Obehandlad gulkropp?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare passi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 727
P

passi

Har en liten undran, är det någon som vet hur länge en obehandlad gulkropp finns kvar i stoet. Menar en sådan där brungst stoppande liten s**t.;)

Sv: Obehandlad gulkropp?

Alltså, varje gång stoet ovulerar, vanligtvis i varje brunst, så bildas det en gulkropp. Den finns kvar till stoet kommer in i nästa brunst och gulkroppen bryts ned av hormon och nya ägg kan växa till. Man kan spruta stoet med prostaglandin (PG)-preparat (Dinolytic, Estrumat tex) vilket resulterar i ovanstående. Man kan dock inte spruta 5 dagar från senaste ovulation, då har preparaten ingen effekt.
Som svar till TS, om någon konstaterat att ditt sto inte svarar på PG kan man prova att spruta två-tre dagar på rad. Då brukar det få fart.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
508
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
458
Senast: animalasia
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: MJLee
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka