femte 16:00, rubrikerna skiljer sig lite från "Seen everything - (lösenord)", "Video of you - (lösenord)", "You got revorded - (lösenord) och "Better pay! - (lösenord)".
 
Idag när jag kollade min email, brukar även kolla skräpposten då några av mina mail som inte är skräppost hamnar där också och såg ett X antal mail från en och samma avsänder, rubriken på mailet fick mig att hajja till lite, då det var ett av alla lösenord jag använder mig av.

"Hi, I know one of your passwords is: *******

Your computer was infected with my private malware, your browser wasn't updated / patched, in such case it's enough to just visit some website where my iframe is placed to get automatically infected, if you want to find out more - Google: "Drive-by exploit".

My malware gave me full access to all your accounts (see password above), full control over your computer and it also was possible to spy on you over your webcam.

I collected all your private data and I RECORDED YOU (through your webcam) SATISFYING YOURSELF!

After that I removed my malware to not leave any traces and this email was sent from some hacked server.

I can publish the videos of you and all your private data on the whole web, including the darknet, where the very sick people are, social networks, over email of all contacts.

But you can stop me and only I can help you out in this situation.

Transfer exactly 800$ in bitcoin (BTC).

It's a very good offer, compared to all that horrible shit that will happen if I publish everything!

You can easily buy bitcoin here: **** or check for bitcoin ATM near you, or Google for other exchanger.
You can send the bitcoin directly to my wallet, or create your own wallet first here: ****** , then receive and send to mine.

My bitcoin wallet is: *****************************

Copy and paste my wallet, it's (cAsE-sEnSEtiVE)

I give you 3 days time to pay.

As I got access to this email account, I will know if this email has already been read.
If you get this email multiple times, it's to make sure that you read it, my mailer script is configured like this and after payment you can ignore it.
After receiving the payment, I will remove everything and you can life your live in peace like before.

Sorry, next time update your browser before browsing the web!
"

Det mest skrämmande var hur exakt lösenordet är, tack och lov använder jag det inte till någon av de mer känsliga sidorna, sen kan jag inte låta bli att undra vilken webbkamera ska personen ha spelat in mig när jag har utfört en sexuell handling, samt även komma åt ALLA mina konton med det lösenordet. För det första har jag ingen webbkamera, för det andra är jag inne i en typ av celibat-period och för det tredje har jag inte ens samma lösenord till alla mina konton. Så är inte direkt orolig att personer kommer åt den informationen den säger att den gör.

Är det någon mer som fått det här mailet, det jag tyckte var mest obehagligt med var det exakta lösenordet, känns som jag bör sluta använda det för säkerhetsskull. Valde att censurera känsliga bitar i det inklistrade stycket.

Första mailet fick jag i måndags 05:55, andra måndag 10:59, tredje 11:54, fjärde 14:12 och femte 16:00, rubrikerna skiljer sig lite från "Seen everything - (lösenord)", "Video of you - (lösenord)", "You got revorded - (lösenord) och "Better pay! - (lösenord)".
:meh: Vi har fått samma till styrelsens mejlkonto, extra spännande eftersom vi är tre stycken som får mejlen vidarebefodrade till våra mejlkonton. Byt lösenord på mejlen och släng skräpposten.
 
Var ju massor med tidningar som skrev om det för ett tag sedan.
Läser inte tidningar, så missar det men å andra sidan är jag inte lättlurad heller. Däremot ogillade jag obehagsfaktorn att ett av alla lösenord jag använt mig av fanns där. Förvisso ett gammalt lösenord.
 
Läser inte tidningar, så missar det men å andra sidan är jag inte lättlurad heller. Däremot ogillade jag obehagsfaktorn att ett av alla lösenord jag använt mig av fanns där. Förvisso ett gammalt lösenord.
Jag kommer inte ihåg vad det stod just om lösenorden i artiklarna. Men det var ju just det som folk blev oroliga för.
 
Jag kommer inte ihåg vad det stod just om lösenorden i artiklarna. Men det var ju just det som folk blev oroliga för.
Kan förstå de som blir oroliga, för mig själv kände jag lite obehalig olust känsla, även om resten om mailet var rätt skrattretande.

Å andra sidan är jag inte förvånad att det förekommer, sitter nu och funderar på vilka sidor jag fortfarande använder det lösenordet då det bara är 6 tecken långt, de flesta konton idag kräver 8 eller längre. 🤔
 
Är det ett lösenord du använder, så är det troligen från något forum som har blivit hackat eller sålt. Är det ett väldigt gammalt lösenord, så är det troligt att det är nåt gammalt forum, där du har registrerat dig med den e-mailadressen som skräpposten kom till.

Byt lösenord där du har använt detta, i övrigt så är resten hittepå.
 
Är det ett lösenord du använder, så är det troligen från något forum som har blivit hackat eller sålt. Är det ett väldigt gammalt lösenord, så är det troligt att det är nåt gammalt forum, där du har registrerat dig med den e-mailadressen som skräpposten kom till.

Byt lösenord där du har använt detta, i övrigt så är resten hittepå.
Sitter å grunnar på vilka sidor jag kan tänkas ha använt det lösenordet på, finns inte så många sidor de flesta är det redan bytt på.
 
Som @Youma skriver så har ingen hackat din dator. Lösenordet har funnits på någon sida ihop med din mailadress där lösenorden läckt. Så om du använder det lösenordet någonstans nu så byt ut det så ska det vara lugnt.

Helt ärligt, om någon faktiskt hackat din dator, varför skulle de skicka ett mail? Som dessutom hamnar i skräpposten... Och skulle det finnas en video skulle den såklart skickas med som bevis. :)
 
Som @Youma skriver så har ingen hackat din dator. Lösenordet har funnits på någon sida ihop med din mailadress där lösenorden läckt. Så om du använder det lösenordet någonstans nu så byt ut det så ska det vara lugnt.

Helt ärligt, om någon faktiskt hackat din dator, varför skulle de skicka ett mail? Som dessutom hamnar i skräpposten... Och skulle det finnas en video skulle den såklart skickas med som bevis. :)
Nej, det är jag inte orolig över, vet inte om det blivit något missförstånd här. Skrev förvisso i första inlägget att jag fann det rätt komiskt att de skulle kunna "record me through my webcam" när jag inte ens har en webbkamera och ej gjort något av det som de påstår sig filmat.

Som sagt jag är inte lättlurad, brukar va väldigt skeptiskt till skräppost, har fått flera mail där det står t ex att apple och liknande tjänster säger si och så, sen öppnar man mailet och kollar ser det rätt autentiskt ut, förutom att mailadressen från avsänder oftast sabbar det hela och bekräftar att det är skräp.

Nu när jag har sovit kom jag och tänka på gammalt forum som blivit sålt/hackat, jo det finns ett som jag vet blev hackat där jag har för mig att jag använde det lösenordet, men i och med att det forumet inte existerar längre så hade jag inte ens en tanke på det.
 
Fick också ett sådant mejl för några månader sedan. Som nämnts tidigare så är det bara att radera.

Här går det att kolla vilka av ens lösenord som kommit med exempelvis när forum hackats och dylikt: Pwned Passwords . Bara att skriva in ett lösenord man har/har haft och se om det fortfarande är säkert. Om du skriver in lösenordet som de skrev i mejlet till dig kan du troligtvis se från vilken sida det blivit hackat. :)
 
Jahapp där kom nästa mail:

"Hello, I know your password is: ****

Your computer was infected with my RAT (Remote Administration Tool), your browser wasn't updated / patched, in such case it's enough to just visit some website where my iframe is placed to get automatically infected, if you want to find out more - Google: "Drive-by exploit".

My malware gave me full access to all your accounts (see password above), full control over your computer and it also was possible to spy on you over your webcam.

I collected all your private data and I RECORDED YOU (through your webcam) SATISFYING YOURSELF!

After that I removed my malware to not leave any traces and this email was sent from some hacked server.

I can publish the video of you and all your private data on the whole web, social networks, over email of all contacts and send it to your friends.

But you can stop me and only I can help you out in this situation.

Transfer exactly 800$ in bitcoin (BTC).

It's a very good offer, compared to all that horrible shit that will happen if I publish everything!

You can easily buy bitcoin here: ******, or check for bitcoin ATM near you, or Google for other exchanger.
You can send the bitcoin directly to my wallet, or create your own wallet first here: ****, then receive and send to mine.

My bitcoin wallet is: ******

Copy and paste my wallet, it's (cAsE-sEnSEtiVE)

You got 2 days time to pay.

As I got access to this email account, I will know if this email has already been read.
If you get this email multiple times, it's to make sure that you read it, my mailer script is configured like this and after payment you can ignore it.
After receiving the payment, I will remove everything and you can life your live in peace like before.

Next time update your browser before browsing the web!
"

Finner det hela rätt komiskt med tanke på att den mailadressen (så glad att jag inte använder min riktiga mailadress till forum å näthandel) inte ens har samma lösenord som det de fått tag på. Vidare är min webbläsare uppdaterad till senaste versionen. Tycker även det är rätt intressant att i de första mailen jag fick i måndags hade jag 3 dar på mig, fick nytt mail idag onsdag, nu har jag 2 dar på mig. Blir inte det 5 dar? Då var det tydligen inte så viktigt med just 3 dar.

Sen var det lite annan text den här gången. Sen kan ja inte låta bli att tänka på om det nu vore sant (vilket jag vet att det inte är) och man betalar den där summan, vad är det som hindrar personen från att sprida informationen ändå eller hota med det igen.

Är nästan som en spännande komiskt följetong. Har rätt kul åt det.
 
Fick också ett sådant mejl för några månader sedan. Som nämnts tidigare så är det bara att radera.

Här går det att kolla vilka av ens lösenord som kommit med exempelvis när forum hackats och dylikt: Pwned Passwords . Bara att skriva in ett lösenord man har/har haft och se om det fortfarande är säkert. Om du skriver in lösenordet som de skrev i mejlet till dig kan du troligtvis se från vilken sida det blivit hackat. :)
Oh visste inte att det fanns sidor där man kunde kolla sina lösenord, fast det får mig att bli lite skeptiskt, är de säkra? Tänker om jag skulle vilja kolla mina andra lösenord, så inte de hamnar på villovägar eller de kanske bara är till för att kolla det lösenordet som blivit hackat.
 
Fick också ett sådant mejl för några månader sedan. Som nämnts tidigare så är det bara att radera.

Här går det att kolla vilka av ens lösenord som kommit med exempelvis när forum hackats och dylikt: Pwned Passwords . Bara att skriva in ett lösenord man har/har haft och se om det fortfarande är säkert. Om du skriver in lösenordet som de skrev i mejlet till dig kan du troligtvis se från vilken sida det blivit hackat. :)

Vem står bakom den där sidan? Och hur vet man att den sidan är hacker-säker...? Så att man inte petar in fler av sina lösenord till hackarna tänker jag...:nailbiting:
 
Skulle ALDRIG skriva in lösenord på annat håll för att kolla om det är hackat. Mailadress man använder till nåt konto, ja, men absolut inte lösenord. Byt lösenord regelbundet istället och använd en lösenordshanterare om det behövs för de känsligare inloggningarna.
 
Vem står bakom den där sidan? Och hur vet man att den sidan är hacker-säker...? Så att man inte petar in fler av sina lösenord till hackarna tänker jag...:nailbiting:
För närvarande är det en säkerhetsexpert vid Troy Hunt som står bakom sidan. Men egentligen ska man inte peta in sina lösenord någon annanstans oavsett.

Det finns ett sätt att söka i databasen utan att uppge sitt lösenord, och det är att ladda ner databasen och söka själv. Dock tror jag att lösenorden i den databasen inte står i klartext, och därför måste man först se till att själv "hasha" lösenordet för att kunna söka.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag har försökt att rensa i datorn och har raderat massor, både i mail, foton, OneDrive och alla ställen jag kan komma på. Likafullt får...
Svar
9
· Visningar
513
Senast: Rie
·
  • Artikel
Företag We are located on the north side of Lake Balaton. Surrounded by hills and vineyards, we have access to excellent trails and even better...
Svar
0
· Visningar
201
Kropp & Själ Läste en artikel och såg då detta. Finns det någon mer som över huvud taget hört talas om detta? Jag känner jag inte har en i närheten...
Svar
0
· Visningar
171
Senast: 95johsv
·
  • Artikel
Dagbok Idag så släppte Ed Sheeran ett nytt album. Och som ni kanske vet så älskar jag hans musik ❤️ Och jag har iprincip inte sovit nånting...
Svar
5
· Visningar
580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp