Melodifestivalen 2025 inkl. deltävlingar 1-5

Bukefalos 30 år!

Har beställt både böcker och cd:s med KAJ. Det var enklare att få leverans till Sverige så jag skrev mammas adress. Och hennes reaktion: "värst vad du handlar". Mina pengar och hon har ju ingen aning om summorna.
Jag håller på att lyssna på Eldsjälen och har även hunnit med Klein, riktigt trevliga böcker, humorn finns där men jag förvänta mig kanske lite mer uppenbar humor men den känns igen från KAJs låtar. Det bästa är att Axel läser dem själv (det är han som skrivit dem). Rekommenderas, båda finns på Storytell.

Vem annars än finlandssvenska Anna-Lena Laurén skulle göra den bästa intervjun med KAJ? DN-artikeln är säkert låst men den är så full av guldkorn.

Vänskapen mellan KAJ-medlemmarna är över tjugo år gammal. Kevin och Axel hade sommarstugor bredvid varandra, Axel och Jakob träffades i lågstadiet under en fotbollscup. Den lillgamla Axel gjorde stort intryck på Jakob.
– Du var kanske sju år gammal och höll på och slog in utstickande spikar med en sten. För att ongana (ungarna) inte skulle skada sig. Jag tänkte: De här är ju en gubb!
Axel nickar bifallande.
– Det är sån man blir när man växer upp femton meter från farmor och farfar.

Och

Att man ska hjälpa och se varandra är något de har växt upp med.
– När jag var barn hade vi en man som kom konstigt ofta till min farmor och farfar, säger Kevin. Han satt och sov på soffan.
Senare fick Kevin veta att mannen var i sorg. Efter att hans fru hade dött fick han inte längre sömn hemma.
– Så han kom till farmor och farfar för att få sova. Det var inget som diskuterades. Han skulle bara få vara där.

Mycket handlar alltså om deras relation till hembygden, och kontrasten mellan land och stad.

Kevin är den händigaste medlemmen i KAJ. Han kan plocka isär och ihop en moped utan problem. (En stor fördel när han gjorde sin värnplikt, där han fick vara motorcykelordonnans.) Men faktum är att de alla vet hur man renoverar ett kök och gör enklare reparationer.
– Sånt måste man kunna där vi växte upp. Men vi har aldrig varit de bästa i våra familjer. Snarare de sämsta. Sedan var man plötsligt otroligt hantverkskunnig när man flyttade till Helsingfors, konstaterar Axel.

Killarna framstår än en gång som världens mest jordnära och grundade personer. Hoppas många har möjlighet att läsa!

Att ett sånt lysande kulturentrepreneriellt samarbete mellan Sverige och Finland skulle komma under lupp av stater som tycker sämre om samarbetet var nog oundvikligt. Jag skyller på ryska påverkansoperationer, Ryssland.
Nja, just det här har nog Ryssland inget med att göra. Precis som, turligt nog, de inte har något att göra med själva tävlingen.
Det finns väldigt många finskatalande i Finland som av princip avskyr och hatar allt som är svenska - oberoende vad det är.
Det finns alltså garanterat en jäkla massa typer i Finland som avskyr KAJ. Bara för att.
Ja, jag ser mer och mer om det ju mer jag ser KAJ diskuteras. Att KAJ faktiskt slagit en brygga för många, om än inte alla, över till finska Finland är så fint.
Taskigt och taskigt, folk tycker om det de tycker om, det är väl inget någon ska behöva be om ursäkt för. Likaså har folk all rätt i världen att både tycka Erika är slampig eller för den delen fantastisk liksom att folk får älska KAJ eller anse att deras bidrag är löjligt. Det blir dock tråkigt när folk talar ner bidrag när det gäller musikalitet, sångröster mm som är relativt objektiva egenskaper bara för de inte gillar en genre/låt eller de inte gillar språket språket eller något.
Jag har nog aldrig sagt att någon ska be om ursäkt för sin åsikt eller inte får tycka som de tycker. Däremot tycker jag inte att någon någonsin ska behöva få epitetet slampig. Erika har själv berättat om det.
Vad jag funderade över var mer att en del finska röster på KAJ kanske snarast är röster mot Erika. Och det tycker jag är taskigt. Men jag vet såklart inte om det är så.

Erika är grym! 🩷 Jag hoppas på en riktigt bra placering för henne.
Jag också! Hon är en av dem jag kommer att rösta på i finalen, för dit kommer hon lika säkert som KAJ. :D

Jag har nog aldrig sagt att någon ska be om ursäkt för sin åsikt eller inte får tycka som de tycker. Däremot tycker jag inte att någon någonsin ska behöva få epitetet slampig. Erika har själv berättat om det.
Vad jag funderade över var mer att en del finska röster på KAJ kanske snarast är röster mot Erika. Och det tycker jag är taskigt. Men jag vet såklart inte om det är så.
Jag förstår varför folk tycker Erika går över gränsen, vi har alla olika gränser för vad som är okej och Erika provocerar och utmanar den gränsen för många. Hon har ett fantastiskt nummer i mitt tycke och är en av min favoriter men alla gillar inte när folk anspelar på sex på det här viset. Det är upp till dem och det är väl fantastiskt att de har ett annat nummer som de kan heja på. Om nu någon väljer att heja på någon annan för att de inte gillar Erika har jag svårt i att se något taskigt i det, de gillar ju ändå inte Erikas, och då kan ju Sveriges finlandssvenskar funka bra.

Jag slutade titta på mello när mina favoriter aldrig vann. Nu såg jag av en slump slutet av finalen och Jakob vann över mig nästan direkt. Jag gick snabbt från "vad i helvete är det här- korven" "Gud vad gullig han är och ett leende - när Jakob tittade fram bland granarna", "rappar han??? - det är jag måttligt förtjust i oftast" "hur är de klädda egentligen" till "det här gillar jag" det tog 15 sekunder kanske. Jag gissar att många har haft liknande upplevelse. Andra ser säkert bara de fåniga i korven, kläderna och Jakobs leende - och gillar inte alls musiken. Finländarna som har den åsikten hejar förmodligen på Erika, helt utan att göra det för att hämnas KAJ eller så hittar de sin favorit bland andra låtar eller struntar i ESC.

I år har jag en klar favorit och klart jag ska heja på KAJ (och några till).

Screenshot_20250510_063607_Instagram.webp

Och Axel Åhman spelar en snutt av Nationalteatern❤️

Jag håller på att lyssna på Eldsjälen och har även hunnit med Klein, riktigt trevliga böcker, humorn finns där men jag förvänta mig kanske lite mer uppenbar humor men den känns igen från KAJs låtar. Det bästa är att Axel läser dem själv (det är han som skrivit dem). Rekommenderas, båda finns på Storytell.
Jag har aldrig någonsin lyssnat på en bok, men att lyssna på Axel när han läser en bok han skrivit själv... Det känns väldigt lockande! Jag tycker att han har ett så trevligt sätt att prata på när man lyssnar på honom i tex intervjuer och så.

Jag har aldrig någonsin lyssnat på en bok, men att lyssna på Axel när han läser en bok han skrivit själv... Det känns väldigt lockande! Jag tycker att han har ett så trevligt sätt att prata på när man lyssnar på honom i tex intervjuer och så.
Axel är en mycket bra uppläsare i mitt tycke och läser på en snäll version av vörådialekt så det är lätt att hänga med. Du kan säkert teckna en gratisperiod på någon ljudbokstjänst ( jag kan skänka en på storytell om du vill)

Jag är klar med Eldsjäl nu och den är definitivt en av de bättre böckerna jag läst, men förvänta dig inte en lättsam humoristisk bok. Den har mer djup och triggar andra känslor också och så har de. fina person- och husporträtt.

SvD hade ett reportage om KAJ häromdagen, det var lika mycket utifrånperspektiv (I Vörå finns inget centrum, här luktar gödsel) som DN:s var inifrån.

En sak fastnade jag på, när de pratar om hur finska Finland tagit emot KAJs melloseger säger Axel att det alltid är stort och viktigt när Finland går bra utomlands. Reportern skriver Det finns ett begrepp, ”Suomi mainittu”, vilket betyder ”Finland har nämnts”. Är det så alltså?

SvD hade ett reportage om KAJ häromdagen, det var lika mycket utifrånperspektiv (I Vörå finns inget centrum, här luktar gödsel) som DN:s var inifrån.

En sak fastnade jag på, när de pratar om hur finska Finland tagit emot KAJs melloseger säger Axel att det alltid är stort och viktigt när Finland går bra utomlands. Reportern skriver Det finns ett begrepp, ”Suomi mainittu”, vilket betyder ”Finland har nämnts”. Är det så alltså?
Har hör det också, kanske samma källa, det var från någon i KAJ i vart fall, men det var ett tag sedan i en intervju. Frågan gällde om Kaj fått några negativa kommentarer som norrmännen fick. Och jag tycker det framgått lite här och där utan att uttrycket nämnts.

Ja det stämmer :) Vi finländare är väl inte så vana med att synas och höras särskilt mycket på internationella plan. Och ja vi har ett sånt begrepp, den längre varianten är "Suomi mainittu, torille" vilket betyder "Finland har nämnts, till torget". Det kommer från vår tendens till att samlas och fira på torget när det hänt något viktigt, typ då vi vinner hockey-VM och liknande ;) Så summa sumarum, vi tycker det är värt att fira när Finland nämns i internationella sammanhang.

Har hör det också, kanske samma källa, det var från någon i KAJ i vart fall, men det var ett tag sedan i en intervju. Frågan gällde om Kaj fått några negativa kommentarer som norrmännen fick. Och jag tycker det framgått lite här och där utan att uttrycket nämnts.
Ja, det har absolut framgått, det var bara själva uttrycket som jag inte hört förut. Det säger ju verkligen något - vi har inget särskilt motsvarande men det beror väl på vår övertygelse om att vi syns, hörs och räknas i alla sammanhang.;)
Ja det stämmer :) Vi finländare är väl inte så vana med att synas och höras särskilt mycket på internationella plan. Och ja vi har ett sånt begrepp, den längre varianten är "Suomi mainittu, torille" vilket betyder "Finland har nämnts, till torget". Det kommer från vår tendens till att samlas och fira på torget när det hänt något viktigt, typ då vi vinner hockey-VM och liknande ;) Så summa sumarum, vi tycker det är värt att fira när Finland nämns i internationella sammanhang.
Det är ju fint! Och torille, tack! Häromdan fick KAJ frågan i nån engelskspråkig intervju om vad de skulle göra om de vinner och Jakob sa "Då ska vi nog ha en torille tour". Varken jag eller intervjuaren fattade :D
Jag vet inte om det kvalar in som föda... jag bangar sällan men kalakukko var en sak jag inte vågade mig på när jag jobbade i Finland! :rofl:

Jag testade dock muikku vilket är helt ok men väl mycket jobb att få i sig. Jag äter den hellre som löjrom :laugh:
Jag har sett memma på nån halvmeters håll. Det är så långt jag kommit med finsk mat. Och så erbjuds man alltid blåbärssoppa när man flyger Finnair :D

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka